Från Boverket:

[h=3]Små och enkla konstruktioner[/h]Exempel på små och enkla konstruktioner som betraktats som byggnad är hydda, kiosk, lekstuga, transformatorbyggnad, öppen paviljong och långtidsuppställt tält för mötesverksamhet. En portal uppförd i anslutning till staket har däremot inte ansetts som byggnad. En hundkoja med måtten 2 x 1,7 m och ett uthus på 1,5 x 1,5 m harbetraktats som byggnad, men inte en koja med måtten 1 x 1 m på samma tomt. Ytterligare exempel på små och enkla konstruktioner som betraktats som byggnad är lappkåta, sol- och regnskydd med trätak, sol- och vindskydd. (jfr prop 1985/86:1 s 674-675)
[h=3]Lätt flyttbara konstruktioner[/h]Det har i rättspraxis inte krävts att en byggnad skall vara förenad med marken. Husvagnar, redskapsvagnar, husbåtar och försäljningskiosker på hjul har därför i vissa fall betraktats som byggnad. Vid bedömningen har hänsyn tagits till användningssättet, utformningen och varaktigheten i användningen. En husvagn som står uppställd på samma ställe under en längre tid än en normal semester och används för bostadsändamål är därför att betrakta som en byggnad som det krävs bygglov för. Som exempel på betydelsen av varaktigheten kan nämnas att en kiosk på hjul som flyttas dagligen inte ansses kräva bygglov. En flytt av en byggnad till exempelvis en annan plats på tomten eller till en annan tomt är däremot att betrakta som uppförande av en ny byggnad och är därför också en bygglovspliktig åtgärd. (jfr prop 1985/86:1 s 674-675)
 
haavard skrev:
Från Boverket:
Boverket håller på att skämma ut sig på alla fronter.
Allt trassel med
färdigställandeförsäkring
kvalitetsansvarig
kontrollansvarig
slutintyg
slutbevis osv
och nu detta med bygglov för lekstugor och hundkojor :x

Kan det ha samband med förvisningen till Blekinge. All kompetent personal stannade kvar i Stockholm,
kvar blev bara en hög med inkompetenta nötter, som måste visa sitt existensberättigande.

Hundkoja en byggnad som är bygglovspliktig!

Om jag har träskor storlek 47 måste jag då söka bygglov innan jag tar av dem?
 
Nu vill jag bara förtydliga att det där står på boverkets hemsida. De refererar kammarrättsdomar och propositioner från Riksdagen(tror jag det är) så det är alltså kammarrätter/Riksdag du ska klaga på.
 
haavard skrev:
Nu vill jag bara förtydliga att det där står på boverkets hemsida. De refererar kammarrättsdomar och propositioner från Riksdagen(tror jag det är) så det är alltså kammarrätter/Riksdag du ska klaga på.
Nja, nu vet jag inte om du inte vänder på det hela lite grand.

Domstolar skall tillämpa befintliga lagar, de skapar inte nya.
Och det riktigt att riksdagen beslutar om lagarna, men regelverket utreds och skapas i departementen och myndigheter, t.ex. Boverket i Karlskrona..

I många fall vet nog riksdagen väldigt lite om vad de beslutar om i detalj, märks inte det?

Titta t.ex. på reglerna om energideklaration:
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/

Inte vill du väll beskylla kammarrätten för denna skrivbordsprodukt?
 
Det om energideklarationerna kommer nog från Boverket, men t.ex. det om hundkoja är inget Boverket har bestämd. De snackar bara om byggnader och så är det domstolarna som i specifika fall gör bedömningar.


Måste erkänna att jag inte hittar rättsfallet om hundkojan, men är ganska säker på att det är så.
 
Man får väl bygga 15m2 utan bygglov? Eller är detta ändrat?
 
fludde skrev:
Man får väl bygga 15m2 utan bygglov? Eller är detta ändrat?
Friggebod på 15 kvm finns redan i detta fall. Annars borde ju lekstuga kunna ses som en friggebod så länge den följer reglerna för en dylik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.