Tja!

Så här ligger det till k-rauta + dom andra byggvaruhusen ringer till de stora färgföretagen: Hej hur mycket får vi betala för så här mycket färg, nej det va för dyrt ta bort mer pigment och i med mer vatten hur mycket får vi betala då? Ja nu börjar det likna nåt ta bort mer pigment och i med mer vatten så är vi överens, typ att jämföras med 19:- öl på Gröne Jägaren skicka oss bottenslammet... Varför bära vatten över ån nej lägg på nån hundring istället och få det klart på 2 svängar

Tack
 
Köpte deras matt latex 10l 99kr. Kanon till sten och betong. Målade öppna spisen med den och den nästan lyser i mörkret. Provade sen att måla pärlspont men fick lägga ner det projektet efter 3 stykningar.
Om du är ute efter billig innefärg prova Silvans Best price tror den ligger på 200kr för 10l. Riktigt bra täckförmåga och flammar inte....
 
Undrar lite bara....

Säljer själv färg på ett byggvaruhus... "känt" märke samt "billighets" märke. Skiljer i runda slängar 200kr på en 10L hink vanlig vitt väggfärg.

Känns det egentligen lönt att "chansa" med den billigare färgen? Risken är ju mindre pigment, mer vatten och mindre pengar lagt på forskning kring allergi/astma framkallning av diverse ingredienser. Färg som kanske håller kortare tid = mer jobb och kostnad i längden osv.

Varför chansa när det bara handlar om 200kr? Lägger man på ytterligare någon hundralapp kan man ju få en färg som klarat astma och allergiförbundets krav vilket torde vara något åtminstone alla vi som har barn borde ta sig en funderare över.

Tankar om detta?

Wilhelm
 
Det blir stor skillnad för de som renoverar hela huset/lgh. Man har inte råd att satsa på de "bästa" hela tiden. När jag skulle handla färg så handlade jag först märkesfärg för 1000 spänn (10 l) Sen när jag såg hur billigt de va på byggmax lämnade jag den o köpte 20 liter takfärg för 600. Tänkte lite sämre färg men jag kan måla fler ggr. Det blir ändå många tusenlappar i slutändan. Man måste försöka o "snåla" på vissa saker men då har man råd med andra.
 
Har kört med byggmax väggfärg även del andra produkter i deras målar sortiment och jag kan bara säga att jag är mkt nöjd med dessa !

Jag har även använt mkt Jotun färg samt beckers kan bara säga att Byggmax färger håller helt klart klass med dessa !
 
Muki skrev:
Det blir stor skillnad för de som renoverar hela huset/lgh. Man har inte råd att satsa på de "bästa" hela tiden. När jag skulle handla färg så handlade jag först märkesfärg för 1000 spänn (10 l) Sen när jag såg hur billigt de va på byggmax lämnade jag den o köpte 20 liter takfärg för 600. Tänkte lite sämre färg men jag kan måla fler ggr. Det blir ändå många tusenlappar i slutändan. Man måste försöka o "snåla" på vissa saker men då har man råd med andra.

1000kr för 10L väggfärg??? Det var riktigt dyrt det, vår byggmarknad (samt även konkurrenten) säljer 10L kvalite färg för 500kr för 10L, 750kr så är den godkänd av astma och allergi förbundet. I övrigt förstår jag ditt resonemang.

Wilhelm
 
bimbosorken skrev:
Har kört med byggmax väggfärg även del andra produkter i deras målar sortiment och jag kan bara säga att jag är mkt nöjd med dessa !

Jag har även använt mkt Jotun färg samt beckers kan bara säga att Byggmax färger håller helt klart klass med dessa !
Ok, har själv ingen erfarenhet av Byggmax färger så kan inte tillföra något klokt här ;)
 
Jag skulle önska att det fanns en färg som inte kladdar, fördelar sig själv när man stryker, sitter perfekt vid första strykningen, känns som sammetslent tyg på väggen (nästan iallafall), och redskapen skulle gå att köra i diskmaskinen.

Finns det ?? :-/
 
Fagerborn skrev:
Jag skulle önska att det fanns en färg som inte kladdar, fördelar sig själv när man stryker, sitter perfekt vid första strykningen, känns som sammetslent tyg på väggen (nästan iallafall), och redskapen skulle gå att köra i diskmaskinen.

Finns det ??  :-/

Jadå det finns, Beckers: kollektionen heter "you wish"!

;)
 
Wilhelm Inredaren skrev:
Jadå det finns, Beckers: kollektionen heter "you wish"!

;)
;D

Arrrgh, det skulle jag ha vetat för ett par timmar sen, nu kom jag precis hem med Alcro Täckfärg trä. Hoppas den duger också, det vet jag om ytterligare ett par timmar eller så.

De sa att oljefärg var mest täckande. Men det luktar ju så. Det är 4 egentillverkade sockellådor i plywood som ska målas och jag orkar inte vända och vrida och torka varenda en 2-3 gånger om jag kan slippa.
 
Jag har just målat med alpina 7 sidenmatt. Två stykningar på gips och det blev perfekt resultat. Det var en tjock och fin färg med mycket pigment!
 
Jag fatatr inte att det kan vara så ruskigt dyrt med färg... Vindkivorna, Olja, Grundfärg och bruten röd förg (Rättvik) kostade 1500kr!? Gahh.... Säkert 50% vatten i färgen också...
 
försökte mig på att måla med alpina matt takfärg i hallen. men resultatet blev bara flammigt. gav upp efter tre strykningar o köpte riktig färg hos färghandlaren..
Av alla billiga sorter jag provat så har Rustas matta takfärger gett bäst resultat
 
Wilhelm_Inredaren skrev:
Jadå det finns, Beckers: kollektionen heter YOU WISH!

;)
Ja, jag har precis målat ett sovrum med Beckers väggfärg. 499 kronor för 10 liter på Bauhaus.
Det gick åt cirka 8 liter inklusive taket.

Det tog en kväll att måla taket och en eftermiddag / kväll att måla väggarna.

Gammal sandfärgad strukturtapet. Jag var beredd på det värsta. Att tapeten skulle lossna, att man skulle behöva måla 2 - 3 gånger osv. Att det skulle bli värsta ragnarök helt enkelt.

Men, det satt PERRRRFEKT vid första strykningen och det droppade inte.

Jag har aldrig målat ett helt rum förut så jag är klart nöjd och stolt efteråt.
 
Wilhelm_Inredaren skrev:
1000kr för 10L väggfärg??? Det var riktigt dyrt det, vår byggmarknad (samt även konkurrenten) säljer 10L kvalite färg för 500kr för 10L, 750kr så är den godkänd av astma och allergi förbundet. I övrigt förstår jag ditt resonemang.

Wilhelm
Alcro glans 20 ligger på närmare 1000 kr. Deras scala 25 ligger på över 1000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.