här kommer en bild på planlösningen på bottenplan och en bild på övervåningen. Hittade inte den planlösningen där trappen är utritad så jag skissade lite så att ni ser. Vad tror ni om att man bygger en takkupa? vilket skulle göra att man får bättre takhöjd där trappen är?
 
  • Arkitektritning på en byggnads bottenplan med tillagd skiss av en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av bottenplansplanlösning med handskriven text och markering för trapp, fråga om att bygga takkupa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
L Lindak38 skrev:
Vad tror ni om att man bygger en takkupa? vilket skulle göra att man får bättre takhöjd där trappen är?
Det ser ju absolut inte hopplöst ut, ni får ju dock inte jättemycket extra yta på överplanet, hade ni inte kunnat dra ut väggarna mer?

Känns inte som en speciellt kul lösning med kupa över trappen, men kanske räcker det med ett takfönster. Ni kan inte flytta in trappen lite mot mitten, så att den tar något av de sista stegen i hallen.. Det kan ju inte vara mycket som saknas i höjd.
 
Vi vill bara ha ett litet rum där våra två döttrar kan hänga med sina kompisar. Just nu är höjde 1,60 tror jag och 2 meter bör man ha vad jag har läst mig till. Vi har tänkt ha en liten "spar trappa" , väggen mellan v-rum och hall är ju bärande vet inte hur vi skulle få till stegen där. Skickar med en bil på trappen.
 
Trappan
 
  • Modern vit trappa med flytande trästeg, vit räcke, hallmatta och klädhängare med jacka och väska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Okej, trodde det var en mer traditionell trappa, med den så går det ju att sätta ett ordinärt takfönster över, då får ni både in ljus och höjer takhöjden med ca 40 cm
 
K
Jag antar att begränsningen av rumsbredden beror på takstolarna som ni inte vill ändra på? Vi gjorde så här i vårt nybygge för att få lite mer golvyta i ett av barnrummen som annars bara varit 10 m2
Vit tältliknande lekplats och korg i ett barnrum med snedtak och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
men att isolera en kallvind lär ju knappast kräva bygglov och inte ens bygganmälan, Du får göra väldigt mycket inne så länge som du inte bråkar med takstolar bärande väggar etc.
Däremot ändrat användningsområde som tex boyta kan bli tjafsigt och att sätta en trapp där det inte funnits nån.
Men frågan är ska det bli utökad boyta (bygglov) eller är det en förbättring av existerande förvaringsutrymme på vinden med isolering på insidan (behövs inte ens bygganmälan)
Sätta dit ett fönster är ju en fasadförändrin och kräver en bygganmälan.
 
Hej! Vi ska ju sätta in ett fönster på ena kortsidan och eventuellt ett takfönster/kupa, det ska ju bli vardagsrum alltså bboyta. Så du tror inte att det är någon fara just med att vi isolerat? Vi kan ju återställa hålet i vardagsrummet om dom ska komma hit å titta. Och öppna upp det gamla hålet igen
 
isoleringen skulle jag inte oroa mig värst mycket för. Men om det är en ändrad användning så krävs det bygglov.
Att öppna upp för en ny trapp kan kräva bygglov beroende på hur man öppnar men om det inte påverkar nåt som är bärande så ska det inte behövas göra nåt.
Som en sidonot så huset som vi bori finns det inte mycket om stämmer med ritningarna som finns registerade från 40 talet, och nu när vi ska göra om planlösning så var ju svaret typ att vi bryr oss bara om ni ska börja ändra på bärande väggar, takstolar etc så vi behöver egetnligen inte ens lämna in ritningar på det vi ska göra och då ska vi ändå höja innertaket till nock fast låta existerande takstolar vara kvar och bli synliga istället
 
Hur har det gått? Har ni haft någon inspektör från kommunen på besök?
 
Hej! Vi har tänkt att göra en takkupa/kupol så att vi höjer taket precis där trappen är. Väntar nu på att ritningarna ska bli klara så vi kan skicka in dom men det tar tid
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.