Uttryckte mig slarvigt, jag tror mig veta vilken information som behövs för att kunna räkna på det, trots att jag inte kan hjälpa er dimensionera balkarna. :)
 
Mikael_L
Kan ni tänka er att bygga med vanliga takstolar istället då?

Så här blir ett exempel på T-takstolar uträknat med programmet Takstolsboken.
Snö och vindlast Tjörn, tungt tak dvs tegel och taklutning 27gr, C/C-avstånd takstolar 120 cm, upplagsbredd 120mm, det går givetvis att ändra diverse data.

Programmet genererar tyvärr en ganska kass skärmbild, det är egentligen avsett att skrivas ut istället, och inte blir bilden bättre heller när jag minskar ner den.

Men ni kan väl fundera på om det är intressant, jag kan förändra efter önskemål.
 
  • Boda_tjorn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, tack, det var väldefinierat.
Vi har nog inte bestämt oss ännu om det blir takstolar eller längsgående takbjälkar. En nackdel med takstolar för vår del, är att friggeboden är ju såpass låg, så vi får de tvärgående stolarna på knappa 2m höjd inomhus..
Om du har möjlighet, får du gärna räkna om dock, med 15 graders takvinkel och enbart takpapp.
 
göra saxstolar då?
 
Mikael_L
stiffen72 skrev:
Oj, tack, det var väldefinierat.
Vi har nog inte bestämt oss ännu om det blir takstolar eller längsgående takbjälkar. En nackdel med takstolar för vår del, är att friggeboden är ju såpass låg, så vi får de tvärgående stolarna på knappa 2m höjd inomhus..
Om du har möjlighet, får du gärna räkna om dock, med 15 graders takvinkel och enbart takpapp.
Programmet är lite tråkigt, man kan välja på 14° eller 27°, punkt. :(

Jag har beräknat dom för 14 grader, men sen installerade jag Adobe PDF-writer i datorn för att kunna prestera lite mer vettigt material.
Men då upptäckte jag att programmet pajar teckensnitten vid utskrift (endast den text som inte är antingen vågrätt eller lodrätt), så nu har jag ödslat nån timme för att finna orsaken.
Jag återkommer så snart som det är fixat, alternativt presenterar jag det som förra beräkningen.
Saxstolar finns inte heller som option i programmet, tyvärr.
 
Mikael_L
Då var det klart, det var ett teckensnitt som saknades på min dator, några timmar tog det! :mad:

Nu bifogar jag en takstolsritning i 14grader och lätt tak (plåt/papp).
Jag vet fortfarande inte om er spännvidd är mellan innerväggar, yttervägg eller nåt annat, har dragit till med 400mm tasslängd.
Sen kom jag på, då det inte verkar vara speciellt tungt map den ringa spännvidden, skulle vi kanske sätta C/C-mått mellan takstolarna på 1300 mm istället.

Nähä, nu går det inte att ladda upp pdf till forumet längre... :(
 
I
Förstår inte varför ni ska krångla till det så för er med takstol på mitten och i gaveln med dörr? Det går ju att lösa enkelt istället.

5,2 m spv. är ingen längd som avskräcker från fribärande längsgående 'takstolar' i form av runda stockar som du kan få från närmasta sågverk efter specialbeställning (skulle tro att det räcker med diametern 30 cm) eftersom tre stockar klarar av att bära egenvikt av taket med snölast och allt. En stock i nock och en på vardera sidan om. cc-avståndet blir ju då inte större än 90 cm (3.6/2=1.8m och 1.8/2=0,9m) mätt horisontellt. Uppepå dem lägger ni sen 'takstolar' i form av rektangulära bjälkar från nock till takfot, cc 1.2m. De skulle kunna ligga tätare (cc 0.6m) men då höjden behövs för att få plats med isoleringen, så blir 1.2m bättre. Hur höga avgöres av hur mycket isolering ni vill ha plats till + minst 25 mm luftspalt. Säg 10". Tjockleken kan istället vara som en planka, dvs. 1½".

