Vi har idag direkt el i villan. Elementen är 30 år gamla och termostaterna funkar jättedåligt.
De kan vara kokheta även fast det är jättevarmt i rummet, kalla fast de borde vara varma osv.

Årsförbrukningen idag är 25000 kwh
Villan är enplan 140 kvm öppen planlösning.
Vi bor i norrland där det kan vara djävl... kallt.

Många i kvarteret har installerat luft/luft värmepump. Tjejen klarar dock ej av surret från dessa aggregat så det är inte ett allternativ.

Vad göra? byta till en luft/vatten värmepump och ta kostnaden med att byta alla element till vattenburet?
Det skulle kosta 100000 + kr skulle jag tro.

Ett annat alternativ kan ju vara att byta alla element mot nya el-element. De borde väl hushålla med kwh-timmarna bättre. + att installera en braskamin av typ contura eller liknande.

Nu vet jag ju att direktel inte är framtiden eller vem vet? Money talks!!

Nån som har några råd
 
...Enplansvilla...då har ni väl en åtkomlig vind?!

Där finns luft-luftvärmepumper där "innedelen" finns på vinden och värmen kommer ut genom takventiler...med en sådan lösning undvikar ni troligen "surret"

FLKR
 
Har du 30 år gamla elelement med säkert helt kassa bimetalltermostater så lär dom tjyvdra en mass kWh i onödan det är helt klart. Många förespråkar ju att man skall sätta upp oljeelement med elektronisk termostat istället men inga argument i världen får mig att förorda det då det bevisligen inte finns några belägg för att dom skulle vara bättre än en modern elkonvektor av känt märke t.ex Siemens, Nobö eller Tego. Till Siemens och Nobö finns ju även olika ganska enkla men ändå effektiva styrningar för att på så vis får ner kostnaderna för uppvärmningen. Då du skriver ni har öppen planlösning så kanske det inte behövs en mängd radiatorer utan kanske 10-12 st till hela huset och då lär ni hamna på kanske 12-15000:- i inköp för dom + lite styrutrustning till det kanske 5-10000:-- för det. Sen är det installationen om du gör det själv eller tar in en installatör som kanske behöver ett antal timmar till att byta ut det gamla mot det nya. Styrsystemen till t.ex Siemens är ju trådlösa så det behövs ingen avancerad installation av detta.

Du kan ju läsa lite mer på www.dimplex.se som har agenturen för både Siemens och Nobö.
 
FLKR skrev:
...Enplansvilla...då har ni väl en åtkomlig vind?!

Där finns luft-luftvärmepumper där "innedelen" finns på vinden och värmen kommer ut genom takventiler...med en sådan lösning undvikar ni troligen "surret"

FLKR
Detta lät ju rätt intressant. Dock så har jag i dagsläget bara fyra takventiler. StorToan, Lilltoan, tvättstugan och bastun. Det skulle krävas ganska mycket jobb att förlägga rör som når ut i allmänutrymmen. Det är knapp kryphöjd på vinden. Samtidigt måste jag ju fortfarande (eller?) ha kvar direktel-elementen och dessa är ju så dåliga att de måste bytas.


Hur fasen citerar man flera inlägg samtidigt?
 
robban44 skrev:
Har du 30 år gamla elelement med säkert helt kassa bimetalltermostater så lär dom tjyvdra en mass kWh i onödan det är helt klart. Många förespråkar ju att man skall sätta upp oljeelement med elektronisk termostat istället men inga argument i världen får mig att förorda det då det bevisligen inte finns några belägg för att dom skulle vara bättre än en modern elkonvektor av känt märke t.ex Siemens, Nobö eller Tego. Till Siemens och Nobö finns ju även olika ganska enkla men ändå effektiva styrningar för att på så vis får ner kostnaderna för uppvärmningen. Då du skriver ni har öppen planlösning så kanske det inte behövs en mängd radiatorer utan kanske 10-12 st till hela huset och då lär ni hamna på kanske 12-15000:- i inköp för dom + lite styrutrustning till det kanske 5-10000:-- för det. Sen är det installationen om du gör det själv eller tar in en installatör som kanske behöver ett antal timmar till att byta ut det gamla mot det nya. Styrsystemen till t.ex Siemens är ju trådlösa så det behövs ingen avancerad installation av detta.

Du kan ju läsa lite mer på www.dimplex.se som har agenturen för både Siemens och Nobö.
Det här med centralstyrning av elementen verkar ju ruggigt smart ur effektiviseringssynpunkt. Är det dessutom trådlöst så slipper man ju mycket jobb.

Det här med antalet element är ju också intressant. Har idag 12 element i huset varav 2 är helt döda. De resterande har lungt räckt för att värma huset. Dock med väldigt ojämn värme pga de dåliga termostaterna.

