Som jag ser det så är det väl självklart att man skall låta en granne få tillgång till min mark om det behövs för underhåll. Detta oavsett om byggnaden står där med eller utan mitt gillande.

MEN det måste då ske på mina villkor, dvs jag vill inte vara begränsad när det gäller vilka växter som skall planteras mot den grannens vägg etc. Grannen nåste då givetvis göra sitt underhåll vid tider som passar min trädgård, på kortast möjliga tid etc.

Släpper man till ett servitut så har ju plötsligt grannen fått rätt över min tomt, kan själv härja bäst han vill med det som växer och kommer ivägen för underhåll osv. Dvs jag skulle aldrig frivilligt släppa till ett serrvitut, men däremot givetvis samarbeta så långt som möjligt vad gäller det faktiska underhållsbehovet.
 
Kan tilllägga att jag och grannen annars har ett bra förhållande, det ät trångt med parkeringar så ibland måste man parkera så man låser in varandra, men det har aldrig blivit tjafs om detta utan det har löst sig smidigt. Hållet jag vill bygga åt är hans parkering.

Tror ni att 1m skulle funka, i nödfall, för att klara underhåll?

1 meter skulle bli i "värsta" hörnet, bygget skulle hamna i liten vinkel mot tomtgräns, så i andra änden skulle det bli 2,5 meter.

Har sett hus med rätt litet takutsprång, ned till ca 30 cm.

Ett alternativ skulle vara att bygga medvetet snett, blir då en del kluriga vinklar vid byggnation men huset är redan idag lite snett (byggt 1893)
 
Pason_67 du frågar om du rätt att underhålla dina byggnader i tomtgräns utan servitut men min fråga är hur har du tänkt dig att byga i tomtgräns utan grannens tillåtelse att använda hans tomt? Väggen måste målas, panel spikas etc.
Har du inte hans tillstånd från början så kommer det inte att fungera.
Och om du nu på något sätt lyckas bygga så, tänk om grannen hittar på något, t ex växter som orsakar fuktproblem i din panel eller liknande...
Försök med att bygga 1 eller 2 från tomt gräns, det blir lättare all leva för er båda.

Tror ni att 1m skulle funka, i nödfall, för att klara underhåll?

Jag tror att om det är ok för din granne så kommer han att låta dig använda hjans tomt vid behöv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.