Hej!

I maj 2020 anlitade vi en lokal byggfirma för att gräva och ansluta ner ett minireningsverk vi hade köpt hos ett annat företag.

På höst fick vi problem med tanken eftersom byggfirman hade grävt ner den i lerigt mark utan att bry sig om någon dränering. De nekade dock att det var deras fel men ändå fick vi dem att gräva en dränering i december förra året.

Medan frostperioden i februari frös dock utloppledningen från reningsverket till diket. Detta meddelade vi byggfirman, som trots detta inte hjälpte till. Så vi fick lösa problemet med ett provisorisk slang till allt hade tinat igen i våras.

Byggfirman hörde aldrig av sig igen och så skickade jag en felanmälan den 9/8 som jag fick inget svar på.

Den 17/9 skickade jag en påminnelse och frågade om de hade fått mejlet. Innehavaren svarade kort och lovade att återkomma nästa vecka. Som han inte gjorde.

Så skickade jag ett mejl till den 7/10 med ett förslag hur problemet skulle gå att lösas ganska enkelt. Inget svar.

Igår mejlade jag en gång till och skrev att vi förväntade oss att ärendet nu kommer att åtgärdas genast.

Men nu vet jag inte hur jag skulle fortsätta om jag inte får någon svar.

Eftersom vi är invandrare från Tyskland är det också en „interkulturell“ fråga liksom. I Tyskland vore det absolut dags att hota med advokat och stämning, men visst drar jag mig att verkligen göra så. Dessutom är en av de anställda på byggfirman var granne, ung trevlig man som vi vill inte bråka med eller skylla på honom. Chefens agerande är ju inte hans fel.

Vi vill bara avsluta detta och ha det gjort ordentlig så vi behöver inte längre tänka på det hela tiden och oroar oss innan vintern.

Hur skulle ni göra?
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Jag skulle gått till den trevliga grannen och snällt frågat honom om han kunde hjälpa mig att få fart på sin chef.
 
  • Gilla
  • Ledsen
shtob och 11 till
  • Laddar…
Att hota med advokat är långt ifrån att de ger något. Min känsla är att det här företaget kommer
inte bry sig någonting om en advokat skriver ett brev. En advokat kan inte göra mer än du och jag. Se dessa som ett stöd, dyrt stöd. Visst kan du testa att stämma företaget. Men frågan är om det är värt det. Hur mycket skulle det kosta att åtgarda felet?
Man måste räkna med att man kan förlora, eller så förlorar man halt. Förlorar helt, då får man betala båda parters kostnader. halvt, dåå får du betala bara dina egna kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flomi
  • Laddar…
I Tyskland stämmer man någon inte pga pengar utan för man vill ha rätt :D

Men skämt åsida (även om det finns lite sanning i den), att betala själv för att ågärda hafsverk jag redan har betalt för anser jag verkligen oacceptabelt.

I Tyskland skulle man som första steg skicka ett rekommenderat brev och sätta en frist.
 
  • Gilla
SimpleCookie och 3 till
  • Laddar…
C
Det funkar bra här i Sverige också :D
 
  • Gilla
Flomi och 3 till
  • Laddar…
Åk till firmans kontor och knacka på.

Man får oftast bäst fart f2f.
 
  • Gilla
Flomi och 6 till
  • Laddar…
Håller med, ring upp eller än bättre åk och prata med chefen och få honom att öppna kalendern och själv sätta en tid då han säger att han kommer att komma be honom upprepa vad ni kommit överens om och ta en handskakning på det. Kommer han inte då heller utan meddelande så är väl en anmälan till ARN nästa steg.
 
