M
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror som sagt bland annat på hur LÄNGE den står på tomten. De flesta som har båt eller husvagn på tomten anväder den ju nån gång varje år, då är det inget problem.
Okej, så min båt måste vara sjösatt innan klockan 12 den 3 maj då? Eller vilken tid gäller, du måste ju veta eftersom du vet att det är en speciell tid som gäller! Jag har letat men jag kan inte hitta vilken tidsperiod som gäller, men det vet ju du av erfarenhet, så vilken tid gäller?
 
M
B Byggdjuret skrev:
Det är vettigt slippa söka bygglov för att man vinterförvarar sin båt eller husvagn.
Ja det är lika vettigt att du slipper ha bygglov för sakerna andra halvan av året också. Eller parkerar man sin husbil nån annanstans än på tomten under veckorna under sommarhalvåret när man arbetar, eller?
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, så min båt måste vara sjösatt innan klockan 12 den 3 maj då? Eller vilken tid gäller, du måste ju veta eftersom du vet att det är en speciell tid som gäller! Jag har letat men jag kan inte hitta vilken tidsperiod som gäller, men det vet ju du av erfarenhet, så vilken tid gäller?
Citera gärna exakt var jag skriver att det är en specifik tid som gäller? Jag kan inte minnas att jag skrivit det och jag hittar det inte i tråden heller? Plus att det inte är ett exakt datum eller en exakt tid. Men om du hittar något ställe där de klargör exakt var gränsen mellan varaktig och tillfällig uppställning går år du gärna informera mig!

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
M
Anna_H Anna_H skrev:
Citera gärna exakt var jag skriver att det är en specifik tid som gäller? Jag kan inte minnas att jag skrivit det och jag hittar det inte i tråden heller? Plus att det inte är ett exakt datum eller en exakt tid. Men om du hittar något ställe där de klargör exakt var gränsen mellan varaktig och tillfällig uppställning går år du gärna informera mig!

[länk]
Du skrev ju att det beror på hur LÄNGE den står uppställd, inlägg nr 46. Specificera LÄNGE då eftersom du skriver detta? Är det 5 minuter, 30 timmar? Du skriver ju utryckligen att det beror på hur LÄNGE, då måste du veta tidsperioden, eller?
 
M Markarbetaren skrev:
Du skrev ju att det beror på hur LÄNGE den står uppställd, inlägg nr 46. Specificera LÄNGE då eftersom du skriver detta? Är det 5 minuter, 30 timmar? Du skriver ju utryckligen att det beror på hur LÄNGE, då måste du veta tidsperioden, eller?
Vill du Veta hur länge så tipsar jag dig att höra av dig till kommunen! De kanske kan ge dig ett exakt datum på sekunden. Vi andra konstaterar lugnt att det handlar om att det är tillfälligt som man inte behöver bygglov. Min gissning som baseras känslor och Som jag inte tar något som helst ansvar samt uppgifterna ska ses som ungefärliga och inte tolkas i dagar utan månader. Alltså min gissning är 6 månader.
Jag har fått för mig att det är lättnad i lagen att slipper söka bygglov för den korta tiden
Risken är väl annars att man ställer upp några större husvagnar och hyr ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
B Byggdjuret skrev:
Vill du Veta hur länge så tipsar jag dig att höra av dig till kommunen! De kanske kan ge dig ett exakt datum på sekunden. Vi andra konstaterar lugnt att det handlar om att det är tillfälligt som man inte behöver bygglov. Min gissning som baseras känslor och Som jag inte tar något som helst ansvar samt uppgifterna ska ses som ungefärliga och inte tolkas i dagar utan månader. Alltså min gissning är 6 månader.
Jag har fått för mig att det är lättnad i lagen att slipper söka bygglov för den korta tiden
Risken är väl annars att man ställer upp några större husvagnar och hyr ut.
Okej, så då gäller 6 månader sedan är som när man parkerar en bil på en tidsbestämd parkering, det räcker att ventilhattarna på hjulen har flyttat sig så är det 6 nya månader?
 
M Markarbetaren skrev:
Okej, så då gäller 6 månader sedan är som när man parkerar en bil på en tidsbestämd parkering, det räcker att ventilhattarna på hjulen har flyttat sig så är det 6 nya månader?
När det gäller den frågan får du vända dig till parkeringsbolaget. För att kolla vilka regler som gäller där.
 
M Markarbetaren skrev:
Vid en avtalsförklaring så måste man se skillnad på intention och avsikt, väldigt många har svårt för detta och ser bara världen i svart eller vitt. Hur ska man förklara så du och många med dig förstår? Kan ta som exempel att köra bil på gång och cykelbana, förbjudet enligt svensk lagstiftning om vi inte pratar tillstånd från kommunens trafikingenjör, TA-plan, saftblandare på bilen osv. Där jag bor löper en gång och cykelbana utefter vägen och villorna med sina brevlådor ligger utefter cykelbanan med 30-50m mellanrum. Posten och tidningsbudet kör på gång och cykelbanan mellan brevlådorna. Inget tillstånd, ingen TA-plan, inga saftblandare, vem tror att polisen hade stannat dessa yrkesutövare och dragit körkortet på plats, skrivit en anmälan om vårdslöshet i trafik osv.? Precis, intentionen med lagen är inte att klämma dit postgubben som långsamt rullar mellan brevlådorna. Naturligtvis så skulle en privatbilist åka dit så det smällde om det. Är ni med på intention och avsikt?
Om polisen hade sett brevbäraren köra på cykelbanan eller gångvägen så hade de stoppat en oavsett.
Sen kommer man till det som gör att ditt resonemang haltar... Vem polisen stoppar har inte med lagen att göra. Varken posten eller tidningsbudet för köra på gångbanor eller cykelvägar. Så ser lagen ut.
Om och vem polisen stoppar har ingenting med lagen i sig att göra. Polisen kan inte vara överallt samtidigt.
Bygglov? Det är ytterst få tillfällen som kommunen ger sig ut på jakt efter svartbyggare.
Men oavsett så innebär det inte att man får bryta mot lagen.
 
