Hej ska sätta igen en ytterdörr och ha ett fönster där efter som mitt badrum kommer vara i det rummet. Har 2 ytterdörr i nuläget på ett litet hus på 45kvm. Nu undrar jag måste jag ha bygglov eller räcker det med en bygganmälan ? Och hur går det till med en bygganmälan?
 
Förmodligen behövs bygglov eftersom det räknas som en ändring av byggnadens karaktär. För att få ett exakt svar måste du nog fråga din kommun.
 
Okej ja får kontakta dom och se vad dom säger. Tack för svar
 
Eller så gör du bara, precis som alla andra...
Det kommunen inte vet tar de inte skada av.
 
Är lite innan på det med men ska kolla först vad kommunen säger.
 
Det där att hoppa över frågan har blivit lite vanskligare sedan senaste ändringen av Plan o ByggLagen. byggsanktionsavgiften kan bli vidrigt hög även för smärre förseelser nu. Som det var tidigare så skulel en sådan ändring kosta 500+ - typ 2000 kr i "böter", om man gör det utan lov, och oftast gick det att slippa betala helt.

Nu ligger motsvarande sanktionsavgift på uppemot 50 000 kr. Även om den troligen skulle jämkas till hälften, men ändå en lite onödigt dyr risk.
 
oj ja inte kul alls men får ta och ringa på måndag och se vad dom säger om saken. hör lite olika när jag frågat rundor att ibland kan man vara göra en bygganmälan och inget mer.
 
Kan påverka med utrymningsmöjligheter vid brand eller liknande. Annars tror jag det är rätt lätt att få igenom ev lov.
 
Och grundfrågan bör också vara, var ligger huset. Detaljplanerat område?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad är det? Detta är mitt första hus
 
Kolla på kommunens hemsida om dom har nån karttjänst som visar vilka planbestämmelser som gäller just där du bor.
 
Det skall inte anmälas.
Antingen bygglov för fasadändring - eller inget alls. Fråga kommuen.

Edit (efter att ha tänkt igjen): Du skall bygga badrum i ett rum som tidigare varit typ sovrum? Då krävs nog en anmälan för väsentlig ändring av VA.
 
Redigerat:
haavard skrev:
Då krävs nog en anmälan för väsentlig ändring av VA.
Du får väl göra vad du vill med VA utan anmälan?
 
Såhär skrev Vi I Villa 2013 "I stort sett kan man göra vad som helst interiört, så länge man inte ger sig på bärande delar eller ändrar eller installerar eldstäder, rökkanaler, ventilationsanordningar, vatten och avlopp, då ska du tala med byggnadsnämnden. Du behöver kanske inte ett bygglov, men du kommer troligen att behöva göra en anmälan, så att ombyggnaden dokumenteras.", http://www.viivilla.se/bygg/bygglov/bygglov---behovs-det/

Såhär skrev Marlén föra vintern, https://www.byggahus.se/bygga/allt-om-bygglov
 
scim skrev:
Du får väl göra vad du vill med VA utan anmälan?
Plan- och byggförordningen 6 kap. 5§:
För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid
en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.