Hej!

Vi har köpt hus och tänkte höja väggliv på vinden, samt bygga friggebod på tomten (carport). Ringde kommunen och första handläggaren jag pratade med sa att det är helt ok, eftersom detaljplanen säger att vi får. Dagen efter pratade jag med en annan handläggare. Hon sa att det inte är säkert att vi kommer få göra det, då huset på tomten bredvid våran är kulturmiljövilla (vanlig villa fr 30-talet). Våran ligger bakom den.

Kan det verkligen stämma att vi kan få avslag på det bara pga den andra villan?

Känner mig som en andrahands medborgare om det ska vara så. Lagen är väl densamma för alla? Jag menar, våran villa är inte kulturmiljövilla.

Någon som har varit med om liknande?
 
Det som står i en gällande detaljplan gäller. Bestämmelser "smittar" inte, vare sig mellan planer eller över egenskapsgränser i en plan. Däremot kan det ju finnas riksintressen och liknande som påverkar fast dp ska i så fall vara ändrad för en dp får inte strida mot riksintresse.
 
  • Gilla
Demo81
  • Laddar…
Höja väggliv innebär väl taklyft? Det bör det definitivt vara bygglov på då det ändrar bygghöjden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att rubriken och texten i själva frågan säger samma sak. Men ja höja väggliv kräver bygglov. Fast problemet som framställs i frågan är ett annat än i rubriken.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Betyder inte ordet "bygglovsbefriat" i rubriken snarare "går inte att få bygglov"?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Betyder inte ordet "bygglovsbefriat" i rubriken snarare "går inte att få bygglov"?
Jo, jag tror också att det är så det ska tolkas.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Att den detaljplanerade tomten ligger granne med en tomt som omfattas av kulturskydd, skall i princip inte spela någon roll. Men det finns i PBL en formulering i stil med att en byggnad skall passa in i miljön. Jag kan tänka mig att den gummiparagrafen kan tolkas mer strikt i närheten av ett kulturskyddsområde.

Alltså om du vill bygga ett modernt arkitektritat glas o betonghus eller liknande i ett område med traditionella trähus. Så kanske du med tvekan får igenom det. Men skulle grannhusen dessutom vara K-märkta, så kanske det blir avslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Höja väggliv innebär väl taklyft? Det bör det definitivt vara bygglov på då det ändrar bygghöjden.
Ja, vi ska söka bygglov för det. Men även för det sa hon att vi kanske inte får pga den andra villan.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tror inte att rubriken och texten i själva frågan säger samma sak. Men ja höja väggliv kräver bygglov. Fast problemet som framställs i frågan är ett annat än i rubriken.

Vi ska söka bygglov för taklyft men med bygglovsbefriat menade jag friggebo, attefallshus, osv.
För att handläggaren sa att vi kanske inte får bygga det heller pga den andra villan.
 
Är det samma detaljplan för ert och de angränsande huset?
 
Ja, det är samma detaljplan för hela det området.
 
Demo81 Demo81 skrev:
Ja, det är samma detaljplan för hela det området.
Då har du troligen lite av svaret där. Man brukar vilja ha liknande bebyggelse i områdena med samma detaljplan.

Har du kollat vad det står i detaljplan om våningar, bygghöjd, utformning mm? I vissa står det väldigt detaljerat vad som gäller. Och tyvärr gäller även det som skrevs 1918 (ex om den skrevs då) om planen är så gammal och inte uppdaterat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Höja väggliv innebär väl taklyft? Det bör det definitivt vara bygglov på då det ändrar bygghöjden.
Det

Enligt detaljplanen får jag göra det men den ena handläggaren sa att det kanske inte kommer gå pga den andra villan. Låter ju konstigt. Den första handläggaren jag pratade med nämnde inte den villan utan sa att det går.
 
R Robert-san01 skrev:
Höja väggliv innebär väl taklyft? Det bör det definitivt vara bygglov på då det ändrar bygghöjden.
Ja, för vägglivet kommer vi söka bygglov men den ena handläggaren sa att det kanske inte kommer beviljas pga den andra villan. Alltså varken vägglivet eller att vi får bygga friggebod.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tror inte att rubriken och texten i själva frågan säger samma sak. Men ja höja väggliv kräver bygglov. Fast problemet som framställs i frågan är ett annat än i rubriken.

Vi tänkte bygga friggebod och höja väggliv på vinden. För båda sa den ena handläggaren att vi kanske inte kommer få göra, pga den andra villan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.