C C.Lundin skrev:
Vad som gäller i nästan alla fall är ju att om räcket byggs som ett bygglovsfritt räcke, vilket ett glasräcke är, så räknas det ej in i altanhöjden. Däremot om du bygger det som ett plank så kommer det nästan garanterat räknas in i altanhöjden.
Men jag förstår inte varför du ens funderar på det om du både börjat bygga, dessutom frågat kommunen och inte ens är i närheten av en granne.
Har 5 m till närmsta granne.
Jag blev rädd när jag såg i tidningen att dom sagt "3,6 m max utan bygglov".
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Att lägga till ett stycke där "Allting under X centimeter räknas som marknivå" hade ju löst alla våra problem :)
Men så fungerar inte lagstiftningen. Våra folkvalda har stiftat lag som bygger på avvägningar och bedömningar av hur saker ser ut, inte på centimetrar. Det kan man ju tycka vad man vill om men det är den legala traditionen vad gäller byggloven, lite svensk förmynderi så att allmogen inte förfular våra städer och stadsarkitekten kan ha koll. Sen råkade landsbygden också inkluderas i lagstiftningen på 70-talet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vad som gäller i nästan alla fall är ju att om räcket byggs som ett bygglovsfritt räcke, vilket ett glasräcke är, så räknas det ej in i altanhöjden. Däremot om du bygger det som ett plank så kommer det nästan garanterat räknas in i altanhöjden.
Men jag förstår inte varför du ens funderar på det om du både börjat bygga, dessutom frågat kommunen och inte ens är i närheten av en granne.
Du har hakat upp dig på 3.6m från huset, vilket oftast är helt irrelevant.

Altanen blir 80 m2 totalt... L-formad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men så fungerar inte lagstiftningen. Våra folkvalda har stiftat lag som bygger på avvägningar och bedömningar av hur saker ser ut, inte på centimetrar. Det kan man ju tycka vad man vill om men det är den legala traditionen vad gäller byggloven, lite svensk förmynderi så att allmogen inte förfular våra städer och stadsarkitekten kan ha koll. Sen råkade landsbygden också inkluderas i lagstiftningen på 70-talet.
Jo tyvärr är det väl så. Men det är bara att googla "regler altan" så ser du hur dessa 3.6 meter samt 4.5 meter dyker upp precis överallt och det är nog många som blir "lurade" på grund av det. Man blandar ofta ihop bygglovsbefriad altan och en icke lovpliktig altan känns det som.
 
berisen berisen skrev:
Jo tyvärr är det väl så. Men det är bara att googla "regler altan" så ser du hur dessa 3.6 meter samt 4.5 meter dyker upp precis överallt och det är nog många som blir "lurade" på grund av det. Man blandar ofta ihop bygglovsbefriad altan och en icke lovpliktig altan känns det som.
Jag tolkar det som att min altan är ”för låg” för att kräva bygglov och att glasräcket inte räknas som plank. Är rökfärgat från rusta. Och eftersom min altan är för låg (75 cm till trallgolvet) så behöver jag inte bry mig om 3,6 m?
 
Jag är mest rädd för att behöva riva altanen.... Men jag oroar mig i onödan, vi behöver troligen inget bygglov för annars hade jag väl inte fått de där svaret av kommunen.
 
berisen berisen skrev:
Jo tyvärr är det väl så. Men det är bara att googla "regler altan" så ser du hur dessa 3.6 meter samt 4.5 meter dyker upp precis överallt och det är nog många som blir "lurade" på grund av det. Man blandar ofta ihop bygglovsbefriad altan och en icke lovpliktig altan känns det som.
vad är skillnaden mellan bygglovsbefriad altan och en icke lovpliktig altan
 
A Amaryllis92 skrev:
vad är skillnaden mellan bygglovsbefriad altan och en icke lovpliktig altan
Hittade lite info här från Huddinge kommun.
https://kontakt.huddinge.se/org/huddingekommun/d/bygga-altan/

"En bygglovsbefriad altan är en altan enligt Plan- och bygglag 9 kap 4 f §. (Ett undantag från lovplikt i PBL om vissa kriterier är uppfyllda.)

En icke lovpliktig altan är en altan som på grund av sin utformning och placering inte kräver bygglov."
 
Tack för alla svar. Verkar som att min altan ej behöver bygglov. Ska fråga kommunen igen för säkerhetsskull.
 
Reglerna/undantaget gäller bara altaner som kräver bygglov.
 
  • Skärmdump av en sida från boverket.se som informerar om regler för altanbygge relaterat till bygglov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick svar av kommunen!

Hej! Nej det krävs inget bygglov för åtgärden då den bara byggs 1,70 cm hög med minst 50% genomsiktligt staket. Tänk på att den kan få en områdespåverkan så en rekkomendation är att prata med grannarna innan ni bygger.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.