harry73
Vad är skillnaden mellan ett staket och en mur? Är det materialet, utseendet, funktion eller något annat.

Kan man göra en mur av trä eller plast och kan man göra ett staket av stenmaterial?
 
Hemmakatten
Jag menar att en mur är byggd av sten eller murad med lecablock eller liknande. En mur är mer varaktig än ett staket i trä eller plast som är enkelt att ta bort. Huruvida en mur av homogen plast är att betrakta som mur är jag mer osäker på. Det kommer säkert att bli en framtida tolkningsfråga.

Ett staket eller plank har ju ett ringa djup (= brädans eller brädornas tjocklek). En konstruktion av trä som är tjockare, tex byggd som en liten låda, är inte att anse som ett staket, utan kräver bygglov.

Med resonemanget ovan så är en plastkonstruktion också att anses vara bygglovspliktig, såvida den inte anses som mur och om man bor i en kommun där murar under viss höjd är bygglovsfria.
 
Kul att du hittade samma kommun som jag tänkte på.

Efter att ha läst den där så fick jag relativt omgående ett par frågor =)
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur är det, ska genomskinligheten vara konstant över hela ytan eller kan man öka den genom att göra några större öppningar i den (typ fönster) eller lämna överste delen öppet?

Får man sätta ett staket på en låg plank?

Då skulle man t ex kunna bygga:
0 - 0,8 m --> 0% genomskinlighet
0,8 - 1,5 m --> 35% genomskinlighet
1,5 - 1,8 m --> 90% genomskinlighet

Jag har inga planer att bygga staket eller plank, men är bara nyfiken hur kreativ man får vara med reglerna.
Jag kollade detta i min kommun (Uppsala) och enligt handläggaren så skulle bygglov behövas på ett staket på 1,10 med spalje ovanpå.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Hej och förlåt för att jag kapar din tråd men det håller sig till temat iaf så vi alla blir lite klokare... det är en grej jag tänkt på. Ponera att man gör ett "staket" och använder virke som är 28x120x2000 (mm). Dessa sätts fast med kanske 45 graders vinkel mot en överliggare och grävs ner 200 mm. Dvs man får ett staket som är 1800 mm högt. Rakt framifrån och från ett håll när man går där borde det bli 0 procent insyn. Kommer man från andra hållet så blir det ju iaf 75-80 % insyn då endast 28 mm är virkesmaterial. Vad gäller tror ni?

Uppifrån och utan överliggaren skulle det se ut något såhär kanske, se "skiss" nedan

\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \

För att förtydliga vad jag menar...
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Det blir ett plank om ribborna är djupare än vad de är breda i min kommun. 50% gäller rakt framifrån.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
harry73
Det handlar om den upplevda genomskinlighet, och det är kommunen som bedömer om det krävs bygglov
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
M Mainstream skrev:
Från Lunds kommun:

"Det krävs inte bygglov för att sätta upp staket om det är genomsiktligt till minst 50% och mellanrummen är jämnt fördelade. Om det är tätare, eller om brädorna är djupare än vad dom är breda, räknas det som plank."

[länk]

Tack för förtydligande!
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
MollyMoon
L Latitud79 skrev:
Bifogar en länk till domslut i Mark och Miljööverdomstolen avseende staket och bygglov. Det är inte alltid kommunens bedömning som är korrekt.

[länk] 3438-14.pdf

[länk]
Riktigt bra information, tack! Förstår att helhetsintrycket är avgörande. Det som jag tyckte var bra beskrivet var "spaljens" dominans i omgivningen trots genomskinligheten med 50%.
Problemet för mig är grannens utbredning på sin tomt, med traktorer, släp, maskiner mm. Det måste jag glo på hela dagarna. Inte kul, inte kul. Å dessa i sin tur är ju inte "bygglovspliktigt" (;-)
Kommer att ta detta en vända till, med granne och kommunen. Tänker mig följande: Jag lägger in planket i en bild på tomten via photoshop, med rätt höjd och genomskinlighet. Så får dom kika på det.
Begär skriftligt OK från grannen och kommunen. Konsensus och förståelse från oss båda är väl det bästa. man får gå varligt fram och tänka på grannsämjan...
 
MollyMoon
Har jättefina grannar, så jag vill verkligen komma överens på ett bra sätt!
 
MollyMoon MollyMoon skrev:
Har jättefina grannar, så jag vill verkligen komma överens på ett bra sätt![/QUOTE

Hur gick det?
Hur gick det? (blev först konstigt "svar", därför komplettering...)
 
Men om du sätter upp en stor häck som är högre går det bra.... Så konstigt. Har nämligen samma problem plus att min firma råkade sätta mur på grannens tomt 17cm på en sida och 6cm på andra sidan. Nu vill grannen att jag flyttar på det. Då jag är tvist med min firma (advokat är inblandade) så vill jag inte flytta muren men vill samtidigt få ett inskydd mot grannen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.