Hej,

I samband med att snövallarna på gatan nu töar bort har ett problem dykt upp. Vår gamla stödmur av knäcksten har inte pallat trycket från snöröjningen och nu välter den ut på gatan. Kontaktade kommunen för att rådfråga. Skulle jag inte gjort... Nu behöver jag enligt dem ett rivningslov för att plocka ner befintlig mur, ett bygglov för att bygga upp ny mur med Benders Megastone med klack I stället.

När jag (dum som jag var) frågade om det var ok att flytta ena murens placering in mot tomten fick jag som svar att det krävdes specefikt bygglov som skulle gå på drygt 7.000:--. Så mycket för att besluta om jag får flytta muren så som jag vill enligt bilden. Detta utöver rivningslovet, som jag inte hade behövt om muren rasade av sig själv pga av ålderdom, men då det nu är "yttre påverkan" så krävs rivningslov.

Entrepenaden som kört snöröjning åt kommunen lär knappast stå för kostnaderna för en gammal mur som inte pallat trycket för snön från deras plogbilar...

Vet inte hur jag ska gå vidare, murprojektet blev precis dubbelt så dyrt.
Någon som sitter på råd vad jag har för alternativ här?
 
  • 3D-rendering av en tomt med en planerad ny mur markerad inomhus och befintlig mur längs gatukanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på dagens mur
 
  • Vinklad bild av en nybyggd grå stenmur längs trottoarkant med växter och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver varken rivningslov eller bygglov för att renovera den. Om du plockar ned en lämpligt lång sträcka i taget, och bygger nytt i samma takt, borde det vara en renovering.

Att flytta läget däremot är kanske stor risk att kommunen reagerar på. Det hade nog varit riskabelt även om du inte frågat.
 
Är inne i de tankarna här med, att renovera muren del för del. Men är det verkligen rimligt med den kostnaden för den enkla ändringen? Säg att jag vill bygga en nedsänkt friggebod på ytan i stället, och använder som garage? Är detta ok? Eller säg att jag gräver bort jorden, skapar en slänt med trappa i. Då bygger jag ju inget nytt, enbart tar bort?
 
Friggebod får du inte bygga så nära gatan, gräns 4,5m. Alla markarbeten som ändrar nivån mer än 50 cm kräver marklov. Och jag misstänker (men vet inte) att alla ändringar av muren kräver bygglov eller rivningslov.
 
hsd
Det är bara att ställa krav på den förstörda muren gentemot Kommunen, de får ta detta med entreprenören som i sin tur anlitar försäkringen
 
hsd hsd skrev:
Det är bara att ställa krav på den förstörda muren gentemot Kommunen, de får ta detta med entreprenören som i sin tur anlitar försäkringen
Kommunen rådde mig att kontakta entreprenören för att se vad de säger, om de nekar så fick jag fylla I en "skadeanmälan sakskada" och där ska jag helst redan tagit upp det med mitt egna försäkringsbolag först. Sedan fick kommunen I sin tur kola med sitt försäkringsbolag vad de anser...
 
Entreprenörer konstaterade kälskador...
 
H hempularen skrev:
Friggebod får du inte bygga så nära gatan, gräns 4,5m. Alla markarbeten som ändrar nivån mer än 50 cm kräver marklov. Och jag misstänker (men vet inte) att alla ändringar av muren kräver bygglov eller rivningslov.
Eftersom man får bygga en mur på 50cm utan bygglov borde man även få sänka (eller höja) en befintlig mur med lika mycket.

Enklast är nog att sänka den befintliga muren med 50 cm och sen bygga en ny längre in på tomten.
 
Har för mig att det framgått av en annan tråd, att även om du får ändra marken 50 cm, så får du inte bygga en mur på 50 cm utan bygglov. Vet dock inte om det stämmer.

Och jag är rätt övertygad om att en ändring (sänkning/höjning) av bef. mur, om än bara på 10 cm är bygglovspliktigt (men vem upptäcker en ändring på 10 cm).
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
A och O när man pratar med kommunen eller liknande är att alltid säga att det är en granne lite längre bort som "behöver" lite råd. Så att man aldrig nämner sitt eget namn eller adress...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har för mig att det framgått av en annan tråd, att även om du får ändra marken 50 cm, så får du inte bygga en mur på 50 cm utan bygglov. Vet dock inte om det stämmer.

Och jag är rätt övertygad om att en ändring (sänkning/höjning) av bef. mur, om än bara på 10 cm är bygglovspliktigt (men vem upptäcker en ändring på 10 cm).
I min erfarenhet så är stödmur på max 50 cm bygglovsfri, men det kanske varierar med kommun.

Det är möjligt att du har rätt, men då får man väl låta den falla av sig själv (med lite hjälp...).
 
T tobbbias skrev:
A och O när man pratar med kommunen eller liknande är att alltid säga att det är en granne lite längre bort som "behöver" lite råd. Så att man aldrig nämner sitt eget namn eller adress...
Ja det hade nog varit bättre, ännu bättre vore det att ta fram ett system där inte allt måste ner i malpåsar, utredas hit och dit och sedan kunna överklagas i flera instanser...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hemmakatten
I vår kommun måste man ha bygglov för minsta lilla mur. Att förändra markhöjden går bra med 50cm men en mur måste ha bygglov oavsett höjd.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I vår kommun måste man ha bygglov för minsta lilla mur. Att förändra markhöjden går bra med 50cm men en mur måste ha bygglov oavsett höjd.
Det låter konstigt.

Här är mur upp till 50 cm bygglovsfri.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.