S Stadsarkitekten skrev:
Frågan är om man får ut full försäkring för skador som har inträffat till följd av uppenbar brist på underhåll och/eller tekniska fel som inte avhjälpts. Kolla med försäkringskunniga.
Byggnader ska underhållas så att de bibehåller sina egenskaper enligt de byggregler som gällde när de uppfördes eller i berörd del byggdes till eller i sin helhet byggdes om så att det motsvarade nybyggnad. Dagens krav på säkerhet på tak är dock retroaktiva och gäller för alla hus oavsett ålder.
Visst kan man försäkra gamla hus. Men man kan inte försäkra bort den underhållsskyldighet man har enligt 8 kap. 14 § PBL,
En försäkring täcker aldrig skador på grunde av bristande underhåll eller slitage på det sättet. Det behövs "en plötslig och oförutsedd händelse" som är en vanlig ordalydelse.

Men försäkringen gäller även om byggnaden saknar bygglov i normalfallet, det finns många byggnader som man inte behöver söka bygglov för ens. Men om exempelvis en byggnad brinner ner pga fulel eller kamin som inte är godkänd/besiktad så ligger man sämre till.
 
O
S Stadsarkitekten skrev:
Frågan är om man får ut full försäkring för skador som har inträffat till följd av uppenbar brist på underhåll och/eller tekniska fel som inte avhjälpts. Kolla med försäkringskunniga.
Byggnader ska underhållas så att de bibehåller sina egenskaper enligt de byggregler som gällde när de uppfördes eller i berörd del byggdes till eller i sin helhet byggdes om så att det motsvarade nybyggnad. Dagens krav på säkerhet på tak är dock retroaktiva och gäller för alla hus oavsett ålder.
Visst kan man försäkra gamla hus. Men man kan inte försäkra bort den underhållsskyldighet man har enligt 8 kap. 14 § PBL,
Jag tror du håller på och vimlar bort är ordentligt. För min del känns det som du pratar i nattmössan :) Jag har en... Den är blå med moln...

Självklart ska man underhålla sitt hus. Eller tja, för dig och mig och de flesta andra är det självklart. Desto mindre du gjort i ditt hus desto mindre ersättning riskerar du att få. Men å andra sidan vid en brand är det tyvärr väldigt stor risk att allt brinner upp. Vilket kanske är en fördel om du inte har gjort något åt ditt hus? Tja så länge du ser till att inte vatten får regna i under längre tid så är det väl ganska lugnt. Eftersom det skulle naturligtvis påverka hållfastheten. Men det finns inga krav på att du ska riva upp väggarna för att kontrollera att reglar har full hållfasthet.
Vad menar du med dagens tak och att reglerna är retroaktiva? Återigen jag skulle vilja ha en källa på det.... Hittills har du inte presterat mycket till källor för dina påståenden.
Har du ful el som orsakar branden så kan du riskera att inte få någon ersättning alls.
 
M EmmaRa skrev:
Nån kanske kan hjälpa mig reda ut detta.

Jag tittar på ett hus som ligger utanför detaljplan men inom ”samlad bebyggelse”. Har förstått att detta innebär krav på att bygglov söks.

Nu till bekymren. Huset har byggts ut i omgångar och det är oklart exakt när detta skett och exakt vilka tillbyggnader som medfört vad (gammalt hus). Det ligger också precis dikt an tomtgränsen i nuvarande form. Inga bygglov verkar finnas på huset.

Hur kan jag som ev köpare få huset ”okej” och att ingen kan komma och anklaga att något är ett svartbygge och måste rivas? Om jag inte vet ålder på tillbyggnad eller vem som stått för dessa?

Vill gärna ha mina papper i ordning på ett boende så att säga, men hur får jag det i ett sånt här fall?
Det har varit mycket prat om problem med framtida bygglov, försäkringar och ev ålder på byggnader i denna tråd, men jag skulle vilja backa bandet: varför ska du ens sätta dig i en sådan sits? Än så länge så är det ju inte "dina papper" eller ditt "problem", utan säljarens. Vore jag dig så skulle jag infomera mäklaren/säljaren att jag är intresserad av att köpa huset, men att alla papper måste vara i ordning innan du skriver på. Eftersom du känner till problemet med bygglov så måste mäklare/säljare ha informerat dig om detta i förväg(?), och om motparten tror att det kan vara problem att lösa med att lämna in ett bygglov i efterhand, så kommer de kanske att vilja göra en friskrivningsklausul i köpekontraktet gällande saknade bygglov. Det vore en dum idé att skriva på ett sådant köpekontrakt, då hamnar risken och alla eventuella kostnader för åtgärder på dig.


M EmmaRa skrev:
Jo det är ju så. Men om jag inte vet när det är byggt till eller av vem? Jag har fått info om att eventuell straffavgift skall betalas av byggaren - men om den är okänd?

