Faidros skrev:
Du vet väl att du kan få 30 000 kr. i bidrag:

Konverteringsstöd från direktverkande elvärme i bostadshus
Stödet betalas inte ut vid konvertering till Luft/luft eller luft/vatten.

Enbart: berg, jord, fjärr eventuellt sol
 
Tripod skrev:
Enbart: berg, jord, fjärr eventuellt sol
Och pellets.

(solvärmebidraget är ett annat bidrag, där kan du få ytterligare 7 500 kr.)
 
jepp, sol är ett annat bidrag
Sjövärme funkar också.
 
robsarve skrev:
I norrland skall det bra luftvärmepumpar till för att besparingen skall bli bra. Det blir som sagt kallt länge hos er.

Rekommenderar Kamin + nya element med bra styrning. Centralstyrning är sällan den bästa lösningen om man vill ha olika temperaturer i olika rum och har ett par punktuppvärmare (kök och kamin), även om det finns sofistikerade varianter.
Jepp det krävs en bra luft/vatten-värmesystem för att det ska funka i norrland. Och de är dyra, Dyrare än jag trodde. Och när man dessutom inte får något konverteringsstöd så känns det för dyrt helt enkelt. Iallafall för min familj.
 
Min röst lägger jag på att satsa alla pengarna på en så tung täljstensugn som möjligt. Då är det bara att elda på utan att det blir för varmt i just det rum du eldar. Iofs finns det en massa tekniska och smarta lösningar med luft/vatten styrning av termostater osv, men investering i en riktig eldstad kommer ni ha nytta av länge oavsett vad som händer med den tekniska utvecklingen i övrigt. Den håller också länge.
 
En braskamin blir det hur som helst. Hur stor och tung får vi se. Huset Är ju byggt -77 i enplan så det är inte aktuellt med nän stor kakelungn direkt rent designmässigt . Det lutar åt en kamin i contura serien. Typ 560 eller 660. Form och design är viktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.