Måste tillägga att jag tror inte kommunen ligger och "drar" på ett bygglov, men dom är säkerligen underbemannade, och i bland kommer många in väldigt fort, framför allt när det varit byggboom på hus.
Det är inte så att bygglovshanterare enbart sitter godkänner bygglov, då hade jag hållit med om att det går långsamt, men situationsplaner, klagomål, mindre och större ombyggnader, nämnd beslut där man tar besluten osv osv gör att saker tar tid. Byråkratiskt?ja visst!! borde de vara så? Nej!
Åtminstone inte denna kommunen jag jobbar i.

Enligt nya plan och bygglovs lagen så ska det gå fortare, men man anställer inga fler.
Mig veterligen var det åtminstone inte mer än 2 kommuner i skåne som höjde priserna jämnfört med vad man rekommenderade att det skulle kosta.
Sen behöver man inte gilla det ändå! Men i bland är inte allt svart och på vitt och det kan lämna mycket att önska.
 
En motsatt fråga till tråden, dvs om långsamt bygglov (borde kanske vara en egen tråd):
Om kommunen med nya lagen inte ger bygglov eller meddelar om förlängd handläggningstid inom de tio veckorna. Vad händer då? Får kommunen något slags straff för att ha brutit mot lagen och får den som söker någon kompensation eller händer ingenting, dvs lagen är uddlös?
 
menhir skrev:
En motsatt fråga till tråden, dvs om långsamt bygglov (borde kanske vara en egen tråd):
Om kommunen med nya lagen inte ger bygglov eller meddelar om förlängd handläggningstid inom de tio veckorna. Vad händer då? Får kommunen något slags straff för att ha brutit mot lagen och får den som söker någon kompensation eller händer ingenting, dvs lagen är uddlös?
Då lagen infördes 2 maj så är jag rätt övertygad på att ingen har blivit dömd, eller prövad än..
 
Tack Frodda för svaret. Det hade ju varit bra om det var fördefinierat en straffskala i lagtexten, men jag har inte läst den. Ska nog fråga Boverket - de borde ju veta. Kan vara kul att veta...
 
Mina 10 veckor passerar på fredag. På måndag tänkte jag höra av mig till kommunen.
 
Har du fått ett skrivet beslut på att dina handlingar är kompletta?

Det kommer inte hända något speciellt med kommunerna om dom drar över på tiden. En tillsägelse bara.
 
Ricken skrev:
Har du fått ett skrivet beslut på att dina handlingar är kompletta?
Det fick jag tre dagar efter inlämnandet.
 
Även jag fick skriftligt besked om att alla handlingar var kompletta, om än efter längre tid än tre dagar. Drygt två veckor efter 10-veckorsgränsen kontaktade jag kommunen som svarade att de inte hunnit börja behandla min ansökan än men skulle göra det så fort som möjligt. Synd att tidsgränsen i lagen enligt Ricken är utan egentlig verkan - vad är det då för finess med att lagstadga en tidsgräns?
 
I Åtvidaberg tar det en dag ;)

Lade ritningarna på lådan på måndagen och på onsdagen fick jag tillbaks dem stämplade och godkända.
 
Jag mailade Boverket för en vecka sedan och frågade vad som gäller när tidsgränsen inte hålls, men har ännu inte fått något livstecken från dem... :(
 
Ni som har lämnat in bygglov efter den 2/5 har ni även anmält KA/kontrollansvarig i samband med bygglovsansökan?
 
Cancellara skrev:
Ni som har lämnat in bygglov efter den 2/5 har ni även anmält KA/kontrollansvarig i samband med bygglovsansökan?
Ja, vi hittade en med moderna papper.
 
Idag kom följande svar från Boverket ang vad som händer om handläggningstiden tar mer tid än 10 veckor:

"Det finns inga sanktioner/straff om kommunen inte fattar beslut inom 10 veckor eller om de inte meddelar att handläggningstiden har förlängts innan de första 10 veckorna har gått ut.

Bygglovtaxan fattar varje kommun själv beslut om, den regleras inte i lagen. Om kommunerna i sina bygglovtaxor har någon reduktion av avgiften vet jag faktiskt inte. Du kan ju höra efter om din kommun har någon sådan "rabatt".

Om man är missnöjd med kommunens handläggningstid kan man antingen vända sig till Länsstyrelsen eller till JO."
 
Antingen JO eller Länsstyrelsen?

Varför inte båda?
 
Sände in min ansökan i början på mars.
Väntar fortfarande......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.