Vi renoverade ett hus för 10 år sedan, ändrade kök, duschrum, bad och veranda plus garage som blev carport för två bilar, alltså ett ganska omfattande arbete. Jag lämnade in ritningar, ansökte om lov och fick till svar att invändigt fick jag göra vad jag ville, utvändigt fick jag ändra befintliga delar, även om de blev större. Vi lyfte upp hela huset en meter, installerade en ny eldstad, göt källargolv och byggde en tvättstuga men fick endast besked om att en bygganmälan var tillräcklig, detta inom stadsplanerat område.
 
Såg det jag med, men hittade ingen närmare förklaring av väsentlig ändring, mer än

http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av-kok-eller-badrum-/
"Ny VA-stam i befintligt schakt med samma placering och läge är inte anmälningspliktigt.
Rördragning inom en lägenhet för anslutning till befintlig stam är normalt inte anmälningspliktigt, inte heller vid mindre håltagningar i brandcellsgräns som omedelbart tätas i rätt brandteknisk klass."

Det känns som det typ behövs om man drar en ny avloppsstam...oklart vad mer än det.
 
Ett litet morgontillägg efter konsultation med en bekanting som kan det där:
Byggnadsnämnden skulle drunkna i en massa ansökningar och förfrågningar om alla som ämnar ändra skulle anmäla det och, vem bryr sig förutom fastighetsägaren som har lite nytta av att veta var de olika funktionerna på huset finns. De har tillräckligt redan nu och kommer förmodligen aldrig att åka runt och kontrollera om alla hus som byggts om eller renoverats är i ursprungligt skick vilket inte ens det finns dokumenterat.
 
Hemmakatten
Det TS beskriver kräver bygglov, även ändring av plats för badrum.

Jag bor i en liten kommun (till invånarantalet) och samhällsbyggnadsförvaltningen har begränsade resurser. Bredvid oss ligger två detaljplanerade fritidshusområden med ca 500 fastigheter, Där är säkert vart tredje hus om- eller tillbyggt, i de flesta fall utan att man sökt bygglov. Kommunen har inte tid att bara åka och titta på måfå, men får de en anmälan från en granne e.dyl. så måste de ta tag i ärendet.

Själv vill jag ha papper och bygglov på allt, sover bäst då. Dessutom är det bra att ha allt godkänt den dag man eventuellt säljer. Som 'hempularen' skrev ovan så är det idag mycket höga böter (10-tusentals kronor) och eventuellt rivning som gäller. Mitt råd är att du söker bygglov.
 
Hemmakatten skrev:
Det TS beskriver kräver bygglov, även ändring av plats för badrum.

Jag bor i en liten kommun (till invånarantalet) och samhällsbyggnadsförvaltningen har begränsade resurser. Bredvid oss ligger två detaljplanerade fritidshusområden med ca 500 fastigheter, Där är säkert vart tredje hus om- eller tillbyggt, i de flesta fall utan att man sökt bygglov. Kommunen har inte tid att bara åka och titta på måfå, men får de en anmälan från en granne e.dyl. så måste de ta tag i ärendet.

Själv vill jag ha papper och bygglov på allt, sover bäst då. Dessutom är det bra att ha allt godkänt den dag man eventuellt säljer. Som 'hempularen' skrev ovan så är det idag mycket höga böter (10-tusentals kronor) och eventuellt rivning som gäller. Mitt råd är att du söker bygglov.
Om du har ett hus som har några år på nacken så finns oftast ingen ritning utan bara en markering på kommunens kartor att där finns en byggnad.
Om det nu skulle vara så att kommunen har ritningar så skall i det fallet som du beskriver lite mer än trehundra grannar anmäla nästa 170 för svartbygge. Kanske skulle kunna bli en fantastisk tv-serie, först när alla anmälningar kommer in, sedan behandlingen av dem och roligast när kommunens tjänstemän skall ut och kolla för att kunna bedöma böternas storlek. 10 avsnitt minst, alla lika gastkramande.
För att inte tala om alla andra hus i kommuner, rätt skall ju vara rätt.
 
OveRa skrev:
Om du har ett hus som har några år på nacken så finns oftast ingen ritning utan bara en markering på kommunens kartor att där finns en byggnad.
Jag var lite nyfiken om när vårt hus var byggt så jag begärde ut alla handlingar kring vår fastighet, och det fanns absolut ingenting kring själva huset. Det har gjorts någon avstyckning för några decennier sedan men i övrigt så tomt ända tillbaka till laga skifte och nån hemmansklyvning. Så vi blev inte så mycket klokare, förutom att det åtminstone stod ett hus på samma plats vid laga skifte.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Hemmakatten
OveRa skrev:
Om du har ett hus som har några år på nacken så finns oftast ingen ritning utan bara en markering på kommunens kartor att där finns en byggnad.
Om det nu skulle vara så att kommunen har ritningar så skall i det fallet som du beskriver lite mer än trehundra grannar anmäla nästa 170 för svartbygge. Kanske skulle kunna bli en fantastisk tv-serie, först när alla anmälningar kommer in, sedan behandlingen av dem och roligast när kommunens tjänstemän skall ut och kolla för att kunna bedöma böternas storlek. 10 avsnitt minst, alla lika gastkramande.
För att inte tala om alla andra hus i kommuner, rätt skall ju vara rätt.
Men jovisst, så är det. Det är därför kommunen ligger still, det finns helt enkelt inte resurser. Fritidshusområdena planerades och började byggas på 60-talet. Numera är ca 200 av de husen permanentboende. Håller med om att det skulle bli en gastkramande tv-serie. ;)
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.