Ok! Stor humor i att vi läste denna skylt EFTER att precis ha tömt ut 2taktsbensinen genom att luta maskinen åt precis fel håll. Svart motorunderhållsskylt med instruktioner och varningsetikett på svenska om korrekt lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MultiMan MultiMan skrev:
Filtret ser för övrigt ut precis som mitt när jag lutade klipparen mot förgasarsidan, då rinner det ofelbart motorolja ut i insuget, så gör inte det. Fick kassera ett helt nytt filter av den anledningen. Pappersfilter stoppar igen totalt av olja (till skillnad från gammaldags skumgummi som sitter på många Briggs med membranförgasare).

Min gick inte att starta alls efter det, så som sagt, vänta med förgasaren tills du provat annan service om du inte är van att mecka.
 
MultiMan
Ditt filter går inte att rädda enligt min erfarenhet och för 95kr är det inte ens värt att försöka.

Din skada är på vevhusventilationen och är mest en miljögrej (återcirkulerar oljedimman in i insuget för förbränning) men jag hade bytt slangen oavsett.

Edit: Kommer dock kontinuerligt bli kladdigt av olja om det är hål på vevhusventilationen. På moderna motorer påverkar det motorgången och oljeförbrukningen om den inte fungerar som den ska, men vad jag vet gäller det inte dessa gamla, rätt enkla Briggs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Ok!

Fråga - saknas det inte nått här? Det ser ut som att den svarta runda plattan ska hålla nåt på plats? Nåt som är borta?

Inre detalj av maskin med svart rund platta och skruvar, ser ut som en del saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MultiMan MultiMan skrev:
Ditt filter går inte att rädda enligt min erfarenhet och för 95kr är det inte ens värt att försöka.

Din skada är på vevhusventilationen och är mest en miljögrej (återcirkulerar oljedimman in i insuget för förbränning) men jag hade bytt slangen oavsett.
 
Nä, det är bara en dämpare för luftpelaren som ibland tar med sig bränsledimma. Annars blir filtret påverkat just framför inloppet.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
N Nilzie skrev:
Är det dumt att skruva loss den, då rinner ju bensinen rätt ut?
Du kan ju stänga av bränslekranen som sitter under kanten vid pilen.

Närbild på en motor med en röd pil som pekar på bränslekranen under kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Tack, det ska jag om jag e där o pillar igen.

Fråga - innan jag meckar för mycket med luftfilter-ersättning - visst borde den starta om jag kör igång den utan filter? Alltså bara för felsökningens skull. Om den vägrar starta när jag tagit bort filtret så är det väl primärt nåt annat fel jag borde åtgärda också?

useless useless skrev:
Du kan ju stänga av bränslekranen som sitter under kanten vid pilen.

[bild]
 
MultiMan
Ja.
 
Ok, testat det. Och den går inte igång. Visst borde det vara så att det är nåt inne i motorn / förgasaren som måste förångas innan jag kan starta, ja det har ni ju varit inne på flera stycken? Den har ju alltid startat efter att den fått en paus på en timme eller så.
 
N Nilzie skrev:
Hur gjorde du när du tvättade filtret? Det ser rätt så igensatt ut... Vill försöka mig på att tvätta med bensin, men helst utan att lösa upp sömmarna...
På ö i Bohuslän mitt i sommaren, närmsta filter 25 mil bort eller 1 veckas leverans tid. Aluminium form med bensin, doppa låt rinna av. Upprepa med ren bensin tills bensinen inte längre blir smutsig och låt torka i solen. Hos oss hade det fyllts på för mycket olja i tråget.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Testa startgas, går den inte då ligger nog felet på annat håll än förgasaren. Hade en Briggs med membranförgasare och otäta ventiler engång, den gick verkligen inte att starta utan startgas men gick utmärkt när den väl var igång, men då du har en riktig förgasare borde inte det vara problemet
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Finns det gnista?
 
Kan man kolla det utan att åka o köpa extra grejer? Eller - vad behöver man för att kolla gnista?
 
Man lossar tändstiftet, sätter tillbaks stiftet i tändhatten, håller den gängade delen mot metallen i topplocket (håll i kabeln/tändhatten) och drar i startsnöret (samtidigt som man håller in eventuella dödmansgrepp).
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man lossar tändstiftet, sätter tillbaks stiftet i tändhatten, håller den gängade delen mot metallen i topplocket (håll i kabeln/tändhatten) och drar i startsnöret (samtidigt som man håller in eventuella dödmansgrepp).
Tvåmansarbete för många klippare med stiftet framtill;)
 
  • Gilla
Nilzie och 1 till
  • Laddar…
Gnista finns. Men den dör fortfarande efter en liten stund. Nu lämnade vi till slut in den till lokala meken, vet förhoppningsvis vad det var för vajsing om ett par dagar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.