Är det rimligt att en kommun handlägger ett bygglovsärende på 3 dagar för ett enfamiljshus? Är inte det väldigt fort för att hinna med allt?

Någon med liknande erfarenhet?
 
Det är väl bara att gratulera! Om alla handlingar är kompletta och allt stämmer med gällande regler så är det väl "bara" att bevilja. Varför skulle det inte kunna gå så fort? Eller hur tänkte du?
 
Ja, jästicken - det var inte dåligt jobbat! :)

För en annan har det tagit tre månader och väntar fortfarande - för en tillbyggnad! :wow:
 
Eller så tycker TS det gått lite väl snabbt. (Någon känner någon...)

Om alla handlingar är ok och byggnaden ligger inom detaljplan och följer bestämmelserna är det ingen omöjlighet om handläggaren inte har stora högar som väntar.
 
Jag är inne på haavards spår.

Är det TS som fått sitt bygglov så fort, eller någon granne?
 
Det finns en annan tänkbar orsak; nämligen att vi fått ny plan- och bygglag från månadsskiftet. Den som söker bygglov med stöd av nya lagen har garanti på snabb behandling. Därför hamnar troligen nya och gamla ansökningar i var sin hög, med olika prioritet.
 
Jag tycker snarare att tre dar är en rimlig tid. Det är nog hellre så att kommunerna drar på handläggningen i onödan i normala fall.
 
Här i Malmö ligger ju väntetiden på bygglov i praktiken på ca 3månader. Sanslöst långsamt. Jag fick mitt i vintras efter att ringt och påmint om att jag väntat för länge redan. Handläggaren insåg det orimliga i tid och lade min bygglovsansökning längst upp i högen. Bygglovet fick jag muntligt dagen efter.
3 dagar är därmed inte alls orimligt för kort tid. Till största del ligger ju handläggningstiden i hur länge ansökningen ligger och samlar damm.

Den nya PBL gör ju inte saker och ting lättare. Nu har ju kommunernas stadsbyggnadskontor mångfalt mer att göra och jag tror inte antalet tjänstemän mångfaldigats.
Vad jag förstår finns en maxtid mellan bygglovsansökning och bygglov i nya PBL, med kryphål. Kryphålen lär ju vara kommunernas enda chans att hinna med allt. Den som blir lidande är den sökande i slutänden.
 
Nu har jag precis fått bygglov för en mindre tillbyggnad, efter ca 7 veckor. Men jag får inte _påbörja_ bygget förrän jag haft ett byggsamrådsmöte med kommunens byggnadsinspektör, och vilken inspektör jag får tilldelad eller när han/hon har tid med ett möte återstår att se. Suck.
 
"Det är nog hellre så att kommunerna drar på handläggningen i onödan i normala fall."
Det har o göra med arbetsbelstning, jag tvivlar på att folk drar fötterna efter sig bara för att det ska ta tid.
 
Det kunde gå fort förut också. En gammal kompis som är arkitekt skulle bygga ut ett K-märkt egnahemshus i Solna. Alla papper i perfekt ordning inkl. uttalande från LST. 1 timma tog det att få bygglov på detta.
 
Mikael_L
Mer än en arbetstimma bör det väl inte ta för att godkänna ett bygglov som följer detaljplan.

"Få se nu, fastighetsbeteckning X:XXX -check.
Inom tillåten byggarea, hmm - check.
Byggnadshöjd - check.
avstånd till granne och prickmark - check
Markarbeten inom gränser och regler - check.
Ser huset OK ut, dvs passar platsens kulturhistoriska värden - check
..."

och typ 10 till sådana punkter ... :)
 
Varför inte "egenkontroll" och automatisk högtalarröst: "Tack för att ni utnyttjar byggnadsnämnden! Ni kan nu betala för ert nya bygglov med valfritt kreditkort. Välkommen åter!"
 
Jag håller med om att det borde inte ta mer än några dagar. Dock aldrig varit med om det mer än i detta fall, då jag misstänker jäv!
 
Stockholm, Älvsjö - 4.5 månader tog det... för en mindre tillbyggnad, altan och ändring av ett fönster. Grannar tillfrågades. Sjukt hur man än ser på det. Att dom dessutom vill ha 14.500:- för eländet är ju inte ngt som gör det lättare att acceptera! q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.