KarlXII skrev:
Det är mycket billigare att bygga på sommaren. Dels har priserna i vinter varit extremt höga, dels ha man ju inte samma uppvärmningskostnader.

Vi körde aldrig på byggström. Vi satte upp elmätarskåpet på en stolpe och hängde på en 380-handske under skåpet. Därifrån drog vi en sladd och hade en liten portabel byggcentral att koppla in oss på. På så sätt byggde vi till ordinarie taxa.
Jag hajjar inte :-/ hur gör man i vanliga fall då ???

Kan du vara snäll och förklara en gång till... :)
/Jonte
 
Bob_the_builder skrev:
Vågar jag gissa på att det gäller Vattenfall? Jag hörde nyligen en historia om en nyanslutning där Vattenfall precis som i ert fall kom ut med en ensam installatör. Han krävde också att få handräckning. Kunden vägrade, "Jag får inte betalt för att hjälpa er med ert jobb!!!". Installatören tackade för sig och åkte hem. Har därefter inte synts till på ett par månader.

Man kan ju undra om de hade behandlat 90-åriga tanter på samma sätt? HUR kan man förutsätta handräckning på plats när man ändå tar hutlöst betalt?
Vattenfall Sveanät... Jag har hört att de till och med behandlar stora byggfirmor på samma arroganta sätt.

Vår grundkille la ett tomrör el från grunden ut till tomtgränsen men var också tvungen att dra ett snöre genom röret eftersom nätbolaget sa att de inte hade någon dragfjäder...!

Byggfirman berättade också att de frågade nätbolaget om de ville ansluta kabeln i förväg under hösten för att slippa gräva fram den i fryst jord när huset skulle vara klart under vintern, men se det gick ju inte alls för sig.

Det verkar vara ett storstadsfenomen för på landet har jag hört att de är sjystare.
 
Jo, det där med byggström kan vara ett skit men det där som KarlXII surrar om heter Delad installation och kräver skåp,helst dragen kabel eller rör med tråd. Då slipper du överpriserna som följer med byggström :surprised:. Ni som har kört med byggfläkt, har det varit för att få värme eller för att driva ut fukt?
mvh
/A ;D
 
Hej
Jag kan informera er om vad min byggström gick på. Tiden som det rörde sig om var 18nov-02 tom 23april-03

Elbolag: Fortum
In & urkoppling av byggström: 5600:-
Antal kw/h: 19900
Pris med skatter, elcertfikat bla bla: 20100:-
Hyra av elskåp?: 7400

Totalt: 33100

Sen tillkom även en liten utgift för inkoppling av permanent elabonemang på 17200:-



 
Bob_the_builder
:surprised: :p :'( :'( :surprised: ???
 
Till Karl XII:

Flyttade ni mätaren när huset blev klart eller fick den sitta kvar på den stolpen?
Om ni flyttade den, hur mycket kostade då det?
 
Jodå, vi flyttade på mätarskåpet till husfasaden när det var dags att driftsätta normcentralen i huset.

Elbolaget hotade med någon tusenlapp för att en kille skulle komma ut och plombera om mätaren, men de glömde ta betalt tror jag - jag har iallafall inte sett till någon räkning. :)
 
Ibland ingår byggstömmen i köpet. Så gjorde det för oss. Alltså förbrukningskostnaden. Myresjöhus som byggde vårat hus gjorde ett avdrag på sista "lyftet".
Priserna blev följande:

Byggperiod:13 feb-5 juni.
Elleverantör: Öresunskraft.
Byggskåp inkl inkoppling: 1500:-
Förbrukning: c:a 10000:-
Inkoppling av fasadmätarskåp: 15000:-

/Fredde
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.