mexitegel mexitegel skrev:
I såfall har ni in anställt honom utan anlitat honom via hans företag - det är en väsentlig skillnad. Vad han kan och får göra framgår av ert avtal, men i normalfallet så kan inte ena parten häva avtalet utan rimlig anledning.

Har ni inget skriftligt avtal så är ni rökta, leta då reda på en ny KA och lär av misstaget.
En KA bör inte vara anställd av uppdragsgivaren eftersom KA ska vara fristående och inte i beroendeställning till uppdragsgivaren.
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Tjena ingen!
Japp kompletta konstruktionsritningar finns och tecknisk beskrivning. Vi har följt allt till punkt och pricka. Det som gjorde att det tog stopp var att han sa upp sig från vårat samarbete som ka pga att han inte ville skriva avtal med oss och att han inte ville träffa eller prata med oss på telefon. Ett gott samarbete fungerar inte när bara en part vill prata. Vi dokumenterade hela arbetet som vi gjort pga att han aldrig hade tid att träffas. När jag ville att han kunde höra av sig en timme innan han skulle göra ett besök för att vi skulle kunna hinna hem för att träffas och titta och prata, så fick jag bara till svars att han inte jobbade på det sättet. En jätte konstig anledning tycker vi alla ( jag, maken och byggkontoret).
Vi träffade honom 3 gånger under hela bygget. Alla gånger hade han vägarna förbi och gjordes inte ett smack. Pratade om allt annat än bygget.

Sista gången han kom satt han kvar i bilen och ropade att bygget såg fint ut.
Dagen därpå sa han upp sig från ärendet även till byggkontoret . han passade på att lämna in anmärkningar på att det helt plötsligt fanns anmärkningar i konstruktionen. Dels att en vägg på 5x2,1 meter murad vägg saknade stödväggar. Väggen ligger 1,4 meter under mark.
Sedan hade vi inte upprättat en anmälan till arbetsmiljöverket. Vad vi förstod av dom va att om man bygger som privatperson så behövde vi inte göra en sådan då bygget var för liter och det endast är jag och maken som bygger.
Tack för fantastiskt svar från dig som kan



Men varför har det blivit stopp i bygget? Innan man börjar bygga så brukar man ha konstruktionsritningar eller en teknisk beskrivning (utöver bygglovet) som styr hur det ska byggas. Sedan är det bara att följa dessa handlingar och då ska det inte uppstå några problem.

Har det uppstått något problem vid något av arbetsplatsbesöken eller har bygget gått snett?

Oavsett bör ni leta reda på en ny KA. Om ni är missnöjd med er nuvarande KA kan ni anmäla det till det certifierande organet, man kan bli av med certifieringen om man missköter sig.

Hoppas det löser sig smidigt för er.

PS. KA är en personcertifiering, dvs även om det är ett stort företag som KA är anställd hos så kan man inte bara byta KA utan att kommunen godkänner det.
[/QUOTE]

Jag vet inte vad ni förväntat er av KA, men 3 besök på 3 månader är inte lite. KA:s roll är i första hand att bistå er med er egenkontroll. KA kommer också normalt på de arbetsplatsbesök som kommunen gör. Men rent formellt är behövs mycket få besök av KA eftersom KA i första hand kontrollerar egenkontroll som ni och era hantverkare/entreprenörer gör.

I dom flesta fall så skriver jag inte kontrakt, men jag meddelar vad som ingår i min uppgift på ett tydligt sätt ändå. Och dom gånger någon vill ha avtal så skriver jag det självklart.

Ni behöver inte ha någon arbetsmiljöplan så länge ni arbetar själv, men det är enkelt och lämpligt att ta fram det så det finns om någon utomstående gör arbeten.

Källarväggen utan stöd är svår att bedöma ur hållfasthetssynpunkt. Men alla eventuella oklarheter borde hanterats vid tekniska samrådet/byggstartmötet. Där tycker jag ni också borde varit med.

Hoppas det löser sig snabbt för er.
 
Mariasfunderingar Mariasfunderingar skrev:
Det finns andra sätt att bli upphetsad av på en lördagkväll. Men det är lungt, andra förstod exakt vad jag menade
Inte det minsta upphetsad, men eftersom det är väsentlig skillnad i hur ni bör agera beroende på vilken variant ni haft ville jag vara extra tydlig.
 
A Autodidak1 skrev:
En KA bör inte vara anställd av uppdragsgivaren eftersom KA ska vara fristående och inte i beroendeställning till uppdragsgivaren.
Helt riktigt, just därför så viktigt att reda ut förhållandet ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.