Nu har jag kommit så långt att de nya rören ligger på plats och vattnet är påkopplat.Kommer att försöka gjuta in de nya brunnarna till veckan och även fylla igen dikena som blev i plattan där rören ligger.
Funderar på vad jag ska fylla med innan jag gjuter .Plattan är 10 cm tjock och jag vill bara gjuta så mkt, resten måste fyllas upp och packas runt rören.Nu ligger rören i lerig sand/ jord.Några tips och förslag tas tacksamt emot
 
Makadam 11/16 är lämpligt.
 
Ok funderade på att packa med nått finare typ sand för att inte riskera nötning på rören.Finns det nån risk med att använda sand? Har en del 8/16 hemma .Skulle kanske funka lika bra som 11/16.
 
O
Se till att packa det bra runt röret, så du slipper sättningar... Sedan varför inte fylla upp med leca?
Om du väljer leca så blanda i finbetong eller golvspackel, så slipper du att lecakulorna flyter upp...
 
O
Men du glömde det viktigaste.... bilder :D
 
Fylla upp med leca.
Menar du då att jag packar med leca runt rören och även fyller upp med leca?
Eller menar du när jag gjuter de 10 cm på topp som jag ska använda leca?

Bilder ja,, det är väl inte så mycket att se .
Källarn ser ut som kriget.
 
templar skrev:
Ok funderade på att packa med nått finare typ sand för att inte riskera nötning på rören.Finns det nån risk med att använda sand? Har en del 8/16 hemma .Skulle kanske funka lika bra som 11/16.
Nötning? Om avloppsrören skakar så är det nog dax att besöka doktorn så han får ta en titt på magen...
 
Hahaha!!!
Nej tror inte rören skakar ens på mina värsta "gasdagar" .
Får fina bilder i huvet!!!
Hahaha.
Vet inte hur jag menar med nötning egentligen.
Känns bara som jag inte vill ha något vasst mot rören.
Får för mig att det packar sig och blir mer stabilt med ett finare material.
Grus är säkert helt ok och kanske det bästa, vad vet jag, vill bara känna mig helt nöjd med mitt val efter jag gjutit igen allt
 
Tror det var den roligaste kommentaren på byggahus!
Kan inte sluta skratta.
Tack Mexitegel !
 
Lutar åt att jag stödpackar och fyller upp med 8/16 grus som jag redan har hemma på kärran.
Sen gjuter jag direkt ovanpå gruset en liten kaka betong , ca 10 cm tjock.
Nån som tycker det är en dålig ide med tanke på packning och sättningar etc?
Tack för alla svar !!
 
Hur har det gått? Funderar på att genomföra liknande projekt. Vet du vad det har kostat?
 
Det har gått hyffsat.
Har inte fyllt igen dikena i källarn än . Har blitt venedig där.
Blir till att dränera om huset med.
Med nytt avlopp och inkommande vatten från gatan ( ca 10m) och nytt avlopp i heka plattan, tror jag att jag klarar mig undet 20 k .(inklusive grävare 1dag) men jag harl inte räknat på det noga än, då jag kommer att åka på mer kostnader för dräneringen.
Själva jobbet med uppbilning och läggning av nytt avlopp gick fint.
 
Har som sagt vatten i källarn så det måste till en dränering av huset .
E lite klurigt vid två ställen:
1. Entretrappen känns besvärligt att gräva under.Hur brukar man göra?
2. Har krypgrund vid en utbyggnad som inte går så djupt i väggarna som övriga källarväggar.

Kolla ritning.
Förslag tas tacksamt emot.
 
  • Dränering 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.