Hej Forumet.
Jag vet egentligen var jag ska leta och ställa mina allt kommunen pekar på är paragrafer osv.
Vi byggde ett uterum 2013. Den är 15kvm, kan vara 15,3kvm. Den ligger mot huset och tomtgränsen går snett och följer uterummet.
Ena sidan av uterummet ligger på 4,77 meter men eftersom tomtlinjen är snett så hamnar den andra kanten av uterummet relativt nära tomtgränsen, ca 3,35 meter.
Av den anledningen ger kommunen oss avslag och vill att vi river uterummet efter snart 6 år.
Problemet i detta är att vi i nov 2018 sålde fastigheten. Vid försäljningen kom frågan om bygglovet fram och då kompenserade vi de nya ägarna med 100 tusen på köpeskillingen och tog också på oss att fixa bygglovet. Skulel inte detta gå genom så är vi skyldiga till ytterligare 100 tusen samt att vi måste bekosta bortforslingen.
Känner någon till om det finns undantag till detta att man ändå får ok på detta vid överklagande?
Bifogar en bild på uterummet. det är kanten längst bort som ligger för nära alltså.
Det finns inga grannar, närmaste granne är alltså kommunens s k CG väg, alltså cykel och gång väg. Uterum med vit stomme och stora fönster intill en hög häck, beläget nära en tomtgräns på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hus med anslutande uterum och trätrall, intill en välklippt häck mot en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stämmer detta verkligen, normalt är det fastighetsägaren som är ansvarig. Om ni sålt huset och problemet kring bygglov varit känt då bör väl detta vara ett problem för den nye ägaren
 
Frågan borde nog ligga i "Juridik"-delen av forumet.

Det låter som en mindre trevlig soppa att hamna i ..

Frågan är om det ens går att slåss mot kommunen för att få bygglov på en fastighet ni inte längre äger?

Lösning på problemet kunde ju kanske vara att flytta uterummet närmare "soffan" på bilden?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det finns strikta formkrav för hur ett fastighetsköp ska se ut, och jag vet inte om man får ha klausuler där ena parten efter några år blir tvungen att betala extra ifall något inträffar eller inte inträffar. Skulle det vara så, har de nya ägare aldrig köpt fastigheten och är ni fortfarande ägare till fastigheten (trots att lagfarten skrevs över).

Skulle det vara så, har ni en stark förhandlingsposition mot era köpare. Jag föreslår att ni tar kontakt med en bra fastighetsjurist som kan hjälpa er med dessa frågor, och beroende på juristens råd går ni vidare.
 
  • Gilla
DavidGH och 2 till
  • Laddar…
harry73
Eftersom ena hörnan ligger närmare tomtgränsen än 4,5 m och tomten gränsar till allmän platsmark, kan utbyggnaden inte gå under attefallsreglerna, så ni behöver bygglov. Jag vet inte på vilka grunder bygglovsansökan avslogs, men en idé kan vara att överklaga
 
  • Gilla
DavidGH
  • Laddar…
K klimt skrev:
Stämmer detta verkligen, normalt är det fastighetsägaren som är ansvarig. Om ni sålt huset och problemet kring bygglov varit känt då bör väl detta vara ett problem för den nye ägaren
Nope, problemet blev känt när de som var intresserade av huset (att köpa huset) frågade om det fanns ett bygglov. Svaret blev nej från oss då vi inte ens visste att det skulle sökas ett bygglov. Vi köpte uterummet från Wilab Garden som marknadsförde uterummet som "bygglovsfri" uterum, så vi köpte och satte dit den
 
harry73 harry73 skrev:
Eftersom ena hörnan ligger närmare tomtgränsen än 4,5 m och tomten gränsar till allmän platsmark, kan utbyggnaden inte gå under attefallsreglerna, så ni behöver bygglov. Jag vet inte på vilka grunder bygglovsansökan avslogs, men en idé kan vara att överklaga
Tack för det.
Jo, vi har sökt bygglovet och efter 13 veckor! fick vi avslag och vi är mitt i en process att överklaga, dock inte inskickat än. Min fråga var om någon visste om det görs undantag från denna 4,5 meter regel någonsin från kommunens sida?
 
harry73
Troligtvis upptäckte kommunen först att uterummet var ett svartbygge när ni ansökte om bygglov.
Tråkigt att det blev så, hade den stått i minst 10 år innan kommunen upptäckte den, då hade de inte fått kräva rivningen, men eftersom det är mer än 5 år, slipper ni sanktionsavgift.
 
