Så här ser verkligheten ut. Snål byggare "förbjuder" husägare att använda ställning som ägaren betalar för.
Sanktion? Jo, byggaren hotar med polisanmälan som är verkningslös då bevisningen är mycket svår och polisen har annat att göra. Utredning läggs ner.
Således fritt fram för husägaren att använda ställningen, som också anser att han gör rätt.
 
S
Fixartanten skrev:
Så här ser verkligheten ut. Snål byggare "förbjuder" husägare att använda ställning som ägaren betalar för.
Sanktion? Jo, byggaren hotar med polisanmälan som är verkningslös då bevisningen är mycket svår och polisen har annat att göra. Utredning läggs ner.
Således fritt fram för husägaren att använda ställningen, som också anser att han gör rätt.
använder husägaren ställningen och skadar eller ramlar ner.
så får byggaren böter direkt kan även utredas och hamna i domstol
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Men vad är det ni inte fattar??
Naturligtvis ser man till att få flera arbeten utförda när man har ställning på plats, och den entreprenör som inte förstår det kan jaga uppdrag någon annanstans.
Att samutnyttja en ställning är inte samma sak som att sno hammaren ur fickan på snickarn, käka upp hans matdosa och ta hans bil till affären.
Tror du missförstår hela frågan - tråden ligger under rubriken juridik.

Man har ingen laglig rätt att "samutnyttja" en ställning eller någon annan av hantverkarens utrustning om man inte avtalat om det. Detta oavsett om hantverkaren äger eller hyr utrusningen. I det här fallet är det ju uppenbart att TS inte avtalat om att få använda ställningen.

Vill man "samutnyttja" ställningen avtalar man om det i förhand. Alternativt hyr man ställningen själv och låter hantverkaren använda den. Jag har svårt att tro att argument som "Mina pengar=mina regler" håller rent juridiskt ;)

/Krille
 
S
det är som att det är okej att jag är hemma hos en kund och använder badrum/bastu/tvättstuga tills fakturan är betald(y)
 
SBH skrev:
använder husägaren ställningen och skadar eller ramlar ner.
så får byggaren böter direkt kan även utredas och hamna i domstol
Den enda risk i sammanhanget för husägaren är risken att ramla ner. Men precis som när han sätter sig i bilen, är han villig att ta vissa risker.
 
S
Henri skrev:
Den enda risk i sammanhanget för husägaren är risken att ramla ner. Men precis som när han sätter sig i bilen, är han villig att ta vissa risker.
det är inte samma sak
 
SBH skrev:
det är inte samma sak
Jo, sett ur husägarens synvinkel. Var och en ser om sitt hus.
 
S
Henri skrev:
Jo, sett ur husägarens synvinkel. Var och en ser om sitt hus.
nej, hade husägaren beställt ställningen själv. så helt okej.
men inte någon annan beställt den.
sen så ska man gärna fråga innan man beställer sin renovering.
men så kan det även vara så att byggaren har något fuffens för sig som denna inte vill visa
 
SBH skrev:
det är som att det är okej att jag är hemma hos en kund och använder badrum/bastu/tvättstuga tills fakturan är betald(y)
Vilken hantverkare använder inte ens badrum och kök när han är på besök?
Speciellt om man inte är hemma :)
 
S
Ramnemark skrev:
Vilken hantverkare använder inte ens badrum och kök när han är på besök?
Speciellt om man inte är hemma :)
inga av "mina"
antingen så tar rast/toabreak på firman eller vid större/längre jobb i baracken.
okej hänt någon har akut använt toan. men inget dom tar för vana
 
SBH skrev:
inga av "mina"
antingen så tar rast/toabreak på firman eller vid större/längre jobb i baracken.
okej hänt någon har akut använt toan. men inget dom tar för vana
Har renoverat en längre tid. Händer alltid att hantverkare då använder badrum och kök.
 
Mikael_L
Fixartanten skrev:
Har renoverat en längre tid. Händer alltid att hantverkare då använder badrum och kök.
För mig är det väldigt avlägset, om jag är i en kunds privata, bebodda hem. Men visst, riktigt riktigt akut kan ju vara en sak. Men normalt sett ser jag att mina olika behov ska skötas på annan plats, mer professionellt så.
Jag tar hellre med micro i bilen och lånar lite ström än att jag lånar köket.

Men sen beror det på vad man sätter i orden "använder badrum och kök".
Är händerna smutsiga och det ska klamras kabel eller monteras apparater och armaturer händer det att jag tvättar dessa i kundens badrum. Hellre det än smutsigt resultat.
Eller få sig lite vatten från kranen i köket om man blivit törstig.

Och givetvis fråga, om det är möjligt.



Men hantverkare är ju också människor, med allt vad det innebär. ;)
 
Varför är det så svårt att förstå att entrepenör har vissa skyldigheter och kan ställas till svars om dom inte följs?

Att han sen upplysercom företagets policy är att polisanmäla folk som beträder arbetsplatsen olovligt är väl rimligt beroende på hur man säger det?

Vissa borde inse att bara för att man betalar någon för en tjänst innebär det inte att dom blir livegna och ska kyssa era fötter.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
jonko skrev:
Vissa borde inse att bara för att man betalar någon för en tjänst innebär det inte att dom blir livegna och ska kyssa era fötter.
Men det där var väl inte nödvändigt att skriva?

Om man som kund betalar för ställningen så kan man självklart bli lite upprörd om man inte får nyttja den när snickarna åkt hem...
Ja även om ställningen är hantverkarens egen, kan man ju tycka att det är snålt att inte få gå lite på den.

Det har inte att göra med att man anser att någon ska vara livegen.



Men jag anser fortfarande att det är den som äger en sak, eller står för hyreskontraktet, som bestämmer användandet. Även om jag också förstår husägaren.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Visst kan man fråga, men får man ett väl motiverat svar så tycker jag att det är rimligt att nöja sig med det och inte tjafsa om att det minsann är jag som betalar och då har jag rätt att göra vad jag vill annars kan du packa och åka.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.