F Flomi skrev:
Menar du det är bara att nöja sig med att ett minireningsverk inte fungera på vintern, eller hur?
Jag menar att du behöver ha starka argument angående hur firman som grävde ned reningsverket du köpt av en annan firma agerat utanför vad som kan anses fackmannamässigt.

Hur såg uppdraget du lämnade grävfirman ut? Hur har firman slarvat? På vilket vis har detta slarv lett till att utloppet frös en kall vinter?

P.S "Bästa svaret" för att lösa ditt problem fick du den 30okt av användaren ZcR.
 
Claes Sörmland
F Flomi skrev:
I början känndes det konstigt när vi pratade med experter i Sverige och förväntade oss rådgivning. Och så fick vi svar liksom
- Jo, det är svårt att säga, det beror på….
eller
- Man skulle kunna göra så, men det vore också möjligt att göra så (eller även helt annorlunda)…

Sådana svar skulle man tolka som brist av kunskap i Tyskland. Man undrade om de inte vet vad de pratar om. Men oftast visste de förstås utan var bara för ödmjuka att tvinga sina åsikter på oss.

I Tyskland skulle någon expert absolut yttra en bestämd åsikt om hur man gör (och även de som INTE är experter gör det oftast :rofl:).
Jag har gjort den andra resan och flyttat från Sverige till Tyskland (några år). Från mitt svenska perspektiv var det ett stressigt första halvår eftersom jag ständigt skulle svara på och åsikter i olika (skit)frågor och vad jag än sa så ifrågasattes det. Men efter att ha vant mig kulturen så ser jag många fördelar. Så lika länder men så olika.

Just nu jobbar jag i en mycket internationell del av svenskt arbetsliv och mitt råd till mina nyinflyttade kollegor för att de ska förstå svenskar och förutspå deras beteende så ska de ställa sig frågan: Hur agerar man för att besvära sina medmänniskor så lite som möjligt? (En variant på du inte ska ligga andra till last). Ställer man sig den frågan så förstår man ofta svenskens agerande, det är liksom vår kulturs överordnade princip i stort och smått. Besvära inte andra.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så lika länder men så olika.
Verkligen! Jag måste erkänna att jag inte hade räknat med det. Jag tänkte jag kände till Sverige hyfsat, men det var bara som turist. Två nord-väst-europeiska länder - skillnaden kan inte vara särskilt stor mentalitetsmässigt, trodde jag.
Under tiden tror jag ibland, Tyskland är det enda landet på världen där man är så direkt och brysk. I Tyskland har vi vänner som flydde från Syrien och deras mentalitet har mer gemensam med den svenska mentaliteten än den tyska har (i aspekterna det här handlar om åtminstone). Och även i sydeuropa eller mellanamerika löper man risk att trampa någon på tårna när man beter sig som en tysk...

Jag håller med dig att det kanske finns några fördelar med den tyska kulturen - men bara när man är i Tyskland som det ser ut ;)

Jag vill gärna tillsätta att vi trivs mycket bra i Sverige och erfarenheterna med den där byggfirman var ett undantag hittills! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
A
F Flomi skrev:
Hej!

I maj 2020 anlitade vi en lokal byggfirma för att gräva och ansluta ner ett minireningsverk vi hade köpt hos ett annat företag.

På höst fick vi problem med tanken eftersom byggfirman hade grävt ner den i lerigt mark utan att bry sig om någon dränering. De nekade dock att det var deras fel men ändå fick vi dem att gräva en dränering i december förra året.

Medan frostperioden i februari frös dock utloppledningen från reningsverket till diket. Detta meddelade vi byggfirman, som trots detta inte hjälpte till. Så vi fick lösa problemet med ett provisorisk slang till allt hade tinat igen i våras.

Byggfirman hörde aldrig av sig igen och så skickade jag en felanmälan den 9/8 som jag fick inget svar på.

Den 17/9 skickade jag en påminnelse och frågade om de hade fått mejlet. Innehavaren svarade kort och lovade att återkomma nästa vecka. Som han inte gjorde.

Så skickade jag ett mejl till den 7/10 med ett förslag hur problemet skulle gå att lösas ganska enkelt. Inget svar.

Igår mejlade jag en gång till och skrev att vi förväntade oss att ärendet nu kommer att åtgärdas genast.

Men nu vet jag inte hur jag skulle fortsätta om jag inte får någon svar.

Eftersom vi är invandrare från Tyskland är det också en „interkulturell“ fråga liksom. I Tyskland vore det absolut dags att hota med advokat och stämning, men visst drar jag mig att verkligen göra så. Dessutom är en av de anställda på byggfirman var granne, ung trevlig man som vi vill inte bråka med eller skylla på honom. Chefens agerande är ju inte hans fel.

Vi vill bara avsluta detta och ha det gjort ordentlig så vi behöver inte längre tänka på det hela tiden och oroar oss innan vintern.

Hur skulle ni göra?
Kommunen skall väl godkänna avloppet och var med som en part och se? Är det gjort?

Lite överdrivet:
Har haft med Tyskland att göra mkt i jobbet. De gillar, papper, stämplar till förbannelse (i Sverige inga stämplar på 25 år tror jag), någon/flera skall skriva på, hit och dit. Det går inte att snacka sig till en lösning med tyska företag. Det skall vara papper på allt. Gråzoner finns inte.
Nog om det.

I Sverige gäller lite annan ordning. Man pratar och tar en kaffe och försöker lösa saken utan papper, mail osv. Folk i Sverige är ofta rädda för papper och mail med obekvämt innehåll och repellerar det.

Alltså jag tipsar om att sätta dig ned med chefen och ta en kaffe och snacka igenom vänligt, så löser det sig nog bra.
 
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.