R Robert-san01 skrev:
Vad skulle det vara för panel från början? Var det fjäll, liggande Z eller liknande och ni skall ha stående med lockläkt kan jag förstå att det blir en rätt ordentlig merkostnad.

Det är långt ifrån lika enkelt att slänga upp liggande panel mot att sätta stående med extra varv gles och smal lockläkt.
Det har aldrig varit tal om någon annan fasad. Vi ville inte ha midjeplåtar på huset samt att vi ville ha omålad panel, så då erbjuder hustillverkaren att leverera storblocken utan panel och byggfirman monterar sedan panel på plats. Offerten från byggfirman hade från början räknat på 115 000:- för platsbyggnationen inkl panel. Vi ska inte lockläkt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det du har skrivit tidigare;




Ni har valt en generalentreprenad, då är det ni och inte säljaren som har totalansvar. Säljaren kan inte och får inte lova något som helst vad gäller entreprenörens åtaganden. Då är det ju ingen generalentreprenad längre utan en totalentreprenad där ni bara har en avtalspart.

Dock uppfattar jag uttalandena från säljaren som mycket olyckliga och det är denne ni ska gå på nu eftersom ni fått löfte att priserna skulle hållas. Om inte annat för att denne ska förstå oriktigheten i att lova något å någon annans vägnar.

Det jag inte förstår är varför ni väntat så länge med att skriva avtal med entreprenören? Det är ju som gjort för problem.
Ja förseningarna är inte vårat fel. Det här är en av de större hustillverkarna (utelämnar namnet så länge) och de har varit hopplösa ända sen vi skrev avtal. De sålde extremt mycket under 2020 och har inte kunnat tillgodose sina kunder.

Entreprenören har inte velat skriva avtal så långt innan husleverans. Det var först nu i december som vi verkligen låg på för att få ett möte... Från början trodde vi allt skulle vara kritat och klart lagom till förra sommaren, men det har bara dragit ut mer och mer på tiden och tillslut har vi ju inte haft nån chans att skriva avtal med någon annan. Vi sitter ju alltså fast med entreprenören.

Poängen är ju att de kommer så tätt inpå husleverans och vill ha mer pengar. Om inte ursprungspriset gäller innan avtalet är påskrivet, så skulle de ju i praktiken kunna komma och kräva en miljon till för att bygga huset och vi skulle vara tvungna att godta det då vi inte har något annan alternativ.
 
Aron72 Aron72 skrev:
Mitt i bygget själv, räknar kallt med 300k i extra sedan avtalet, vad får jag för det? Precis vad jag beställde enl offert! Annat extra 300k till. Ja jobbigt kan jag säga!
300k i indexreglering?
 
Nej, den bistra sanningen är tyvärr att ni varit naiva och inte haft ordning på era avtal på grund av okunskap. 63 tkr är en billig läropeng i det sammanhanget.

Ett tips är att ni passar på att titta över hur avtalen ser ut för grundläggningen. Där är vanligaste orsaken till konflikter då det oftast blir extrakostnader där då det går åt mer material/jobb än det som ingår i priset.

Jag vill inte verka dryg utan bara berätta hur det ligger till. Tycker ni definitivt ska prata med säljaren och fråga om dennes syn på situationen utifrån vad som lovats tidigare.

Tyvärr är det inte helt lyckat med en frilansande säljare som har händerna intvå syltburkar samtidigt.

Är ni osäkra så ta hjälp av en projektledare, misstag nu kan bli rejält kostsamt att rätta till senare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
300k i indexreglering?
Ngt sådant ja, förhoppningsvis inte mer iaf.
 
Jag tycker inte det är så konstigt att summorna korrigeras en aning inför kontraktsskrivning och blir en del av förhandlingen. Med det sagt låter 63 000 kr ändå rätt mycket, men det beror såklart på huset. På vårt hus tog fasadmonteringen nog en vecka för två gubbar och då är det inte orimliga pengar. Jag hade nog förutsättningslöst försökt prata med dem om det och fråga om de inte kan komma ner en bit, men jag tycker inte ert samarbete ska stå och falla med en sån här sak om ni är nöjda med dem i övrigt. Vi är lite mer än halvvägs igenom vårt bygge och en lärdom är att man får välja sina strider, för det kommer förmodligen ett par stycken. De kan bero på missförstånd, försök att öka marginaler, förseningar, osv. Skulle vi huggit på allt hade vi förstört relationen och allting blivit en dragkamp vilket ingen vunnit på.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Såhär ser det ut, stående panel:
[bild]
Ingen luftspalt alltså?
 
