Consensus skrev:
Byt! Morsan bytte gjutjärnsrören i sitt hus från 1967 och med facit i hand så var det klokt. Det kryllade av genomgående sprickor i rören där inkråmet i asfalt (?) hade släppt.
Jag har börjat bila upp nu. Går inte så fort som jag hoppats. Men har troligen inte rätt verktyg. Men lutar mer och mer åt att byta i alla fall. Mest för att jag har haft fel gällande en västentlig sak. Nämligen det att rören ligger i sjävla den gjutna plattan. Det visar sig nu att den ligger under plattan. Alltså i marken. Vissligen verkar det vara en massa mackadam runt. Men ändå.
Är väl kanske dum att inte göra detta nu då.

/Kjell
 
Tänkte just säga det. Rör går nästan aldrig ingjutna i en platta, de läggs nere under plattan i marken. Plattan är helt enkelt oftast inte så tjock att man får in rören i plattan utan att den försvagas.
 
hempularen skrev:
Tänkte just säga det. Rör går nästan aldrig ingjutna i en platta, de läggs nere under plattan i marken. Plattan är helt enkelt oftast inte så tjock att man får in rören i plattan utan att den försvagas.
Det är bra att du skriver det nu. För att jag fått den informationen innan, hade jag inte tagit den till mig. Helst skulle jag vilja att någon säger. Inte skall du byta ut rören. Det är helt onödigt.
Men nu har jag kommit till insikt. Det är bara att ställa in sig på att gå loss med de riktigt stora maskinerna.

Det är ingen nyhet att plattan innehåller armeringsjärn. Klipper man i sönder dessa ?
Och när man har bytt rör. Hur "lagar" man då plattan. Skall man lägga dit nya armeringsjärn ? Hur fixar man en sönderbilad platta. Jag kommer att bila upp ett spår där rören går.

/Kjell
 
När jag bytte i mitt hus så sågade jag spår och bilade i detta spår och la nya rören brevid de gamla så kunde allt i huset funka tills det nya var på plats.
 
Leffe_k skrev:
När jag bytte i mitt hus så sågade jag spår och bilade i detta spår och la nya rören brevid de gamla så kunde allt i huset funka tills det nya var på plats.
Ja det är väl inte så dumt. Hade nog tänkt att göra likn. Om man nu inte kan byta ut dem samma dag. I kväll kommer den stora maskinen så nu skall det bilas som aldrig förr.

En annan sak som jag funderar på. (Nu är jag låååångt fram i tiden). Skall man lägga klinkers först (golv) och kakla sedan, eller sätter man kakel på väggen först och klinkers på golvet efteråt ?

/Kjell
 
Sätt väggarna först så slipper du tappa en platta på golvet och få märken.
 
Leffe_k skrev:
Sätt väggarna först så slipper du tappa en platta på golvet och få märken.
Tack skall du ha. Det var ju en bra tanke.

Hur gör jag med fuktspärr runt / vid:

Fönstret ? - Det är ju spånskiva som sitter runt som foder. Det hade jag väl tänkt mig att byta ut. Men frågan är väl hur man hanterar fuktspärren.

Dörren ? - Hur fuktspärrar man runt dörrkarmen ?

Strömbrytare - Det finns en strömbrytarte (naturligtvis). Hur gör man runt en sådan ? Fuktspärr talar jag om...

Tacksam för atta tips och förslag-
 
  • IMG_1618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör som ligger under en platta borde väl särskillt intressanta att relina om skicket tillåter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.