hsd
Jotack, jag vet
Ett golv hos oss hade tidigare husägare frilagt å vitkalkat - så långt allt väl såg bra ut men de hade inte dragit ut alla dyckert , aj aj va ont det gjorde att gå barfota där så jag tillbringade några dagar liggandes och drog ut 17000 d..la dyckert som de bara slagit ner dock blev det inte helt bra hade missat några så gjorde misstaget att lägga in ett Pergo klickgolv, fy vilket kallt golv att gå på det blev, ( lite bättre än dyckert)
 
sebohman sebohman skrev:
Golvet var dåligt och skarvat på vissa ställen. Även för stora glipor för min smak. Jag ska försöka återanvända vissa brädor och försöka få tag på 36mm tjocka brädor.
Även glipor i trossbotten så ny råspontsbotten blir det imorgon
Mitt tips är att spara golvet för att kunna reparera andra golv, bättre än att försöka komplettera det du har. Jag har lagt om golvet i två rum i huset (kommer nog bli fler när jag lyfter på "parketten" (och laminatgolven) de lagt över) - det ena med nytillverkade plankor och det andra med återvunna från det rummet och rummet jag lade om med nytt, fick ett par längder över när jag sorterat bort det som gick sönder eller redan var söndersågat. Nu var detta i två utrymmen som båda använts som kök, så det var en hel del håltagningar. Men det verkar som att man haft samma dimension på golven i flera rum, så spara du det som är helt så kommer nästa rum du lägger om att kunna få ett fint och komplett golv. De gamla virket var i mitt fall betydligt mer tätväxt och hårdare, så det är ett finare golv än det ändå ganska dyra "nya" golvet. Så är det bra dimension på gamla golvet är det värt att spara alla dar i veckan!

Dvs första rummet, spara allt virke som är helt och lägg ett helt nytt golv. Andra rummet, tag virke från första rummet och lägg om med bara de hela bitarna från båda rummen kombinerat!
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
surris
sebohman sebohman skrev:
Golvet var dåligt och skarvat på vissa ställen. Även för stora glipor för min smak. Jag ska försöka återanvända vissa brädor och försöka få tag på 36mm tjocka brädor.
Även glipor i trossbotten så ny råspontsbotten blir det imorgon
Ska du lägga dit 36mm golv så behöver du inte ha golvbjälkar tätare än vad du har nu.
 
surris surris skrev:
Ska du lägga dit 36mm golv så behöver du inte ha golvbjälkar tätare än vad du har nu.
Nej precis. Problemet är bara att få tag på det.

Skulle jag köpa 30mm kommer det bli svikt antar jag.
 
PeterFalun
sebohman sebohman skrev:
Vilken isolering och trossbotten hade ni valt?
träfiber eller cellulosa som lösull inte skivor
 
  • Gilla
sebohman
  • Laddar…
Jag är skeptisk till lösull. Är inte det ett råttparadis?
Visserligen blir det mycket att skära till med skivor på cc100..
 
sebohman sebohman skrev:
Jag är skeptisk till lösull. Är inte det ett råttparadis?
Visserligen blir det mycket att skära till med skivor på cc100..
Du ska nog se till att det är helt tätt mellan facken, är det "krypgrund" med råttor i så duger inte trossbotten med glipor och papp, då skulle jag lägga helt tätt. Är facken helt slutna ska ju inte råttor komma in. Finns minsta hål blir det musbo!
 
J JohanLun skrev:
Du ska nog se till att det är helt tätt mellan facken, är det "krypgrund" med råttor i så duger inte trossbotten med glipor och papp, då skulle jag lägga helt tätt. Är facken helt slutna ska ju inte råttor komma in. Finns minsta hål blir det musbo!
Lösull kan blåsa runt med tiden och används oftast till vindar
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
sebohman sebohman skrev:
Lösull kan blåsa runt med tiden och används oftast till vindar
Oavsett lösull eller vad det än är, är det en möjlig ingång så lär mössen bygga gångar...Så trossbotten måste nog vara tät om det finns möss under. Är det en musfri källare är det inget problem...

Men de är ju rätt söta mössen... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.