Vi håller på att renovera vårt badrum. Vi har rivit upp hela golvet vilket förutom plastmatta bestod av 5-6 cm tjockt cementlager / flytspackel. Där under låg det lika tjock golvisolering (kliar som tusan). Kvar är den gjuta cementplattan. Våra avloppsrör går nere i cementplattan och sticker upp för Toa, handfat och golvbrunn. Vi skall flytta toa, handfat och golvbrunn. Så vi förstå att vi måste bila upp runt dessa för att kunna flytta dessa.

Vår avloppsstam går längs med golvet i badrummet (inne i plattan). Kommer från kök och övervåningen och genom vårt badrum och sedan ut i tvättstugan för att sedan gå ut till marken.

Efter att vi flyttat avlopps anslutningarna skall vi lägga värmegolv (vattenburen), lägga Klinker och Kakla. Så det blir en del jobb.

Det jag funderar är. Skall man bila upp så att vi kan byta hela avloppstammen ? Om vi gör det och byter, blir vi ju helt utan avlopp i hela huset under den perioden. Eftersom avloppet kommer från kök och övervåning.

Avloppstammen är av gjutgärn och huset är byggt -65. Givervis vet jag att jag måste byta golvbrunnen som är av gjutgärn.
Det skulle naturligtvis kännas skönt att få avloppet bytt, men hur gör man då med anslutningarna till angränsande rum ? Jag vill inte riva upp både kök och tvättstuga.

Om kan kunde komma in en bit i väggen och byta så lång i man kunde skulle kan kanske senare kunna riva upp köket då man vill renovera detta och försätta med nya rör och sist tvättstugan för att fortsätta där. Är det så man gör ? Eller hur skall jag gå tillväga ?

En VVS gubbe jag känner sa att sådana här rör håller i praktiken hur länge som helst eftersom de ligger inne i golvplattan. De har ju redan legat där sedan -65 hur länge till kan man tro att de håller ? 5 år till ? 10, 20 40 ?

Tacksam för alla svar och synpunkter. Ledsen om det finns andra trådar om detta ämne.

/Kjell
 
om ett gjutjärnsrör ska gå sönder så är det dom som leder från köket, det är något med det slaskvatten som nöter på rören, ha det i åtanke

jag tycker att man ska byta avlopp en gång per 50år, och golvbunnar var 25år. man kan ha det som riktlinje
 
Gjutjärn håller inte hur länge som helst... GBGs ma-rör kom 1968 har jag för mig och dom har blivit betydligt tunnväggigare efter 40 års användande.
 
Nu ska jag vara elak :D Så här såg det ut i röret som kom från köket hemma hos mig. Huset byggt 1960.

Jag bytte rubbet inne i huset. Väggarna var mycket tunna på många ställen, jag kunde utan ansträngning bryta av rören. Behövde knappt använda tigersågen.
 
  • DSCN7833.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för den bilden :(
Den första man öppnar upp med mogonkaffet bredvid, Götttttttt !!

*S*
 
  • Gilla
fatsuG7 och 4 till
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
Nu ska jag vara elak :D Så här såg det ut i röret som kom från köket hemma hos mig. Huset byggt 1960.

Jag bytte rubbet inne i huset. Väggarna var mycket tunna på många ställen, jag kunde utan ansträngning bryta av rören. Behövde knappt använda tigersågen.
Jag förstår att det kan se ut så. Men de rör som jag ser, ser mycket fräscha ut.
Bifogar lite bilder.

Köket ligger i före i badrummet. Så om jag vill byta avloppsrör där kan jag göra det då jag renoverar. Frågan i så fall var man skaravar nytt med gammalt ?
 
  • IMG_1615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om gjutjärnsrör är fräscha utanpå så kan de vara rätt dåliga inuti. Personligen skulle jag (och har gjort) byta rör om jag ändå håller på och renoverar.

Det går att skarva med nya rör så du behöver inte göra allt på en gång. Att riva ut en bit under väggen som du skriver och sedan fortsätta vid senare rust i angränsande rum skall inte vara några problem.

Om du väl frilagt rören tar det inte många timmar för en VVS:are att byta ut dem så utan avlopp borde ni inte vara så länge, max en dag. Skall man göra jobbet själv så beror det kanske på hur händig man är. Men om det bara handlar om dragningen i badrummet så borde det inte ta så lång tid ändå. Det som kan ta mest tid är väll att fixa skarvarna skulle jag tro.