Jag har planer att bygga ut om jag köper och därför blir ju frågan relevant för alla delar som saknar lov...
Byggsanktionsavgifter ska i första hand drabba den som begått överträdelsen eller ägt fastigheten när åtgärden utfördes, men byggnadsnämnden kan även välja att ta ut byggsanktionsavgiften av den som "haft fördel av den". Det kan i ditt fall bli dig, särskilt om du varit medveten om problemet vid köpet. Men nu råkar det vara så att det finns en preskriptionstid även på byggsanktionsavgifter; "Byggnadsnämnden får inte besluta att ta ut en byggsanktionsavgift om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen." Men de kan utfärda ett rättelseförläggande upp till 10 år efter byggnationen. Men svartbygget försvinner aldrig och kommer att ligga dig till last vid framtida bygglovsansökningar: låt nuvarande ägare lösa problemet!
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
S Stadsarkitekten skrev:
Ja, jag är fullständigt säker. Även om ett hus står i tomtgränsen måste man byta fasadpanel eller hängrännor, måla om, byta takbeläggning, etc. på den sida som vetter mot granntomt. Det uppstår inte automatiskt någon rätt att ta i anspråk del av granntomt för att göra de jobben. Det är sällan tomtägarna tänker på den praktiska verkligheten och det är rent försumligt av en lantmätare att vid en förrättning missa att det krävs ett tillträdesservitut för underhåll, Den rätten måste skapas genom ett avtalsservitut mellan parterna, och som inskrivs i fastighetsbok, eller ett officialservitut (= servitut som beslutats av myndighet). Tala med grannen och kom överens, kontakta Lantmäteriet och ansök om en fastighetsreglering. Om ni inte kommer överens måste du tydligt beskriva behovet av tillträde och lantmätaren kan besluta att bilda ett officialservitut mot grannens vilja.

När det är som bäst uppmärksammar man sånt här redan i planläggning och fastighetsbildning men allt för ofta missas det. I många detaljplaner tillåts komplementbyggnader placeras 1,0 m från gräns. Det är rent idiotiskt för det funkar inte! Med 0,5 m taksprång måste då en stege resas med stegfoten en meter in på grannens tomt. Det krävs 2,5 m för att få rum med en ställning och behålla gränshäcken.
Det beror även på hur tomterna ser ut, på äldre områden så kan det vara väldigt små tomter och då funkar inte de avstånd som du nämner. Jag bor på ett område med cirka 430 kvm stora tomter, de är ~18m x 24m, och där tillåts man bygga komplementbyggnader fram till 0,3 meter från tomtgräns. Taksprånget får gå ända till tomtgräns. Så om två grannar har komplementhus vid tomtgränsen, så kan väggliven stå 0,6 meter från varandra och hängrännorna "nudda" varandra om de är i samma höjd...på vissa tomter så överlappar taksprången på olika höjd.

Jag och en granne delar ett dubbelgarage så att tomtgränsen går mitt i skiljeväggen i garaget. En annan granne hade tänkt riva de gamla byggnaderna och bygga ett 18 meter brett hus på den 18 meter breda tomten, d v s väggliven var placerade på tomtgränsen, de hade t o m ritat in dräneringsdiket på min tomt. Byggnadskontoret såg inga problem i detta, men som tur var så var huset även delvis placerat på punktprickad mark, p g a det så gick det ut ett grannhörande (remiss) så jag kunde lämna en erinran. Avvikelserna mot detaljplan måste vara med i en remiss som BSN skickar ut, men i detta fall hade de missat fem avvikelser och två lagbrott mot jordabalken.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
O
T Tilt skrev:
Det beror även på hur tomterna ser ut, på äldre områden så kan det vara väldigt små tomter och då funkar inte de avstånd som du nämner. Jag bor på ett område med cirka 430 kvm stora tomter, de är ~18m x 24m, och där tillåts man bygga komplementbyggnader fram till 0,3 meter från tomtgräns. Taksprånget får gå ända till tomtgräns. Så om två grannar har komplementhus vid tomtgränsen, så kan väggliven stå 0,6 meter från varandra och hängrännorna "nudda" varandra om de är i samma höjd...på vissa tomter så överlappar taksprången på olika höjd.

Jag och en granne delar ett dubbelgarage så att tomtgränsen går mitt i skiljeväggen i garaget. En annan granne hade tänkt riva de gamla byggnaderna och bygga ett 18 meter brett hus på den 18 meter breda tomten, d v s väggliven var placerade på tomtgränsen, de hade t o m ritat in dräneringsdiket på min tomt. Byggnadskontoret såg inga problem i detta, men som tur var så var huset även delvis placerat på punktprickad mark, p g a det så gick det ut ett grannhörande (remiss) så jag kunde lämna en erinran. Avvikelserna mot detaljplan måste vara med i en remiss som BSN skickar ut, men i detta fall hade de missat fem avvikelser och två lagbrott mot jordabalken.
Ibland kan man fundera på om de är höga på byggnadsnämnden. Å andra sidan om kommen glömt att skicka ut grannehörande och beslutar om bygglov så kan bygglovet hävas. Även om det egentligen har vunnit laga kraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.