Men vad spelar det för roll? Reglerna säger inte att det inte får finnas trappsteg på markplanet. Reglerna säger att vissa funktioner måste finnas i entréplanet.

Därför ska du fråga kommunen: "Vad är det som saknas i det befintliga entréplanet enligt tillgänglighetsreglerna?"

Inte vad det är i utbyggnaden som måste vara tillgängligt. Utbyggnaden har inte med saken att göra, men det kan du inte säga till dem.
 
Villa vista skrev

Tyvärr har kommunen monompol på bygglov och tolkningar.


Vad skulle alternativet vara?
Att någon startar firman "Bygglov & Co" och ger bygglov lite som det passar dem?

Min påpeka har att göra med att monopolet gör att vissa b-handläggare kan leka bygg och smak gud vilket jag ser allt för ofta. Sen kanske det är nödvändigt med monopol men styrningen av knepiga bygglovshandläggare skulle behövas snäppas upp ett par steg.

Mitt egna BL-ärende tog ett år pga felhantering och en handläggare som agerade in absurdum, nämnden gav mig till slut rätt, troligen för jag har kunskap om pbl/bbr etc. Jag misstänker att lejonparten av medborgarna skulle ha gett upp och givit min prestigdrivna BL-handläggarern rätt.
 
Anna_H skrev:
Därför ska du fråga kommunen: "Vad är det som saknas i det befintliga entréplanet enligt tillgänglighetsreglerna?"

.
Tillgänglighet saknas väl pga att det ligger 1,2m över marknivå.
Nu vill kommunen tvinga fram tillgänglighet i befintligt hus genom att ställa krav på tillbyggnaden.
 
Men huset har ju som jag förstod det godkänd tillgänglighet idag? Men kommunen kräver att tillbyggnaden ska ligga i samma nivå som entréplanet (eller ha hiss), vilket då måste innebära att det finns funktioner i utbyggnaden som det är tillgänglighetskrav på, som inte finns i entréplanet?
 
Det finns massor av gamla hus, mitt eget tex, som inte uppfyller nuvarande krav på tillgänglighet.
Det ställs inga krav på att alla dessa hus ska byggas om enkom för att förbättra tillgängligheten, men om man vill göra någon annan om- eller tillbyggnad av ett sådant hus kanske byggnadsnämnden har rätt att kräva att det görs anpassningar för att förbättra tillgängligheten till hela byggnaden.
I just det här fallet såg dom kanske en möjlighet genom att kräva att tillbyggnaden måste göras i samma plan som befintlig byggnad trots att det pga tomtens beskaffenhet är olämpligt.
 
goranakerman skrev:
Huset är uppdelat i tre våningar källarplan, markplan och ovanvåning. Utbyggnationen kommer i höjd att vara mitt emellan källarplan och markplan eftersom golvet i markplan börjar runt 1,2 meter ovan mark. Vi har försökt få kommunen att se utbyggnationen som ett eget plan men i deras ögon är det en utbyggnation av markplanet (trotts den stora nivåskillnaden).
I läsanvisningarna till BBR - avsnitt 3 står det att det inte blir ett eget plan.
Om du inte kan få godkänt tillbyggnaden som en del av källaren måste den tillgänglighetsanpassas eftersom den då blir en del av entréplanet.
 
Nu kommer jag med lite gissningar. 1. Det finns uppemot 100.000 st. hus av det här slaget som är byggda på 1950-talet. Det unika är att dom är tillgängliga både i källaren och det förhöjda markplanet. En del har ett extra mellanplan. 2.Det finns inga lagliga hinder att bygga ut ett hus från 1950-talet. 3. Leta upp någon utbyggnad i grannskapet med hel- eller halvplan och infoga som refrensritning till ansökan! Mvh, PerOF
 
Nyfiken på om det blivit någon utbyggnad?
 
Den blev "klar" ganska nyligen!
MYCKET bråk med kommunen... Slutade med att vi fick bredda hela utbyggnationen med 0,75 meter för att få plats med en 17-18 meter lång ramp. Rampen byggdes upp temporärt och revs samma dag som vi fick ok från kommunen. Rampen byggdes av spillvirke så den kostade inte speciellt mycket. Känns som en halvvinst även om irritationen över kommunen finns kvar. Är bara till att inse att de tolkar regelverket lite som de vill. Inte ens mail från Boverket kan få kommunen att ändra uppfattning, citat "Boverket är för otydliga så vi kan inte följa deras rekommendationer".

Men utbyggnaden blev bra! fattas bara en riktig trapp nu! :) Ska inte ha något räcke alls bara för att vara motstridig...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G goranakerman skrev:
Den blev "klar" ganska nyligen!
MYCKET bråk med kommunen... Slutade med att vi fick bredda hela utbyggnationen med 0,75 meter för att få plats med en 17-18 meter lång ramp. Rampen byggdes upp temporärt och revs samma dag som vi fick ok från kommunen. Rampen byggdes av spillvirke så den kostade inte speciellt mycket. Känns som en halvvinst även om irritationen över kommunen finns kvar. Är bara till att inse att de tolkar regelverket lite som de vill. Inte ens mail från Boverket kan få kommunen att ändra uppfattning, citat "Boverket är för otydliga så vi kan inte följa deras rekommendationer".

Men utbyggnaden blev bra! fattas bara en riktig trapp nu! :) Ska inte ha något räcke alls bara för att vara motstridig...
Synd att ni inte tog fajten i högre instans. Men förstår att ni inte hade tid att vänta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Grattis till utbygganden tråkigt att du bor i en kommun men idioter till tjänstemän.
Vill du medela vat boverket skrev? vore kul att se deras yttrande i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.