Oljeelementen har väl fördelen att de inte blir så heta som våra nuvarande. (brandrisk osv.

När man dessutom koppleterar med en braskamin så borde man ju tjäna en rejäl slant? Förutsatt att jag byter till nya fungerande element.
 
Enplans, öppen planlösning... Det låter som en bras- eller pelletskamin hade gjort stor nytta. Sen kan du byta dina gamla radiatorer mot nya, fast du behöver inte välja de dyraste. De ska ju inte stå för huvuduppvärmningen, utan bara stötta om ni inte är hemma och kan elda eller om ni behöver extra värme någonstans.
 
När man dimensionerar kan man gott ta i lite extra så inte elementen maxar när det är riktigt kallt ute så blir dom inte så fruktansvärt heta, T.ex. LVI:s oljelement är så konstruerade att kör du dom på max 60 gr.yttemperatur så avger dom bara halva effekten annars har dom en maxtemp på 90 gr. dom också. Att konvektorerna blir varma i uppvärmningsfasen är ju inget att sticka under stol med men när huset väl är varmt så är dom inte varmare än att du kan lägga handen på dom, då underhållsvärmer dom och termostaten har väl en maxdiff på 0,1 gr. har jag för mig så dom är mycket exakta.

Ska du sätta in en kamin så blir ju besparingen mer och för att optimera det ytterligare då så låter du en innegivare på en strategisk plats i huset styra alla elementen som du då gör till slavar så att säga, det är ju ett tillbehör till elementen.
 
andersmc skrev:
De ska ju inte stå för huvuduppvärmningen, utan bara stötta om ni inte är hemma och kan elda eller om ni behöver extra värme någonstans.
Precis. Vi har ju 6 "stängda" rum (sov, wc, tvätt) Dessa behöver ju ett element vardera.

Sen har vi kök, matplats, hall, vardagsrum i en öppen miljö.
Vi har idag 1 ej fungerande element i kök/matplats delen och fyra element i vardagrumet(tre fungerar). Vi har panoramafönster i vardagsrummet därav mängden element. Trots de ej fungerande elementen här så har vi ändå det varmt och skönt här. Med en kamin i dessa utrymmen så lär inte elementen behöva jobba så hårt.

De nuvarande elementen verkar dra grymt med tjyvström.:mad:
 
Sedan är ju det här med värdet på huset. Vattenburet lockar många kunder. Direkt el avskräcker trots att man förhoppningsvis kan skylta med en låg uppvärmningskostnad.
 
Jag skulle absolut satsa på en luft/luft-värmepump innan du byter ut elementen. Naturligtvis är det bra att byta ut elementen också men den stora besparingen ligger i pumpen. De kommer ändå inte att gå så mycket. Att tjejen tycker att det surrar är ett problem jag inte kan hjälpa dig med. Jag kan bara säga att det gör det inte. Ni behöver ju inte sätta den precis ovanför TV:n.
 
Tripod skrev:
Sedan är ju det här med värdet på huset. Vattenburet lockar många kunder. Direkt el avskräcker trots att man förhoppningsvis kan skylta med en låg uppvärmningskostnad.
Här skiljer det knappt 70-100000:- mellan ett vattenburet o ett med direktel vilket gör att om man konverterar ett hus till vattenburet inkl värme panna (vp, ved pellets) får man inte igen investeringen...
 
Tripod skrev:
Precis. Vi har ju 6 "stängda" rum (sov, wc, tvätt) Dessa behöver ju ett element vardera.
Sen finns det ju "värmeflyttare", alltså en fläkt som blåser varmluft från ett rum till ett annat.
 
Doldr skrev:
Jag skulle absolut satsa på en luft/luft-värmepump innan du byter ut elementen. Naturligtvis är det bra att byta ut elementen också men den stora besparingen ligger i pumpen. De kommer ändå inte att gå så mycket. Att tjejen tycker att det surrar är ett problem jag inte kan hjälpa dig med. Jag kan bara säga att det gör det inte. Ni behöver ju inte sätta den precis ovanför TV:n.
Ne det gäller ju att hitta en placering som är osynlig men ända fördelar luften bra.

Vad gäller surret så tycker inte jag att det låter nämnvärd. Men tjejens föräldrar har just installerat luft/luft och hon tyckte den var jobbig. Hon tycker datorn surrar också trots att den är näst intill ljudlös.

Surrande ljud är inte hennes grej helt enkelt, Oavsett hur lite du och jag tycker det låter.
 
I norrland skall det bra luftvärmepumpar till för att besparingen skall bli bra. Det blir som sagt kallt länge hos er.

Rekommenderar Kamin + nya element med bra styrning. Centralstyrning är sällan den bästa lösningen om man vill ha olika temperaturer i olika rum och har ett par punktuppvärmare (kök och kamin), även om det finns sofistikerade varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.