harry73
M Markarbetaren skrev:
Okej, så då gäller 6 månader sedan är som när man parkerar en bil på en tidsbestämd parkering, det räcker att ventilhattarna på hjulen har flyttat sig så är det 6 nya månader?
Frågan liknar bygglov för reklam på lastbilssläp längs motorvägarna. Där finns det i alla fall kommuner som har ställt en max tid ett släp får stå på samma fastighet, och då är det den totala samnanlagda tiden oavsett förflyttningar
 
Markarbetaren, varför hänger du upp dig på oväsentliga detaljer? Det teoriteseras om att det troligen handlar om en viss tid innan en husvagn e.dyl. anses som permanent placerad istället för tillfällig och du kräver exakta tidsangivelser, varför då?Jag vet av egen erfarenhet att jag behövde bygglov för att få ha husvagnen uppställd för boende på min tomt. Vid kontakt med kommunen nämndes "normal semesterperiod" som godkänt utan bygglov, men inte heller de kunde ge mig ett exakt antal dagar. Så släpp det nu. Det jag VET är att du inte kan säga att jag inte behöver bygglov för att ställa min husvagn på min tomt i Ulricehamns kommun, för om jag tänkt bo i den behöver jag bygglov. Finns det en tidsgräns för hur länge man får parkera husvagnen utan att bo iden? Ingen aning, kanske om man använder den som vedförråd.....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är ca 5månader 29dagar 53min 27 sekunder. :D
 
M Markarbetaren skrev:
Du skrev ju att det beror på hur LÄNGE den står uppställd, inlägg nr 46. Specificera LÄNGE då eftersom du skriver detta? Är det 5 minuter, 30 timmar? Du skriver ju utryckligen att det beror på hur LÄNGE, då måste du veta tidsperioden, eller?
Berätta gärna varför jag måste veta exakt hur länge den får stå uppställd, jag hittar ingen lagtext som säger att jag måste veta det för att få säga det.

I länken jag lade in och som du inte orkade läsa står detta:
"Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt."

Det står INGET om att jag måste veta exakt hur lång en säsong eller ett år är för att få påpeka att det beror på.
 
M
B Byggdjuret skrev:
Om polisen hade sett brevbäraren köra på cykelbanan eller gångvägen så hade de stoppat en oavsett.
Svar Nej, sett det med egna ögon.
 
M
T ToRy skrev:
Markarbetaren, varför hänger du upp dig på oväsentliga detaljer? Det teoriteseras om att det troligen handlar om en viss tid innan en husvagn e.dyl. anses som permanent placerad istället för tillfällig och du kräver exakta tidsangivelser, varför då?Jag vet av egen erfarenhet att jag behövde bygglov för att få ha husvagnen uppställd för boende på min tomt. Vid kontakt med kommunen nämndes "normal semesterperiod" som godkänt utan bygglov, men inte heller de kunde ge mig ett exakt antal dagar. Så släpp det nu. Det jag VET är att du inte kan säga att jag inte behöver bygglov för att ställa min husvagn på min tomt i Ulricehamns kommun, för om jag tänkt bo i den behöver jag bygglov. Finns det en tidsgräns för hur länge man får parkera husvagnen utan att bo iden? Ingen aning, kanske om man använder den som vedförråd.....
Att man inte får använda den som boende utan bygglov har jag redan påpekat. Varför är det oväsentligt med tiden för uppställning? Allt annat är ju tidsberoende när det gäller att ställa saker på platser. Att hävda att (från kommunens sida) att man får ha husvagnen säsongsvis uppställd på tomten utan bygglov tycker jag är lite att generalisera. Vad händer om jag bara använder den en Lördag på sommaren och sedan ställer tillbaka den? Grannen kanske låg sjuk, nedbäddad i sängen, i influensa den helgen och ringer kommunen och säger att jag inte använt husvagnen på hela sommaren och anser att jag ska ha bygglov.
 
Anledningen till att man får ha säsongsvis uppställd är att föremålen används säsongsvis, företrädelsevis sommartid, därför är det rimligt med den lagstiftningen.

Därifrån till att driva det hela juridiskt är en helt annan fråga och syftet med lagen är att undvika att ”skrotupplag” med bilar eller båtar kan bli liggande på en fastighet, för då räknas det som svartbygge och kan bli dyrt.

Men i praktiken blir det knappast tillsyn om man sköter det hela lite snyggt.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.