Jag tolkar det som att om man vill bygga en 1 plans villa typ Båstad så spelar inte taklutningen någon roll så länge huset inte blir högre än 6,5 m.

Om huset är 9 m brett så skulle det alltså fungera med 38 grader.
 
Redigerat:
Får kolla detta med stadsbyggnadskontoret för att få detta bekräftat då mäklarna också tolkar det som jag gör.
jag träffade en mäklare idag och enligt honom är 30 graders hus uteslutet oavsett våning.



House3 skrev:
Jag tolkar det som att om man vill bygga en 1 plans villa typ Båstad så spelar inte taklutningen någon roll så länge huset inte blir högre än 6,5 m.

Om huset är 9 m brett så skulle det alltså fungera med 38 grader.
 
Hur som helst så går det att få mindre än 30 graders lutning och inväntar offert från mäklaren för detta.
 
  • Gilla
House3
  • Laddar…
harry73
Yasse_ skrev:
Hur som helst så går det att få mindre än 30 graders lutning och inväntar offert från mäklaren för detta.
???

30 grader kan inte vara något problem eftersom det är max lutningen som är tillåten (för hus med 2 eller mer plan). Och att Lunds kommun skulle säga nej till ett 1,5 plans hus med 45 graders takvinkel har jag svårt att tro. Här på landet är det nästan krav, plus att längd-bredd förhållande ska vara 2:1. Det slipper ni Norreholmare också
 
Blir inte riktigt klok på detta så får rings stadsbyggnadskontoret imorgon för att verkligen löss ut detta
 
Stadsbyggnadskontoret bekräftade att man kan bygga 1-plans samt 1 1/2 plans som överstiger 30 grader vilket nu get oss fler möjligheter, främst när det gäller 1 1/2 plans husen.

Så har ni förslag på hus i rimligt pris som har storleken 140-170m2?

Tar tacksamt emot förslag!
 
  • Gilla
House3
  • Laddar…
Jag kom att tänka på en sak som sparade lite pengar under byggtiden. Man kan teckna avtal med Skånska Energi under byggtiden och betalar då enligt deras rörliga elpris vilket blir betydligt billigare än det anvisade priset.
 
House3 skrev:
Jag kom att tänka på en sak som sparade lite pengar under byggtiden. Man kan teckna avtal med Skånska Energi under byggtiden och betalar då enligt deras rörliga elpris vilket blir betydligt billigare än det anvisade priset.
Tack för tipset! Skall genast kolla upp detta!
 
harry73 skrev:
Hur tänker dig med prissättningen? Dyraste och billigaste skiljer sig nästan 200 000kr men det verkar inte ha något att göra med tomtstorlek eller läge?

[länk]
Fast viss logik finns det även om den inte är klockren. Men hörntomterna är dyrare. Sen är tomterna till höger dyrare (som jag personligen tror KAN bero på att de får baksidan i sydväst-läge vilket är bra mycket mer attraktivt i mina ögon än att ha den i sydöst-läge. Men alla kanske inte håller med om det?)
 
harry73
och alla tomter som är såld är dyrare, känns som de sänkte priset för vissa tomter som få är intresserat i.
 
Valet och kvalet står mellan dessa hus-leverantör:

A-hus
Eksjöhus
Fiskarhedenvillan - Stenstomme

Vad har ni för kommentarer på dessa hus-lev?
Jag vill helst ha trähus med tegel istället för lättbetong(Fiskarhedenvillan) om det står mellan dessa.
 
Vill lyfta upp denna tråd och frågar återigen om någon här inne i forumet som tänkt bygga i Norreholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.