  • Gilla
Flomi och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att hota med advokat är långt ifrån att de ger något. Min känsla är att det här företaget kommer
inte bry sig någonting om en advokat skriver ett brev. En advokat kan inte göra mer än du och jag. Se dessa som ett stöd, dyrt stöd. Visst kan du testa att stämma företaget. Men frågan är om det är värt det. Hur mycket skulle det kosta att åtgarda felet?
Man måste räkna med att man kan förlora, eller så förlorar man halt. Förlorar helt, då får man betala båda parters kostnader. halvt, dåå får du betala bara dina egna kostnader.
Om det är småmål av ringa värde 1/2 basbelopp 23800 är risken rätt låg. Då får avr och en betalas ina kostnader, undantaget en timma om jag minns rätt. Kanske smarta tt starta med ARN. Får man rätt där så kanske dom rättar sig, om inte så brukar det vara vägledande i tr dom.

Sen är ju inte ansvarsfrågan alltid självklar när material och tjänst kommer från olika håll. Hade varit intressant att se exakt vad som är överenskommet.
 
  • Gilla
FSvensson
  • Laddar…
Kan ju ev vara aktuellt att fundera på vad det ursprungliga avtalet gällde. Var det att gräva en grop eller var det en faktiskt installation. Men trist i vilket fall som helst. Hoppas det löser sig
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Nu vet vi inte vad ni har avtalat men jag ser också en risk att dom tycker att dom grävt ner ditt reningsverk efter dina instruktioner.
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
Har ni fullbetalt enligt avtalat pris. Om inte så håll inne resterande betalning och anlita annan hantverkare för att färdigställa arbetet
 
Om man har fått ett uppdrag att gräva ner ett reningsverk så måste man väl utgå ifrån att man gräver ner det enligt tillverkarens instruktioner.
Har man inte gjort det så är installationen felaktig.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
F Flomi skrev:
Hej!

I maj 2020 anlitade vi en lokal byggfirma för att gräva och ansluta ner ett minireningsverk vi hade köpt hos ett annat företag.

På höst fick vi problem med tanken eftersom byggfirman hade grävt ner den i lerigt mark utan att bry sig om någon dränering. De nekade dock att det var deras fel men ändå fick vi dem att gräva en dränering i december förra året.

Medan frostperioden i februari frös dock utloppledningen från reningsverket till diket. Detta meddelade vi byggfirman, som trots detta inte hjälpte till. Så vi fick lösa problemet med ett provisorisk slang till allt hade tinat igen i våras.

Byggfirman hörde aldrig av sig igen och så skickade jag en felanmälan den 9/8 som jag fick inget svar på.

Den 17/9 skickade jag en påminnelse och frågade om de hade fått mejlet. Innehavaren svarade kort och lovade att återkomma nästa vecka. Som han inte gjorde.

Så skickade jag ett mejl till den 7/10 med ett förslag hur problemet skulle gå att lösas ganska enkelt. Inget svar.

Igår mejlade jag en gång till och skrev att vi förväntade oss att ärendet nu kommer att åtgärdas genast.

Men nu vet jag inte hur jag skulle fortsätta om jag inte får någon svar.

Eftersom vi är invandrare från Tyskland är det också en „interkulturell“ fråga liksom. I Tyskland vore det absolut dags att hota med advokat och stämning, men visst drar jag mig att verkligen göra så. Dessutom är en av de anställda på byggfirman var granne, ung trevlig man som vi vill inte bråka med eller skylla på honom. Chefens agerande är ju inte hans fel.

Vi vill bara avsluta detta och ha det gjort ordentlig så vi behöver inte längre tänka på det hela tiden och oroar oss innan vintern.

Hur skulle ni göra?
Vad hade bygg firman för uppdrag, dvs vad stod på offert och faktura?

Var det att gräva ner reningsverket eller installera det?
Skulle säga att ansvaret beror på vad det ursprungliga uppdraget var.
 
Om en offert finns, går det väl att lösa? Utan offert är det svårt med stora jobb är min erfarenhet.
 
Hemmakatten
Jag har bestämt för mig att om man gräver ner en tank/minireningsverk så skall det i gropen vara kross, sand mm och tanken/minireningsverket ska vara nedfäst med remmar i gropen. Och in- och utloppet ska förstås vara förlagt i grus/sand/isolering så att det inte fryser.

Det verkar vara en hel del fel här som kan kosta en slant att åtgärda. Kanske dags att anlita en jurist kunnig i ämnet för ett par timmar .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.