Aron72 Aron72 skrev:
Ngt sådant ja, förhoppningsvis inte mer iaf.
Ja en eventuell indexreglering från hustillverkaren kommer jag bestämt bestrida då förseningarna beror på de, inte på oss. Där tycker jag vårat avtal är solklart.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, den bistra sanningen är tyvärr att ni varit naiva och inte haft ordning på era avtal på grund av okunskap. 63 tkr är en billig läropeng i det sammanhanget.

Ett tips är att ni passar på att titta över hur avtalen ser ut för grundläggningen. Där är vanligaste orsaken till konflikter då det oftast blir extrakostnader där då det går åt mer material/jobb än det som ingår i priset.

Jag vill inte verka dryg utan bara berätta hur det ligger till. Tycker ni definitivt ska prata med säljaren och fråga om dennes syn på situationen utifrån vad som lovats tidigare.

Tyvärr är det inte helt lyckat med en frilansande säljare som har händerna intvå syltburkar samtidigt.

Är ni osäkra så ta hjälp av en projektledare, misstag nu kan bli rejält kostsamt att rätta till senare.
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, den bistra sanningen är tyvärr att ni varit naiva och inte haft ordning på era avtal på grund av okunskap. 63 tkr är en billig läropeng i det sammanhanget.

Ett tips är att ni passar på att titta över hur avtalen ser ut för grundläggningen. Där är vanligaste orsaken till konflikter då det oftast blir extrakostnader där då det går åt mer material/jobb än det som ingår i priset.

Jag vill inte verka dryg utan bara berätta hur det ligger till. Tycker ni definitivt ska prata med säljaren och fråga om dennes syn på situationen utifrån vad som lovats tidigare.

Tyvärr är det inte helt lyckat med en frilansande säljare som har händerna intvå syltburkar samtidigt.

Är ni osäkra så ta hjälp av en projektledare, misstag nu kan bli rejält kostsamt att rätta till senare.
Ok tack för input.

Jo, säkert har vi varit lite naiva och litat för mycket på vår säljare. Jag gissar att du med avtal menar avtal på vem som är juridiskt ansvarig för vilka delar av projektet? Vi skulle såklart varit mer noggranna att reda ut sånt tidigt i processen. Jag trodde i min enfald att säljaren agerade beställare för mig som byggherre. Men så är nog inte fallet.

Några andra avtal än de vi skrivit med hustillverkaren har vi inte. Det enda vi har annars är mejl på att byggfirman ska ansvara för entreprenaden till det fasta pris vi kommit överens om.

Jag blir mest fundersam då många av de större (Fiskarheden, Vårgårda etc.) jobbar på samma sätt med frilansande säljare och generalentreprenad. Och om inte ett fast pris från säljare är bindande, så kan ju byggfirman höja sina pris hur mycket de vill när avtalet väl ska skrivas. Man är liksom låst då det är omöjligt att på kort tid hitta en annan entreprenör.
 
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt att summorna korrigeras en aning inför kontraktsskrivning och blir en del av förhandlingen. Med det sagt låter 63 000 kr ändå rätt mycket, men det beror såklart på huset. På vårt hus tog fasadmonteringen nog en vecka för två gubbar och då är det inte orimliga pengar. Jag hade nog förutsättningslöst försökt prata med dem om det och fråga om de inte kan komma ner en bit, men jag tycker inte ert samarbete ska stå och falla med en sån här sak om ni är nöjda med dem i övrigt. Vi är lite mer än halvvägs igenom vårt bygge och en lärdom är att man får välja sina strider, för det kommer förmodligen ett par stycken. De kan bero på missförstånd, försök att öka marginaler, förseningar, osv. Skulle vi huggit på allt hade vi förstört relationen och allting blivit en dragkamp vilket ingen vunnit på.
Ja, jag är med dig helt och hållet... man får välja sina strider. Vi får försöka förhandla lite om priset. Vi har ju trots allt redan avtalat ett pris på platsbyggnation av fasaden för 115 000... tycker dom borde kunna pressa priset på montering av läkten (63 000 är enbart för att spika upp spik- och luftläkt.
 
K kentauren skrev:
Ingen luftspalt alltså?
Det är luft mellan fasaden och utegipsen :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.