D Daniel 109 skrev:
Jag företar den Svenska varianten. Jag vill helst inte bo i ett fängelse.
Ingen tvingar dig att bygga mur, men vi som vill ha det får inte bygga det.

Varför ska vad du vill styra vad jag får?
 
Är det bättre om jag blir påtvingad en mur i. tomtgränsen av grannen?
 
TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
För alla vet vi att hårda straff är det bästa sättet att motverka fuffens och brott.
Det är det. Föreställ dig att det är böter för mord och våldtäkt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är det. Föreställ dig att det är böter för mord och våldtäkt.
är ju nästan det idag
 
Fairlane
M maria01 skrev:
är ju nästan det idag
Nej, inte ens nära.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, inte ens nära.
eller så får dom skadetstånd för tiden i häktet
 
D Daniel 109 skrev:
Är det bättre om jag blir påtvingad en mur i. tomtgränsen av grannen?
Grannens mur har väl inte du med att göra,den är ju inte byggd på din mark.

Varför ska du tvunget kunna glo in hos grannen och se vad denne håller på med?

Man äger inte sin utsikt.

Fint eller fult ligger i betraktarens öga .
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Varför ska du tvunget kunna glo in hos grannen och se vad denne håller på med?
Kan skapa otrygghet om man inte får göra det.
 
Och om Svensson gav f.n i att gå till sitt kommunalråd/kompis på kommunen för att be om en "tjänst"/undantag så vore det ännu bättre!
 
F
H HEM2121 skrev:
Det är nog vanligare än vad vi vill tro, där är vi i Sverige naiva.
Eller inte då det finns ett seriöst, accepterat och vedertaget index som visar att Sverige ligger bra till där.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är fullt rimligt att vi ger uppen del sv vårt självbestämmande mot att det finns någon typ av styrning av vad grannarna kan hitta på. Du kan inte råka ut gör en 10m hög vägg i tomtgränsen. Sådant är värt en del.
Kan du inte prestera ett bättre motargument än en falsk dikotomi? Verkligheten är inte begränsad till två alternativ där vi antingen har dagens regler eller så har vi total anarki. Det finns oändligt med alternativ där i mellan.

Här är ett av alla dessa möjliga alternativ:

1. Antag att istället för en gigantisk byråkratisk apparat med översiktsplan, fördjupad översiktsplan, områdesbestämmelser och detalj detaljplan enbart hade en strukturplan. Det vill säga en plan som klassificerar fastigheter och ger förutsättningar för vår infrastruktur: el, vatten, vägar, osv.

2. Antag att vi på nationell nivå bestämmer vilka klassificeringar som finns och vilka regler och krav som gäller dem. En konsekvens av detta är att vi kan ha olika regler för olika typer av byggnationer och därmed få enklare, mer renodlade och mer relevanta regler jämfört med dagens otroligt komplexa generella bestämmelser.

3. Antag att vi på kommunal nivå enbart arbetar med att klassificera områden, samt att ansvara för att den infrastruktur som är nödvändig för ett område tillhandahålls.

4. Antag att för privatpersoner är endast klassificeringen "Privatbostad" relevant.

4. Antag att det då finns ett antal regler för dessa privatbostäder och att så länge du följer dem får du bygga precis hur du vill, när du vill. Vissa byggmoment kan dock kräva en inspektion vilken innebär en avgift. Vill du göra något som inte medges av reglerna för du söka undantagstillstånd. En process som innebär avgifter. Här kan jag nog även tänka mig att vissa undantag kan medges skriftlig direkt av närmaste grannar.

Svårare än så behöver det inte vara för villägare. Vill du däremot bygga ett stort köpcentrum, en industrilokal eller ett högt flerfamiljshus. Tja, då kan den klassificeringen ha mer omfattande regler, mer krav och fler avgifter.

Så låt oss nu titta på din 10 meter höga vägg!

Det är inte svårare än att reglerna skulle kunna ange att högsta tillåtna byggnation i tomtgräns är 2,5 meter och att den skuggning detta medför är något alla rimligtvis kan leva med. Med tanke på att en 5-6 meter hög tuja som är det folk väljer idag när de inte får bygga en riktig mur är tillåtet idag är det inte mycket att tjafs om.

Vill någon då ändå ha en 10 meter hög vägg så får de antingen ansöka om undantagstillstånd eller plocka fram trigonometrin från grundskolan och räkna ut hur långt in på den egna tomten muren måste stå för att i tomtgränsen ge skuggning motsvarande den 2,5 meter höga muren.

Och för att föregripa fortsatta dumma argument: Nej, jag är inte ett dugg orolig över att vakna en morgon och ha Villa Villekulla som granne, och skulle inte störas det minsta av en färgglad miniatyr av Vasilijkatedralen med spiralformade torn som ser ut som randiga mjukglassar. Inte heller ett japanskt tehus eller en brutalistisk betongkloss signerad Gert Wingårdh skulle göra mig särskilt upprörd. Jag måste inte tycka att det är snyggt men jag måste kunna respektera att andra vill ha det så. Sen är det dessutom så att de mest fantastiska och hemskaste halmgubbar folk hittar på i sådana här diskussioner knappast är något som skulle realiseras i någon större utsträckning. I praktiken kan Sverige leva med enstaka tokbyggen, och de skulle ändå inte bli varken särskilt långlivade eller vanliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ockupanten och 3 till
  • Laddar…
Om ni vill se utmärkta exempel på hur det ser ut när man får bygga som man vill, så kan åka till Trosa. Där finns ett område med allt ifrån Hälsinge hus till funkishus och f.n vet allt!
 
H
F fsn skrev:
Eller inte då det finns ett seriöst, accepterat och vedertaget index som visar att Sverige ligger bra till där.
Och det litar du på? Det är långt ifrån allt som kommer fram när de gäller detta, speciellt när det är kommuner som är inblandat.
 
F
H HEM2121 skrev:
Och det litar du på? Det är långt ifrån allt som kommer fram när de gäller detta, speciellt när kommuner som är inblandat.
Ja jag gör faktiskt det. Jag lider inte av foliehjälmssyndrom nämligen.
 
L lat skrev:
Om ni vill se utmärkta exempel på hur det ser ut när man får bygga som man vill, så kan åka till Trosa. Där finns ett område med allt ifrån Hälsinge hus till funkishus och f.n vet allt!
Som i hela såssesverige menar du?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.