M
harry73 harry73 skrev:
Det finns strikta formkrav för hur ett fastighetsköp ska se ut, och jag vet inte om man får ha klausuler där ena parten efter några år blir tvungen att betala extra ifall något inträffar eller inte inträffar. Skulle det vara så, har de nya ägare aldrig köpt fastigheten och är ni fortfarande ägare till fastigheten (trots att lagfarten skrevs över).

Skulle det vara så, har ni en stark förhandlingsposition mot era köpare. Jag föreslår att ni tar kontakt med en bra fastighetsjurist som kan hjälpa er med dessa frågor, och beroende på juristens råd går ni vidare.
Vilket också är det minst sympatiska agerandet!
 
D DavidGH skrev:
Nope, problemet blev känt när de som var intresserade av huset (att köpa huset) frågade om det fanns ett bygglov. Svaret blev nej från oss då vi inte ens visste att det skulle sökas ett bygglov. Vi köpte uterummet från Wilab Garden som marknadsförde uterummet som "bygglovsfri" uterum, så vi köpte och satte dit den
Detta uterum är bygglovsfritt så länge som ni sätter det minst 4,5 meter från tomtgräns. Om det är närmre krävs godkännande från berörd granne. Här är det kommunen som är granne och då är det nog i princip omöjligt att få medgivande. Man kan överklaga men det är tveksamt om det skulle ge något. Bygglovet och överklagandet bör sökas av fastighetsägaren, som ju inte längre är ni så det bör inte vara ert problem. Som någon skrev hör ovan , klausuler om ansvar i efterhand är normalt inte tillåtna vid fastighetsköp. Det bästa är nog att ta kontakt med en bra fastighetsjurist. Ofta kan ni då få hjälp av er hemförsäkring
 
harry73
D DavidGH skrev:
Min fråga var om någon visste om det görs undantag från denna 4,5 meter regel någonsin från kommunens sida?
I bygglovsfrågor finns ingen generell 4,5m regel. Ni får läsa vad som står i detaljplanen (prickmarkering). Det är bara det som står i kartan som gäller, så finns det ett extra dokument med bara text om vad man får bygga, då har den ingen rättsverkan (tror jag)
Som attefallsutbyggnad eller friggebod får kommunen inte ge tillstånd att bygga närmare än 4,5m
 
Redigerat:
harry73
M mnzeii skrev:
Vilket också är det minst sympatiska agerandet!
Här får jag förtydliga mitt svar för att rädda mitt anseende och min integritet ;)

Jag föreslår inte att TS ska spela hård mot hård direkt, men att han ska undersöka giltigheten i klausulen om bygglovet. Är klausulen inte giltig, eller hela fastighetsöverlåtelsen inte giltig, då ska det såklart rättas till så att de nya ägarna äger huset på riktigt, och TS barn inte kan komma efter 50 år och kräva tillbaka huset, för så illa kan det bli.

Skulle TS upptäcka att han inte juridiskt är tvungen att betala ersättningen, då kan han efter eget omdöme och integritet omförhandla ersättningen. Är det väldigt struliga köpare som kom med 5 dolda fel krav och klagade på flyttstädningen, efter att de redan prutat ner priset ordentligt, kan TS komma till en annan slutsats än när det är trevliga köpare som aldrig skapade problem och betalade överpris efter hård budgivning.

Men det skulle vara intressant att höra hur problemet löser sig, så jag hoppas att TS kommer med den återkoppling när allt är färdigt (även om det skulle dröja flera år)
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I bygglovsfrågor finns ingen generell 4,5m regel. Ni får läsa vad som står i detaljplanen (prickmarkering). Det är bara det som står i kartan som gäller, så finns det ett extra dokument med bara text om vad man får bygga, då har den ingen rättsverkan (tror jag)
Som attefallsutbyggnad eller friggebod får kommunen inte ge tillstånd att bygga närmare än 4,5m
Plankartan är det juridiskt bindande dokumentet. Den tillhörande planbeskrivningen är vägledande om någon planbestämmelse skulle vara otydlig. Den klargör också planens syfte.

Eftersom uterummet är mot gc-bana som antagligen är allmän plats, har kommunen goda skäl att säga nej och få rätt i ett överklagande.
 
harry73
E eemeliie skrev:
Eftersom uterummet är mot gc-bana som antagligen är allmän plats, har kommunen goda skäl att säga nej och få rätt i ett överklagande
Bara om det är prickmarkerat i plankartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.