KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då tycker jag, om du ursäktar, att det finns plats nog utan att man måste ligga på marginalen.
(Där vi bor får man bygga min. sex meter från tomtgräns)
Men nu får vi väl fokusera på att försöka hjälpa med TS ursprungliga frågeställning. Om han vill flytta huset kan han ju skapa en ny tråd ”hjälp mig hitta en bra placering för mitt hus på min 3000m2 fastighet”. Men det problemet har han ju inte nu, utan vill veta om kommunen har på fötterna för att neka bygglov.
 
  • Gilla
WoodenRanger
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då tycker jag, om du ursäktar, att det finns plats nog utan att man måste ligga på marginalen.
(Där vi bor får man bygga min. sex meter från tomtgräns)
Jodå jag ursäktar men tycker det är konstigt att uttala sig om det när man inte sett förutsättningarna. Förutsättningar som jag inte presenterat för att det inte rör frågeställningen..
 
A Alias_Olle skrev:
Min bedömning är att kommunen bara kan göra en bedömning att det är olämpligt eftersom det blir svårt att underhålla byggnaden utan att behöva använda intilliggande fastighet och hänvisa till 2 kap PBL om lämplighet.
Borde gå att grannen ger ett servitut att nyttja viss mark i samband med underhållet om det enbart är det som anses vara problemet. Om ni nu är ense om att det är det bästa att bygga just där.
 
En tillbyggnad kan man ju inte göra på annat ställe än den huset står. Om TS byggt ett nytt hus förstår jag invändningarna som vissa har.
 
  • Gilla
WoodenRanger och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker nog att om man inte bygger i tomtgränsen tillsammans med grannen så ska man se till att man har möjlighet att sköta sitt hus från sin egen mark.

0,5 m så kan ni knappt dra en gräsklippare runt huset.
Jag förstår inte varför grannen gick med på det...

Så jag håller med kommunen.

/ATW

Ps jag ser fram mot uppföljningstråden på juridiksidan där grannens barn drar i handbromsen när utbyggnaden är halvfärdig. Ds
Varför ser du fram emot en uppföljningstråd? Taskigt tänkt tycker jag.
Min tanke är att det borde lösa sig då grannen är med på det hela och huset redan står där det står och utbyggnaden blir ofta därefter.
 
Tack för alla era synpunkter och idéer!

Jag har nu pratat med byggnadskontoret. De kan på rak arm inte säga vilken paragraf de lutar sig emot i pbl. men trycker på ”byggnadens lämplighet” och just underhåll av fasaden (de kan väl luta sig mot nästan vilken paragraf de vill. Har jag en annan åsikt får jag överklaga..)

Jag märker dock att de inte tänker ge med sig utan att jag i sådana fall får överklaga beslutet. Jag hade tänkt spendera kommande år med småbarn och husbygge. Inte med att tjafsa och överklaga så vi viker oss och drar in huset en halvmeter till!

Ser fram emot att höra era åsikter i kommande byggtrådar och funderingar. Efter sommaren börjar vi!
 
W Key skrev:
Jag hade tänkt spendera kommande år med småbarn och husbygge. Inte med att tjafsa och överklaga så vi viker oss och drar in huset en halvmeter till!
Jag tycker du gör helt rätt, det gäller att välja sina strider :)

Men det vore intressant att se en bild på omgivningarna,
så vi förstår varför du ville bygga så nära gränsen till grannens tomt.
 
En meter, eller närmare 90 cm om man ska vara petig, stammar kanske ur 2 kap. 1 § sista meningen byggningabalken, som tro det eller ej fortfarande är gällande svensk lag (om än huvudsakligen arkaisk och ej tillämpbar). Och strängt taget bygger ju TS inte mot grannens tomt, men det är ändå lite kul att kika på byggningabalken nu och då.

Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.