// stOra_M
 
Det är inte ovanligt att gamla gjutjärnsrör spricker pga materialutmattning.
Jag tycker definitivt att ni bör byta ut det ni kommer åt nu när ni har chansen.
Att behöva göra det om några år pga att ett rör har gett upp blir rejält mycket dyrare eftersom badrummet då ryker igen.
 
Det beror ju såklart på hur det ser ut och om man kommer åt enkelt huruvida det går fort för rörmockarn.

När jag renoverade badrummet rev jag ut allt själv, röris satte dit det nya. Det tog inte ens 8 timmar, då var alla avlopp och allt vatten nytt.
 
Mina rör såg fräscha ut utanpå också, förresten.
 
Rikard Ågren skrev:
Mina rör såg fräscha ut utanpå också, förresten.
Tack för alla svar. Mycket synpunkter, men ganska entydigt att jag skall byta. Men en fråga. Men alla ni som svarat, går era rör som ni bytt i golvplattan ? Jag menar att jag tror (eller vill tro), att det gör skillnad. Mina rör ligger inte under ett golv eller i en källargrund osv. Jag har läst en massa i andra forum. Där har man också pratat om att byta ut rören, men gemensamt för alla är att deras rör aldrig legat inne i en gjuten platta. Mina rör gör detta. Jag tänker att det kan vara skillnad. Men om alla trots detta tror att det är är lämpligare att ändå byta så tar jag givetvis till mig detta. Men de ser ju så hilma fräsha ut.

Precis som vi talat om. Så ligger mitt badrum mellan kök och tvättstuga. Köket är ett objekt för renovering om ett par år. Tvättstugan renoverades för ett par år sedan, (innan vi flyttade in). Man kan säga att vi har en vägg till vänster (mot köket) och en vägg mot höger (tvättstugan). Om jag bilar upp golvet i badrummet för att frigöra rören, så kommer jag inte ifrån det faktum att det finns gamla rör som jag inte kommer åt i från badrummet. Jag måste alltså hitta ett sätt att skarva nya med gamla så att jag senare kan byta ut de gamla utan att behöva riva i det som redan är bytt. Hur långt under väggen in i nästa rum jag kan komma vet jag inte.

/Kjell
 
har precis gjort det du ska göra. mina badrumsstammar från 1950 var hur schyssta som helst, hade inte behövt byta. det som e grejen är att du mste ha tvärsnitt, alltså slå av rör för att se detta, köksstammarna däremot va helt igensatta o sönderrostade.... försök bila in i köke en 20 centimeter o koppla en sån här jet koppling tror jag de heter.. problemet är att du behöver ha uppbilat i köket för att komma åt. Eller så kan du gå rakt ned i källarefrån badrum (visst hade du det)?, och gå i tak i källare och gå på köksstam den vägen....
 
pette skrev:
har precis gjort det du ska göra. mina badrumsstammar från 1950 var hur schyssta som helst, hade inte behövt byta. det som e grejen är att du mste ha tvärsnitt, alltså slå av rör för att se detta, köksstammarna däremot va helt igensatta o sönderrostade.... försök bila in i köke en 20 centimeter o koppla en sån här jet koppling tror jag de heter.. problemet är att du behöver ha uppbilat i köket för att komma åt. Eller så kan du gå rakt ned i källarefrån badrum (visst hade du det)?, och gå i tak i källare och gå på köksstam den vägen....
Nej ingen källare. Har platta på mark. Ingen krypgrund eller likn. Så mina rör ligger nere och inne i själva plattan. Kommer att i morgon (söndag), att bila upp anslutningsrören för Toa, handfat och golvbrunn, eftersom dessa skall flyttas. Då kommer jag att få en liten hint om hur kvalitén är. Jag vill ogärna bila upp stammen och byta. Men jag vill ännu mindre göra detta efter att jag har renoverat badrummet. Om det skall göras, skall det göras nu.

/Kjell
 
Ja, rätt inställning! I övrigt håller jag med de övriga. Rören kan se som nya ut på utsidan, men invändigt.. oj oj.
 
Byt! Morsan bytte gjutjärnsrören i sitt hus från 1967 och med facit i hand så var det klokt. Det kryllade av genomgående sprickor i rören där inkråmet i asfalt (?) hade släppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.