Hej,
I detaljplanen står följande:
Största byggnadsarea inklusive garage och uthus i procent av fastighetsarean. I detta fall 30%.

Hur mäter man detta?
På huset, är det ytterväggarna eller ytterkanterna på taket (taket skjuter ju ut utanför väggarna)?
Garaget har ett utskjutande tak, 1,2 m (6 m brett) på framsidan, räknas detta?

Har sökt runt i forumet och andra ställen utan att ha fått riktig klarhet i detta...

MVH
 
Ytterkant på väggarna!
 
Tack, låter bra! då kan jag bygga ut nästan som jag önskade.

Garaget då??? Räknas inte/inget av det 7,2 m2 utskjutande delen?

MVH
 
Bifogar enkel skiss för förtydligande. Garageporten under utskjutande taket.
 
  • Skiss garagetak.JPG
Hemmakatten
Jag tror nog, tvärtemot Faidros' uppfattning, att hela ytan (takytan) på garaget skall tas upp som byggarea. Det man inte behöver ta med är normalt utstickande tak, max 50cm) samt ett MINDRE skarmtak vid entré. Sticker taket ut så pass mycket som här, 1,2m, så skall hela takytan räknas med. Det är i alla fall så jag har uppfattat det hel och så som vi var tvungna att redovisa. men det enklaste är ju faktiskt att ringa till din kommun och fråga.
 
Nä, jag läste nog slarvigt på den där hemsidan. Man kan ju inte kalla det där för ett "mindre skärmtak".
 
Enligt svensk standard som ligger till grund för de mätregler som tillämpas vid area beräkningar så gäller följande. Om den lägsta delen på utsticket ligger <3m från medelmarknivå är det max 50 cm överhäng som får tillämpas. Om 50 cm överskrids räknas hela arean under tak alternativt så medges utsticket som mindre avvikelse.

OM utstickt ligger 3>5 från medelvarknivå medges´max 1,5m utstick. Över fem meter från medelmarknivå är jag osäker.

Det är inte många som känner till denna tillämpning med stadsarkitekten på Haninge kommun visade mig standarden och godkände senare mitt bogglov med ett utstick enligt sistnämnda modell! Lycka till
 
Taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc. utan markkontakt benämns utkragande byggnadsdel.

Mätregler för utkragande byggnadsdelar enligt Svensk Standard SS 02 10 53 anger:
1) Byggnadsdelen mer än 5 meter över mark. Byggnadsdelen ska inte räknas in i byggnadsarean.

2) Byggnadsdelen mellan 3 till 5 meter över mark. Om byggnadsdelen skjuter ut mer än 1,50 meter utanför fasad ska arean räknas in i byggnadsarean. Även ett taksprång som skjuter ut mer än 0,5 meter ska inräknas.

3) Byggnadsdelen mindre än 3 meter över mark. Byggnadsdelen är mätvärd*). Ett taksprång som är mindre än 0,5 meter ska dock inte inräknas.

Anders

*) För att en area skall vara mätvärd måste den uppfylla tre kriterier:
Utrymmet skall vara - tillgängligt - ha golv - rumshöjd > 1,90 meter.

PS: Byggnadsarea kan även benämnas byggarea.
DS
 
Tolkar man den utskjutande delen som skärmtak över (garage)entré behöver man inte räkna med den i byggnadsarean.

Enligt PBL får man ha 15 kvm bygglovsbefriade skärmtak på varje tomt. Skärmtaken skall vara över entre´, altan eller uteplats.
 
Frågeställarens lämnade förutsättningar är en förlängning av garagetaket med ett taksprång 1.20 m. Taksprånget är större än 0.5 m och medräknas därmed i den mätvärda byggnadens byggarea som i sin tur kommer att ingå i tomtens ianspråktagna markanvändning.

Anders
 
Taket är en befintlig förlängning av garagetaket, dvs takreglar m.m. fortsätter ut 1,2 m framtill, samma beklädnad (plåttak) som resten av garaget. Går det då att räkna som bygglovsbefriat skärmtak?

Frågeställaren Göran
 
Nej.

Anders
 
Anders L skrev:
Nej.

Anders
JO, det gör det!

Ett skärmtak över entrén är bygglovsbefriat om arean understiger 15 kvm(det skall dock vara mist 4,5 m till tomtgräns, är skärmtaket närmare krävs medgiande från grannen).....
 
Nej, det gör det inte. Byggnadsdelen enligt konstruktionsanvisning är en utkragande del av byggnationen som taksprång, inte en tillbyggnad på byggnad och därmed inte skärmtak.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.