T Timmerkramare skrev:
Har samma problem att påbörja mitt beviljade bygge inom 2 år. Jag behöver påbörja husgrunden 1 juni i år men pga kylan har jag inte kunna börja med markundersökningarna. Behöver "gräva ut och titta" innan jag kan konstruera grunden, men ovanligt nog är det tjäle i södra Sverige nu. Har synligt berg under ena (kommande) gaveln så typen av grundläggning är inte självklar. Har byggt garaget redan, men kommunens bygginspektör sade att alla bygglovets byggnadsgrunder ska hinna påbörjas. Frågan:

Vilka möjligheter ger PBL att förlänga bygglovet i min situation?
Gräv en liten grop och ställ ner ett lecablock så har du påbörjat bygget.
 
useless useless skrev:
Gräv en liten grop och ställ ner ett lecablock så har du påbörjat bygget.
Ett väl inarbetat handlingssätt för att kringgå svenska byråkratiska bidragsregler.
Någon som minns Danell-groparna som växte fram som mullvadshögar:
"Danellgrop
I början av 1990-talet genomförde den borgerliga regeringen en minskning av bostadssubventionerna. Beslutet togs efter en utredning under ledning av den tidigare bostadsministern Danell. För att kunna utnyttja den förmånliga finansieringen innan systemet lades om grävdes det gropar för att förbereda för byggnation av hus. Ett hål i marken räckte för att bygget skulle anses påbörjat och därmed subventionsberättigat. Enligt Boverkets beräkningar kan det ha funnits uppemot 25 000 sådana så kallade Danellgropar.[1]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Georg_Danell
 
T Timmerkramare skrev:
Har samma problem att påbörja mitt beviljade bygge inom 2 år. Jag behöver påbörja husgrunden 1 juni i år men pga kylan har jag inte kunna börja med markundersökningarna. Behöver "gräva ut och titta" innan jag kan konstruera grunden, men ovanligt nog är det tjäle i södra Sverige nu. Har synligt berg under ena (kommande) gaveln så typen av grundläggning är inte självklar. Har byggt garaget redan, men kommunens bygginspektör sade att alla bygglovets byggnadsgrunder ska hinna påbörjas. Frågan:

Vilka möjligheter ger PBL att förlänga bygglovet i min situation?
Du har inte fått något startbesked för huset heller då du inte kunnat redovisa någon konstruktion för grunden?

Är bygglov beviljat för hus och garage och du sedan fått startbesked för garaget men inte för huset? Då skulle du kanske rent administrativt behöva söka nytt lov för huset eftersom de annars tar beslut på ett lov som formellt inte gäller, och då är det rent krasst ny prövning som gäller enligt PBL. Om de sedan kallar det för förlängning eller liknande och kanske sätter ner avgiften då det oftast handlar om rent administrativ handläggning är upp till kommunen.

Här skulle kommunen kanske kunna göra bedömningen ärendet som helhet är påbörjat då garaget är påbörjat och därför ge startbesked även för huset även om det inte sker innan 1 juni. Jag skulle ta en öppen diskussion med handläggaren och försöka lite smidigt be om synpunkter från någon annan handläggare också om det går att vara lite smidigare.
 
Danellgrop är ju ett trix, men frågan är om inte en Odellplatta skulle funka här? ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Du har inte fått något startbesked för huset heller då du inte kunnat redovisa någon konstruktion för grunden?

Är bygglov beviljat för hus och garage och du sedan fått startbesked för garaget men inte för huset? Då skulle du kanske rent administrativt behöva söka nytt lov för huset eftersom de annars tar beslut på ett lov som formellt inte gäller, och då är det rent krasst ny prövning som gäller enligt PBL. Om de sedan kallar det för förlängning eller liknande och kanske sätter ner avgiften då det oftast handlar om rent administrativ handläggning är upp till kommunen.

Här skulle kommunen kanske kunna göra bedömningen ärendet som helhet är påbörjat då garaget är påbörjat och därför ge startbesked även för huset även om det inte sker innan 1 juni. Jag skulle ta en öppen diskussion med handläggaren och försöka lite smidigt be om synpunkter från någon annan handläggare också om det går att vara lite smidigare.
Kommunen var sjysst och beviljade startbesked på alla byggnader samtidigt! Det var dock ett tydligt krav att alla grunder skulle hinna påbörjas inom 2 år.
 
