Vad jag vet så är momsen ca 22 % på byggmatrial. Men som i sverige så brukar man få momsen i rabbat om man köper mycket. Så rimligtsvis så borde man välja 2 ställen man skall köpa ifrån. En för bygg matrial och dyl och en för kakel och dyl.

M.V.H

Jörgen
 
Hej!

Vårt hus produceras i Polen och vi var nere och besökte fabrik samt tittade på byggnadsmaterial på plats i förra veckan.

Generellt sätt ligger priserna i Polen 30-50% under de svenska. Vid införsel till sverige måste man dock räkna med frakt och svensk moms (dra av polska momsen på ca 12% och lägga på svenska på 25%). Ska det löna sig måste man ta in större mängder material eller så får man ta det i bilen och hoppas att tullen inte frågar nåt.

Rådet vi fått (via vår husleverantör som arbetet i Polen i 30 år) är att man vara försiktig. Det är lätt att bli lurad om man inte kan kulturen. Vi fick också rådet att INTE köpa VVS-prylar eftersom man har olika standarder i Sverige och Polen.

Vad som är billigt i Polen är arbetskraft (hög arbetslöshet) och det går att få tag på duktiga hantverkare och byggjobbare därnere. Återigen bör man dock ha kontakter...

Vi kommer troligtvis köpa byggmaterial till hela vårt hus från Polen samt låta en snickare (som vi träffade på plats) bygga kök och trappa åt oss.

Kakel, porslin, vitvaror osv kommer vi köpa i sverige. Till stor del pga av att de har annan smak, stil och märken i polen.
 
Hej!

Vi har handlat tegelpannor,fönster, kakel o klinker och även en kamin från Tyskland till vårt hus. Det finns en hel del att tjäna även om frakten kostar en del.
Så, tveka inte!
 
Hej,

söker kontakt med någon som gjort en lyckad och lönande inköpsresa till Polen. Jag är reporter på en av våra större tidningar och ska skriva om detta, är du/ni intresserade av att medverka med namn och bild så hör av er!

Mvh
Fredrik Kullberg
ICA-kuriren
fredrik.kullberg@forlaget.ica.se
08-7282392
 
allt detta låter VÄLDIGT intressant tycker jag att kunna få det från ett annat land..nu till min lilla fundering..kom gärna med förslag! ::)
jag skall bygga om ett hus...skall riva upp golvet o så..så jag behöver typ en 50-60 murblock för att få upp mittmurar i alla rummen..och skulle behöva ca 80 golvspånplattor..22 mm, och 4 st 3glas fönster 120x120...skulle gå på ca 13-14 tusen..skulle man tjäna på att köpa det från annat land..som då detta ni pratar om-polen? eller vad skulle man kunna köpa det någonstans...priserna jag räknat på är ifrån byggmax
 
Även om jag kan vara snål skulle jag inte åka ner och handla för en mindre vinst än 50 tusen. En inköpsresa tar ett par dagar och sedan ska du frakta upp det till Sverige också. Resa, hotell, transport och förlorade semesterdagar. Mao köp på byggmax i detta fall.

mvh
David
 
Elitfönster ska finnas där likaså Swedoor. Tittade inte aktivt efter fönster så jag vet inga priser.
Jag såg inget trägolv, däremot ett stort utbud av lamell, parkett och klinkers.

mvh
David
 
Ska köpa Siporex / Ytong. Nån som vet var man kan handla sånt i Polen ? Såg i något inlägg något om en importör... namn/adress ?
Har kollat här hemma och det kostar mellan 250´-300´ så det finns kanske en del att spara !!
 
Hej,

Om du går in på http://www.ytong.pl så finns där en gul ruta som dyker upp. Klicka på den och du kommer direkt till deras "webbutik" Nu vet jag inte om det finns någon möjlighet till att få någon form av rabatt på dessa priser eller om de är "sista priset"

Jag har under en längre tid kollat massor av polska hemsidor för material till mitt kommande husbygge. Fönster, golv, kakel mm. Har du bara någon som kan polska är jag övertygad om att du kan spara mycket pengar.
Ett exempel: Fast fönster i storleken 60*60 cm i trä med U-värde på ca. 1.1 kostar i polen ca 600:-.INKL polsk moms (7%)
Vad kostar liknande i sverige?? 1000+moms och upp.

Något man måste kolla upp ordentligt är transport. Hörde nyligen att polska myndigheter sedan årskiftet har krånglat till för polska transportfirmor. Certificat och yrkesbevis. Värt att kolla upp.


En fråga:
Vet du exakt hur mycket du behöver?? Jag menar om någon här i sverige redan har räknat ut materialåtgång (antal block, längd på balkar mm) Jag funderar nämligen på att skicka ner ritningarna på huset direkt till polska Ytong och låta dem räkna fram materialet.

Om du gör några framsteg kan du gärna höra av dig till mig.

Said
said@33rpm.nu
 
En rättelse av momsen bara
Momsen kommer att höjas till 22% vid inträdet i EU. Många företag har redan nu höjt. Var där i julas därför vet jag läget!

M.V.H

Jörgen
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.