Hejsan.
Ska bygga friggebod 3.6m*5.2m med längsgående takbjälkar som vilar på
väggreglarna på de kortare sidorna (kommer oxå sitta en takstol i mitten av
stugan för att fixa bärigheten på den ledden).

Vill sätta in en dubbel altandörr i mitten på ena kortsidan men då försvinner ju
den mittersta väggregeln där mittersta takbjälken vilar på.

Kan man sätta en takstol där oxå (som alltås ligger ovanför altandörren), som
vilar på hörn-väggreglarna ( och de väggreglar som fortf. får plats bredvid
altandörren)?

Undrar
//Staffan, novis med vilja..
 
Visst kan man det, om allt dimensioneras korrekt.
 
Mikael_L
Du måste göra en avväxling med en stående regel av lämplig dimension, som tar kraften från takstolen och leder den till reglarna vid sidan av öppningen. Detta medför att det måste antagligen vara ca 20 cm mellan dörrkarmens ovankant och hammarbandet (=där takstolarna vilar). Höjden på denna regel bestäms av hur många takstolar du kommer växla av, C/C-mått för takstolarna, öppningens bredd och snözon.

Men ett mellan tummen och pekfingretmått är nog 145mm - 220mm, 45mm tj.lek.
 
Mikael, jag tror du missförstod. Dörren skulle vara på husets gavel, så takstolen skulle inte ha något upplag ovanför den. :)
 
Mikael_L
Jag läste "friggebod 3.6m*5.2m med längsgående takbjälkar som vilar på
väggreglarna på de kortare sidorna" och drog slutsatsen att takstolarna ligger "andra vägen"
 
Är det inte bättre att övergå till takstolar helt och hållet i stället för att ha någon blandning av takstolar och bärlinor?
(Attans klämmig friggebod blir det - 3,6m * 5,2m = 18,7m².)
 
Mikael_L
Kan säga att jag "översatte" takbjälkar till takstolar, trodde (tror) att det var det TS menade.
 
Jag tolkade det som att han tänkt ha en mittås (och ett par sidoåsar) i taket, som då skulle vila på gavlarna, och dessutom på en takstol i mitten av huset. Men i och med att det skulle tas upp en stor dörr på ena gaveln så skulle det upplaget inte bli bra, och då hade han tänkt placera en takstol även där, så att mittåsens last skulle kunna växlas ut på sidorna istället för bara gå rakt ner. Ganska övertygad om att det är så han tänkt, särskilt som att han pratar om att sätta dit en takstol för att den mittersta takbjälken inte har något att vila på. Han skiljer ju på begreppen.

Håller med Anders förresten, vad är poängen med de här åsarna överhuvudtaget?
 
Tack för svaren. Jon_h du har rätt.
Anledningen till att vi inte bara vill ha takstolar är att vi inte har ritningar för det (vi är rel. noviser inom området) och därför inte vet hur många vi ska ha, eller hur de ska se ut tex..

Kan vidareutveckla lite.
Vi har en ritning att utgå ifrån, på en friggebod som är 3.6m bred o 2.6m djup. Den har längsgående takbjälkar.
Vi har byggt en sådan tidigare, och sedermera byggt på en sådan till, bakåt, så den blev 3.6*5.2m, fast i det fallet med en innervägg (den gamla bakre väggen i första delen av friggeboden) som bär upp taket.
Nu vill vi använda den ritningen och göra den "stora" storleken från början, utan innervägg, och istället använda en takstol i mitten av stugan.
Så, anledningen till en takstol i mitten, och nu ev. en takstol på entrégaveln, är att vi utgår från en ritning med längsgående takbjälkar. Inte helt smidigt, men det är ritningen som styrde oss vad vi började jobba utifrån..

(och ja, vi får bygga 18.7m2 eftersom vi är utanför planlagt område och då är det ok med 50 m2 komplementbyggnad utan bygglov :)
 
Om ni vill ha öppet upp till nock så skulle ni kunna använda er av en limträbalk som då klarar sig utan upplag i mitten. Då slipper ni takstolen, och behöver bara lösa avväxlingen på gaveln med dörren. Om ni har tur hittar imported_byggaren (eller någon annan som är duktig på statik) den här tråden och är lite räknesugen, han skulle säkert kunna hjälpa till med en mer detaljerad lösning.
 
Mikael_L
Spontant känns det som att ni borde börja från början, istället för att modifiera en gammal ritning alltmer.

Lite tips på konstruktioner av bodar och stugor och takstolar hittar ni här:
Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
Kolla under utvändigt 1 och 2, efter carport, garage, boden, enkelboden och enkelstugan. (kanske någon mer beskriving också). Ni kanske hittar nåt med rätt mått och takvinkel. Det går alltid att "korta av" konstruktionerna, om t.ex. enkelstugan skulle vara bra, men för lång, så kan man ta bort hela takstolslängder.

Vill ni dimensionera limträbalk enligt Jons förslag kan lagerbalk-programmet från:
Moelven Töreboda AB - Dimensioneringshjälp
vara till hjälp. Jag tror du måste registrera dig, sen kan du hämta hem programmet gratis. Programmet kan räkna ut limträbalksdimension för ett flertal konstruktioner. Det är intuitivt att använda, visar grafiskt vilka mått som avses.
 
Hmm. Well, plintarna till grunden är redan gjutna och på plats.. Så, 3.6*5.2 får det bli.. Har kikat på Skogsindustrierna och oxå varit inne på limträbalk och fått den dimensionerad osv, men eftersom jag inte kan något om bygge egentligen (men litar en del på farsan som har händigheten men inte detaljkunskapen om dimensionering etc) måste det oxå bli såpass enkelt att man kan lära sig eftersom. Måste ju trots allt kunna få till en materialspec för att kunna beställa virket..
Stångar huvudet blodigt lite just nu då jag inte kommer någonvart. Att bygga enl. grundritningen hade funkat nu, men så var det ju dubbeldörren som ställde till allt :)
Förstår ju själv att det blir lite knasigt med en takstol på entresidan, en i mitten, men ingen på bakre husgaveln..
Får suga lite mer på detta, tack för input iaf, tveka inte med att komma med mer..

//Staffan
 
En bild säger mer än 1000 ord...
Vad tror ni om en limträbalk som bärande element på gaveln enligt denna bild?

Picasa Web Albums - Staffan - Bygge

Istället för väggreglarna som försvinner när man sätter in den dubbla altandörren, lägger man en limträbalk.
Vad kan man säga om dimensionen på denna isåfall? Någon som är duktig på att räkna på det?

//S, spånar för fullt.
 
Det skulle också fungera, men för att någon ska kunna räkna på det så behöver man nog veta hur breda dörrarna blir (balken kan ju ha upplag på båda sidor om dörrarna) och taklutning/snözon i landet. Takmaterial också, kanske. Dock kan jag inte hjälpa dig räkna, men jag tror mig veta vad som behövs..:)
 
Jo det kommer bli plats för ett par väggreglar bredvid altandörrarna, som extra stöttor åt limträt.
Har kikat på dörrar på K Forsberg Trading och jag kan tänka mig att vi hamnar på ca 1500 bredd och de kommer sitta centrerat på gaveln.
Taklutningen är liten, max 20 grader. Snözon Tjörn på västkusten.. Enbart takpapp, 120 isolering samt innertak.
Grundritningarna är stugan "exklusiv" ritad av Jabo, såld av bl.a Coop Bygg.

Om du tror dig veta så är det bara att tipsa på :)

//Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.