hempularen skrev:
EN bra strategi kan vara att hävda att man tänker göra det mesta själv, när väl kravet om byggfeslförsäkring är borta så finns det inget som hindrar att man kommer på att det var för stort prohjekt för mig och anlita en byggfirma. Troligen bör en seriös KA i det läget anmäla det ändrade förhållandet och kalla till nytt samråd, men fullt så seriösa tror jag det är ovanligt att de är.
Ytterst ansvarig för bygget är byggherren.
Om man medvetet väljer att bryta mot gällande bygglagstiftning så får man också ta fulla ansvaret om/när oegentligheter uppdagas.

Ett nytt samråd krävs knappast för en försäkring, men KA kan ta upp i kotrollplanen som en avvikelse att kostnaderna ökat och att beställaren valt att inte försäkra mot bättre vetande.
 
Här i Stockholm kan man lämna in bygganmälan samtidigt som bygglovet, då bordläggs bygganmälan till bygglovet är klart. Men man slipper stå i ny handläggningskö för bygganmälan.
 
Chrille_f skrev:
Ang byggfelsförsäkring. Vi kommer kanske inte undan med bara bygglov utan resten kommer kanske med Bygglovet som emaengs skriver.

Är det inte så att man bara skall ta med kostnaden för jobbet när man räknar ut summan inför försäkringen.
För att komma under basbeloppet.
Inte materialet?
Det är det totala priset för de åtgärder som du sökt bygglov för som inte får överstiga 10 basbelopp (om det nu är 10?). Dvs man skall räkna in även material, oavsett om det köps in till eget arbete, att försäkringen inte gäller för eget arbete har inte med beloppsgränsen att göra. tydligen har vissa handläggare i vissa kommuner då börjat göra en mer generös tolkning för självbyggeri. Men så vitt jag förtstår så kan man inte kräva en sådan tolkning, tom. risk att det inte håller om någon skulle överklaga. Fast vem skulle överklaga ett beslut om skippad byggfelsförsäkring (kanske försäkringsbolaget)?
 
Tänkte bara bidra med lite information kring bygglov och bygganmälan som jag hittat i en folder från Östersunds kommun, det har annars varit lite klurigt att hålla koll på alla turer kring bygglovsprocessen.

Bygglov:
Ett ärende består vanligtvis av både ett bygglov och och en bygganmälan. Bygglov behövs om du vill bygga nytt, bygga till eller i vissa fall ändra eller ändra användningssätt av en byggnad eller en anläggning - till exempel inreda någon ytterligare bostad eller lokal i ditt hus - eller för att sätta upp en skylt.

Bygglovsavgift småhus : 4164 kr

Handlingar för att söka bygglov (allt i 2 ex):
* Ansökningsblankett
* Situationsplan
* Plan-, sektions- och fasadritningar
* Om det gäller en ombyggnad skall förändringar framgå i förhållande till befintligt utförande. Om detta inte kan redovisas klart i förslagsritningarna skall särskilda utmätningsritningar inlämnas. Komplettera gärna med fotografier.
* Vid nybyggnad och större tillbyggnad ska markplanering redovisas.
* Eventuellt tidigare beslut som berör aktuella åtgärder, t.ex ett förhandsbesked, bör inlämnas för att underlätta handläggningen.

Bygganmälan:
En bygganmälan är en teknisk redovisning av byggandet. Senast tre veckor före planerad byggstart ska du lämna in en bygganmälan. Vi kallar då till samråd om bygget. Detta gäller oavsett om du vill bygga ett nytt kontorshus eller bara bygga till villan.

I en del fall ska du göra bygganmälan även om det inte krävs bygglov. Dit hör exempelvis väsentlig ändring av ventilationsanläggning, rivning av bärande väggar, installation av eldstad och rökkanal eller vatten- och avloppsanordningar samt ventilationsanläggning.

När du bygger ska du uppfylla de tekniska krav som bland annat byggnadslagen ställer på byggnadsverk och byggprodukter.

Bygganmälansavgift småhus: 4719 kr

Handlingar för bygganmälan ( allt i 2 ex) :
* Ansökningsblankett
* Teknisk beskrivning
* Anmälan/ansökan om kvalitetsansvarig
* Situationsplan, plan- sektions- och fasadritningar.
* Konstruktionsritningar
* Om det gäller en ombyggnad skall förändringar framgå i förhållande till befintligt utförande. Om detta inte kan redovisas klart i förslagsritningarna skall särskilda utmätningsritningar inlämnas.
* Eventuellt en VA-situationsplan
* Eventuellt tidigare beslut som berör aktuella åtgärder, t.ex ett förhandsbesked, bör inlämnas för att underlätta handläggningen.

Vid nybyggnad av småhus behövs för bygganmälan dessutom (allt i 2ex):
* Bevis på byggfelsförsäkring
* Bevis på färdigställandeskydd
* Energibalansberäkning
* Geoteknisk undersökning

Vid samrådet kommer man överens om en kontrollplan som ska följas under bygget.

Hoppas detta underlättar för de som undrar !
 
Fick bygglovet idag!!

Tack alla som svarat på detta inlägg. Vad man lär sej.

På doket vi fick hem står att vi skall ringa för att boka tid för byggsamråd. Skall göra det i morgon för att inte spilla tid.
Vi skall även lämna förslag till kontrollplan (vad det nu är) kanske finns en mall man kan använda, samt rivningsplan. Det tror jag någon nämnt tidigare.

Avgiften verka variera.
Här står det bygglov, gygganmälan och karta 5487:-
Vi bygger ju inte nytt utan bara halva huset.


Ett litet steg på vägen. Sen väntar förhandlingar med banken.
 