Gaveln med dörren är angiven till 3.6m i bredd och dörren skulle vara cirka 1.5m bred och centriskt placerad. Det ger (3.6-1.5)/2=1.05m på vardera sidan om dörren. (Ska ni ha två sådana dörrar i bredd återstår ändå 0.3m på vardera sidan, men då är det bättre att sätta dem med en regel emellan som stöd för 'takstolsupplaget'.)

Gavelspetsen kan då utföras som en hel triangel av tre lager 15 mm K-plywood med tre urtag för stockarna. Skivorna får skarvas så att ni har den mellersta skarvad mitt under nock och de två yttre centriskt hel under nock med skarv (3.6-2.44)/2=0.58m från vardera långsidan räknat.

Alternativt gör ni den med två 15mm K-plywood och mellanliggande reglar så att det blir en lådbalk av den. I så fall ska plywooden skarvas enligt det sist sagda med skarven på båda sidor centriskt från långväggarna. Det är också lämpligt att välja en 45x220mm som undre regel i sådant fall. Den horisontella regel som de två stockarna ska vila på kan vara 45x95mm och det är oxå lämpligt att låta 45x95mm reglar klä kanterna på triangelsidorna. Även den övre regeln under nockstocken kan vara 45x95mm.

20 graders taklutning ger dock inte så stor nockhöjd (tg20 grader x 3.6/2=0.58m) att det blir så mycket luft över mellan reglarna, så det kan kanske anpassas på plats så att det blir fullt mellan plywoodskivorna?

Och givetvis ska plywooden spiklimmas till reglarna med enkelskärigt förband. Helst med Polyuretanlim och Vfz FH-skruv 8x60, alt. vanligt trälim för vinter-/utomhusbruk och spikad med 50 mm fyrkantig båtspik (som ej får diagonalställas mot fiberriktningen) från båda sidor.

Vill ni istället ha standarddimensioner på 'stockarna' ligger det närmast till hands med tre 70x220, men då får ni problem att lägga upp 'takstolarna' på dem eftersom de bara kommer att landa till på nerkanterna av 'stockarna'. (Med rund stock får ni automatiskt 'vinkelutjämningen'.) Ni kan då välja mellan lös kil eller att haka ur i överkant 'stockar'. (Det sista bör ni undvika eftersom bärigheten då minskar i 'stockarna'.)
______________________
Byggaren
 
Mikael_L
Att det inte gick att lägga upp PDF var tydligen en liten miss i nån upgradering eller så, men nu är det fixat.
Så här kommer "din" takstol med 14graders taklutning.

edit:
Jag har satt virkeskvalitet till max K12, vilket, såvitt jag förstått, ska betyda att vilket byggvirke som helst ska duga, bara det inte är fullt av kvist och annat som tydligt innebär hållfasthetsbegränsningar. Dvs, fina reglar helt enkelt.
Om det inte är så, säg till, ni som kan det här bättre...
 
Tackar, bugar o bockar. Snart dags för virkesbeställning... Ska bara bestämma fönsterstorlek o placering..//S
 
Mikael_L
Du får säga till om du vill ha en till beräkning.
I den här beräkningen har jag angett spännvidden till 3600mm, men det är alltså mellan insidan av väggreglarna, ni kanske tänkte nåt annat.
Sen visste jag inte vilken tasslängd ni tänkt, vi kan även räkna på C/C 1300mm så sparar ni en takstol. Upplagsbredden vet jag inte heller, jag lät programmet räkna med 120mm, då jag antar att det är ganska tunna väggar i bodan.

Men skriv om det fortfarande är intressant, men att allt även blir korrekt dimensionerat.
 
Hej,

Appropå takstolsboken så sitter jag med den nu, minns ni vilken font som saknades för utskriften?
 
Mikael_L
isocteur.ttf heter den.

Jag fann den någonstans på nätet genom att helt enkelt googla på "isocteur.ttf"

Sen placerade jag filen i takstolsbokens program-katalog så funkade det direkt.
Jag antar att man lika gärna kan sätta den på windows dedikerade plats för typsnitt.

Vill du kan jag maila teckensnittet, skriv eller PMa din mailadress isåfall.
 
Oj, snabbt svar, tack!! men jag hade redan hittat den, låg i programmappen så jag flyttade den till windows typsnittsmapp så funkade det.

Nu ska jag krypa till kojs med en bra bok.

Tack iaf !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.