Lite tjäle kan väl knappast vara ett problem för du tänker väl inte handgräva? Här där jag bor bygger man hus hela året och gör grundläggningar oavsett årstid, så jag ser inte problemet. Är det mycket och hårt fruset så kan man tina hela byggytan på några dagar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite tjäle kan väl knappast vara ett problem för du tänker väl inte handgräva? Här där jag bor bygger man hus hela året och gör grundläggningar oavsett årstid, så jag ser inte problemet. Är det mycket och hårt fruset så kan man tina hela byggytan på några dagar.
Jag kan ju ha ideen att tina marken som plan B. Skicka gärna en länk hur man gör! Men åter till huvudfrågan: Någon som kan PBL och möjligheterna att få mer tid, typ 3 månader?
 
För att tina marken lägger man antingen elektriska värmemattor (går att hyra) eller så eldar man med grillkol. Flammor från grillkol på snö tänder för att tina tjälen i ett mörkt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från häromveckan när vi tinade tjälen i vägen för att gräva avlopp.

/Andreas
 
S
I bland när det är tjäle så läggs det ut ett tjock lager med vanligt pannkol eller koks är bättre på marken och tändvätska på för att få fyr ( precis som med grillen ) när det tagit sig så läggs vanligt begagnade korrigerade plåtar över , dagen efter kan ungarna gräva med platsspade
 
Och är det bara frågan om under en halvmeter tjäle tar en grävmaskin det enkelt. Det är först om det är "riktigt" fruset som det blir lite svårt med tjälrivaren.
 
T Timmerkramare skrev:
Jag kan ju ha ideen att tina marken som plan B. Skicka gärna en länk hur man gör! Men åter till huvudfrågan: Någon som kan PBL och möjligheterna att få mer tid, typ 3 månader?
Finns inget i PBL som heter förlängning av bygglov, mer en administrativ anpassning kommuner kallat förlängning då "förlängningen" inte innebär någon handläggning i de flesta fall. I praktiken är det en billig omprövning som utförs, och är man inom detaljplanelagt området är förutsättningarna ofta desamma och därför är det bara ta nytt beslut.

Har någon däremot fått ett bygglov som kanske varit tveksamt eller på en plats där förutsättningarna förändrats så nytt lov inte kan beviljas är det viktigare för den sökande att lovet inte går ut.

Då garaget redan är byggt bedömer jag det som föga troligt att de skulle neka nytt lov för huset. Men ta ett snack med kommunen och förklara hur det ligger till med tjälen så borde det inte vara några problem eftersom du har startbesked för båda.

Eller så gör du som några tidigare föreslagit, ta en spade och handgräv en grop så har du påbörjat grundläggningen.
 
Redigerat:
Fast här är väl iofs. en skillnad i PBL versionen som kom för några år sedan. Tidigare kunde kommunen på lite subjektiva grunder ta ut en lägre bygglovsavgift i enklare fall som vid "förlängning". Förlängningen innebar ju formellt exakt samma arbete som vid ursprungliga beslutet (förlängning existerar inte), men i praktiken kunde de bevilja det nya lovet med ett minimum av arbete.

Nu i nya PBL så är avgiftsnivåerna hårdare uppstyrda, kommunen måste ta avgift utifrån hur omfattande byggnationen är, inte efter hur mycket/litet arbete de måste göra. Så jag misstänker att en förlängning idag kostar ungefär lika mycket som ett ursprungligt beslut.

Om du får dit en grävfirma för friläggande av marken, så mycket du behöver för undersökningen. så har de utrustning och rutiner för att gräva även med tjäle.
 
H hempularen skrev:
Fast här är väl iofs. en skillnad i PBL versionen som kom för några år sedan. Tidigare kunde kommunen på lite subjektiva grunder ta ut en lägre bygglovsavgift i enklare fall som vid "förlängning". Förlängningen innebar ju formellt exakt samma arbete som vid ursprungliga beslutet (förlängning existerar inte), men i praktiken kunde de bevilja det nya lovet med ett minimum av arbete.

Nu i nya PBL så är avgiftsnivåerna hårdare uppstyrda, kommunen måste ta avgift utifrån hur omfattande byggnationen är, inte efter hur mycket/litet arbete de måste göra. Så jag misstänker att en förlängning idag kostar ungefär lika mycket som ett ursprungligt beslut.

Om du får dit en grävfirma för friläggande av marken, så mycket du behöver för undersökningen. så har de utrustning och rutiner för att gräva även med tjäle.
Avgiften sätter väl kommunen? PBL styr ju inte kostnader om det inte är frågan om sanktionsavgifter. Att kommunerna sedan använder samma beräkningsmodeller som grundar sig i areor är en annan sak.
 
Jag kan ha missuppfattat det. Jag har för mig att jag läste i samband med att senaste PBL infördes, att principerna för avgiftsuttag, bestämdes centralt, men inte den totala nivån. Så att ett bygglov för ex. 100 kvm skall kosta lika i en viss kommun oavsett komplexitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.