P paralun skrev:
Jag sätter en guldpeng på att här går man hårt fram och dömer ut straff.
Kan man inte lösa det här själv inom byggbranschen så får en domstol visa vägen.
Du menar att rätten ska utdömma långa straff bara för att visa facket?
Det fungerar inte så. Jag är ledsen.
Det är första gången i Sverige som så många dött i en hiss. Eftersom domstolen inte tänker att just det det är strul generellt i alla branscher där dömmer vi dessa montörer extra hårt? Som kommer från en bransch med gott rykte...
Jag vet inte om det blir någon företagsbot. Det var inte företaget som tvingade dem att slarva.
I Sverige Undviker vi att dömma oskyldiga.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar att rätten ska utdömma långa straff bara för att visa facket?
Det fungerar inte så. Jag är ledsen.
Det är första gången i Sverige som så många dött i en hiss. Eftersom domstolen inte tänker att just det det är strul generellt i alla branscher där dömmer vi dessa montörer extra hårt? Som kommer från en bransch med gott rykte...
Jag vet inte om det blir någon företagsbot. Det var inte företaget som tvingade dem att slarva.
I Sverige Undviker vi att dömma oskyldiga.
Nej en svensk rätt ska döma att det här är ett brott mot arbetsmiljölagstiftningen och det här har vållat fem människors död. Uselt egentligen!
 
P paralun skrev:
Jag sätter en guldpeng på att här går man hårt fram och dömer ut straff.
Kan man inte lösa det här själv inom byggbranschen så får en domstol visa vägen.
Nu blandar du ihop allting.
Åklagaren kan inte säga att sköt det här nu så åtalar jag dig inte.
Du har mycket att lära dig
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu blandar du ihop allting.
Åklagaren kan inte säga att sköt det här nu så åtalar jag dig inte.
Du har mycket att lära dig
Njou,,, en åklagare har all frihet med att väcka åtal sen har åklagaren även en skyldighet att väcka åtal.
I det här fallet, "No mercy!"
 
P paralun skrev:
Njou,,, en åklagare har all frihet med att väcka åtal sen har åklagaren även en skyldighet att väcka åtal.
I det här fallet, "No mercy!"
Det är inte åklagaren som dömer det gör rätten. hissföretaget kan inte dömas hårdare bara för att andra fuskar. Om det var vanligt att hissföretagen välter hissar så är det en annan sak. Men bara för att snickarna eller elektrikerna skippar arbetsskydd Så kan ma. inte döma målarna extra hårt
Om man väljer att åtala hissföretaget så kommer det att märkas att 5 personer har förlorat sitt liv. Men att det är mycket stök på ett bygge påverkar inte påföljden.

Man det är intressant att du finner hels tiden berättar vad AV borde göra. Är det inte mer intressant vad som kommer hända dessa stackars montörer? Dessa kommer dömas enligt brottsbalken. Det är helt ointressant vad AV tycker. eller antal egenkontroller
 
P paralun skrev:
Njou,,, en åklagare har all frihet med att väcka åtal
Nej, inte korrekt. Åklagare kan endast väcka om han/hon tror på fällande dom.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst och det ska ju stå i en åtalsframställan hur åklagaren resonerar kring åtalet.

Här beskrivs helheten
[länk]
Va bra att du har läst på lite då kanske du lär dig hur det går till.
Eftersom det snart är jul ska du få en extra lektion hur det fungerar.
När polisens utredning är klar då ska åklagaren göra en bedömning huruvida det går att fälla någon.
Därefter skriver åklagaren en stämningsansökan till tingsrätten. tingsrätten gör en egen bedömning.
Därefter väcks det åtal.
sen är det en stämning inte åtalsframställan
 
BirgitS
Haverikommissionen har kommit med sin första rapport:
”Fyra skruvförband saknades mellan de mastsektioner som föll och den del av masten som förblev stående. Ytterligare ett skruvförband saknades i den del av masten som följde med i raset”, går att läsa i ett pressmeddelande.

”Skruvförband har saknats, i vart fall, sedan den 9 november 2023. Bristen har inte noterats i samband med kontroller och serviceåtgärder.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/haverikommissionen-darfor-rasade-bygghissen
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad var det vi sa. Det syntes ju på de första bilderna.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Ett skruvförband är väl summan av skruvarna som håller ihop två delar, inte kombinationen skruv och mutter?
Inget av det här är nytt. Men Havkom tycks inte lyckas kommunicera särskilt bra. Naturligtvis är det faktum att skruvarna saknas orsaken till haveriet. Sedan är frågan varför det hände just när det hände.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS
Intressant att bygghissen har fungerat vid flera tillfällen trots att flera skruvförband saknades.
 
  • Gilla
creeed och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Intressant att bygghissen har fungerat vid flera tillfällen trots att flera skruvförband saknades.
Den har kanske inte transporteras med hög last som en packe gipsskivor tidigare.

Om an granskar monterade ALIMAK hissar i Sverige och övriga världen idag så är en stor % av dom fel monterade !!!

I instruktionsboken står tydligt att skruven skall monteras underifrån med mutter på ovansidan !

Varför?
Därför om man glömmer muttern så trillar skruven ut när man tar bort handen !!!
Om ett bultförband börjar glappa så trillar skruven till marken och förhoppningsvis hittas, sitter den uppifrån så är den kvar men har ingen funktion som i den störtade hisskorgen.

Bilden borde vara uppklistrad i alla hisskorgar ! Nu sitter den i en pärm hissföretaget.
Illustration som visar korrekt montering av mastbultar med muttern uppe och skruvskallen nedåt för säkerhetsändamål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
andreas_bygger och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett skruvförband är väl summan av skruvarna som håller ihop två delar, inte kombinationen skruv och mutter?
Inget av det här är nytt. Men Havkom tycks inte lyckas kommunicera särskilt bra. Naturligtvis är det faktum att skruvarna saknas orsaken till haveriet. Sedan är frågan varför det hände just när det hände.
Jag tycker väl de är mycket tydliga med grundorsaken till olyckan.

Sen som de skriver så ska det då förklaras varför det hände och då är man inne på föreskrifterna och speciellt krav på egenkontroll sedan då även besiktningar.

"– Egenkontroll av montaget har utförts och dokumenterats. Omfattningen av egenkontrollen skall vara densamma som anges i första stycket. Den som har utfört egenkontrollen skall ha den kompetens och kunskap om anordningen som krävs för att kunna bedöma om montaget erbjuder betryggande säkerhet."
https://www.av.se/globalassets/file...kniska-anordningar-foreskrifter-afs2003-6.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.