Hemmakatten
Det är din KA som upprättar och lämnar förslag till kontrollplan. Kontrollplanens innehåller punkter som skall kontrolleras av besiktningsman, KA eller byggare och innehållet varierar beroende på vad som byggs. Kommunens byggingenjör som ni träffar vid byggsamrådet kan ha ytterligare krav på kontrollpunkter. Om du söker på "kontrollplan" här på forumet så kommer du att få flera träffar och bra information.
 
Chrille_f skrev:
På doket vi fick hem står att vi skall ringa för att boka tid för byggsamråd. Skall göra det i morgon för att inte spilla tid.
Vi skall även lämna förslag till kontrollplan (vad det nu är) kanske finns en mall man kan använda, samt rivningsplan..
Helt meningslöst att boka tid för samråd utan att ni har en kvalitetsansvarig eftersom han skall vara med på samrådet och ha upprättat en kontrollplan till detta möte.
Rivningsplanen kan ni gå igång med direkt och nu är det hög tid att anlita kvalitetsansvarig.
 
Fick tid redan på måndag för byggsamrådsmöte.
Skall fixa en rivningsplan till dess. Kontrollpunkter tas tydligen fram på mötet i alla fall enligt de uppgifter vi fick.

Trodde som sagt inte det var så mycket som skulle fixas samt dyra försäkringar som man måste ha.
Om vi inte klarar oss utan.
 
Om någon läser tråden och är intresserad hur det gick så kommer svaret.

Vi "slapp" byggfelsförsäkringen. Kanske pga tur. Hur som helst så behöver vi inte skaffa en.

Kontrollplan skevs på mötet.

Allt är klart nu. Det vi skulle skaffa var en Miljöplan tror jag det heter. Den skall man väl ha hemma vid kontroll.

Nu är det bara banken kvar.

Tack igen för alla bra svar och att ni tar er tid.
 
Vad var motivet till att ni inte behövde ta byggfelsförsäkringen?
 
Chrille_f
Själv förstår jag inte lyckan över att slippa byggfelsförsäkran. Då man läser om fuskbyggen tätt som tätt så är det det färsta jag skulle täckna i alla fall.
Lite som att jubla för att man slipper försäkra sin nya bil för 1milj och sedan krockar man
 
Mikael_L
Tjacko. Anledningen till att jubla är att det är mycket sällan man kan få ut någon ersättning på denna försäkring. Är du självbyggare, dvs inte anlitar någon firma så är det helt omöjligt att få någon ersättning, då är försäkringen endast en 100% onödig utgift och man kan lika gärna använda dessa pengar till att tända första brasan i kaminen med, efter man flyttat in.

Jag är osäker, men ibland påstås det att byggfelsförsäkringen inte har fallit ut till ersättning en enda gång i det här landet än så länge. Men jag lovar inte att käka upp min hatt om detta inte stämmer.
På ett program om byggfelsförsäkring (typ Kalla fakta eller nåt sånt) så frågade reportrarna om försäkringen någonsin hade lösts ut och svaret från representanterna från två bolag var i ena fallet "inte så vitt jag vet" och i det andra fallet ett väldigt undanglidande svar.
 
Mikael_L
Chrille_f, vad tar er kontrollplan upp. Och vem ska kontrollera?
Ni själva, KA eller hantverkare ?...

Om du kan/ids svara, alltså. Jag sitter själv i startgroparna med allt det här. Tänkte försöka få vara KA själv till garage-bygget. Tänkte att det kunde vara bra att ha förberett en kontrollplan.
 
Hej

Orsaken till att vi slapp var att kostnaden gick under 400.000:- stämmer till 100% om vi betalar för en del av sakerna som
snickaren tänkt göra.

Gäller inte bara försäkringen om byggfirman går i konkurs? Det är väl det den är till för. Får man problem och firman fortfarande finns kvar får man nog kämpa mot dom för att få rätt. Tror jag i alla fall.

På Kontrollplanen som skrevs på mötet fanns följande punkter:
Grundförhållanden BKR.4.1
Grundläggning BBR 6.52-53, BKR 4.2
Skydd av befinltig byggnad (river ju halva huset) BBR 2.1-2
Stomme BKR 2.1
Inklädnad isolering/ diff.spärr BBR 9.21
Takstolar BKR 2.1
Taktäckning BBR 6.533
Uppvärmning BBR 5.4, 8.4-5, 9.23
Ventilation BBR 6.23, 9.3
Fuktskydd BBR 6.51- 6.53
Vatten och avloppsanslutning BBR 6.6
El-installationer BBR 9.4
Barnsäkerhet/säkerhet vid användning (vet ej av vad, el kanske) BBR 8.1-9
Tillgänglihet BBR3.12, 3.2
Brandskydd BBR 5.1-9
Överensstämmelse mot bygglov

Vår KA är samma person som är huvudentreprenad (snickaren) hans kompetens räckte.
Kan se motsättningen i detta men vi har hört gott om honom och han har många år i branchen och känd för oss.
 
Tjacko skrev:
Chrille_f
Själv förstår jag inte lyckan över att slippa byggfelsförsäkran. Då man läser om fuskbyggen tätt som tätt så är det det färsta jag skulle täckna i alla fall.
Lite som att jubla för att man slipper försäkra sin nya bil för 1milj och sedan krockar man
Står man själv som byggherre och ska göra de mesta byggarbetena som hemmabyggare så är byggfelsförsäkringen inte värd pappret den är skriven på ens, men dyyyr är den... Det är vad jag kommit fram till, kanske andra tycker annorlunda - då skulle det vara roligt att få veta om någon någonsin fått ut något på denna försäkring.

Edit: JÄKLAR vad jag läser slarvigt. Mikael_L har ju skrivit precis samma redan... Sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.