Menar du inlägg #5 så gällde det inte det här fallet alls.
 
  • Gilla
Stellan Svealand och 2 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Personligen stör det mig att vi pratar så lite skillnad i godkänd från icke godkänd placering. Hade det varit mig så hade jag grämt mig att byggarna (jag) inte hade gjort fel med råge typ byggt 4 m in på kommunens mark eller liknande.

Dock är det väl ändå tur att det handlar om 2 siffriga cm tal. Tänk om attefallshuset enbart var 3,4cm felplacerat det hade garanterat stört mig ännu mer att inte få det godkänt 😆.

I vilket fall är det ju familjens fel som inte verifierade avståndet till tomtgräns och det är nog bara att följa lagen och riva bygget och kanske börja om igen.
Kul att du nämner det, sitter i den båten, 50mm för stor fasad pga mitt egna mätfel = rivning eller ändring. Total idioti.
 
  • Ledsen
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Kul att du nämner det, sitter i den båten, 50mm för stor fasad pga mitt egna mätfel = rivning eller ändring. Total idioti.
Ajajaj vilken miss lider med dig (er). Måste kännas förjävligt ☹️!
 
Citat Skymag I vilket fall är det ju familjens fel som inte verifierade avståndet till tomtgräns.

Familjens fel. Hur kan du skriva något som det. Allt inmätt och klart enlig dokumentation. Vad mer behövs, du får nog utveckla det mer, med en förklaring som kan godtas.

Så du menar att om kommunens anställda mäter in något som ska vara enligt regelverket, inte ska ta fasta på det och mäta om själva. Varför ska då kommunen mäta något. Men dom sitter med dubbeljoker och har allt för att få till det på någon centimeter och det är en tjänst som kanske betalats för, funderar på om det inte faller under kunsumentlagens intentioner, då ägarna är i ett kundförhållande till kommunen
 
Varför har du fått för dig att kommunen har gjort inmätningen?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det står ju på plintar, borde man inte kunna lägga ett par stockar under och bara rulla hela skiten en halvmeter? Hade varit värre om det var gjuten platta.

Sen förstår jag inte riktigt hur det påverkar allmänheten, hemfridszonen är väl avgränsad av staketet ändå, så kommer inte påverka hur de kan röra sig.

Har kommunen krävt att staketet flyttas också? För annars är det ju höjden av idioti
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Om det står på plintar så borde det definitivt vara möjligt att flytta huset en halvmeter med ett antal reglar/balkar och några domkrafter.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Citat Skymag I vilket fall är det ju familjens fel som inte verifierade avståndet till tomtgräns.

Familjens fel. Hur kan du skriva något som det. Allt inmätt och klart enlig dokumentation. Vad mer behövs, du får nog utveckla det mer, med en förklaring som kan godtas.

Så du menar att om kommunens anställda mäter in något som ska vara enligt regelverket, inte ska ta fasta på det och mäta om själva. Varför ska då kommunen mäta något. Men dom sitter med dubbeljoker och har allt för att få till det på någon centimeter och det är en tjänst som kanske betalats för, funderar på om det inte faller under kunsumentlagens intentioner, då ägarna är i ett kundförhållande till kommunen
Det finns ett annat ärende nämnt i tråden som liknar detta inlägg 5. Skillnaden är att kommunen hade skickat någon icke kompetent att utföra mätningar. I det ärendet tycker jag faktiskt fullt ansvar borde hamna på kommunens sida och inte den familjen. Så jag håller med dig 🙂.

Anledningen till mitt inlägg var att det i den här tråden handlar om en familj som litade på att byggarna hade koll på utplacering av attefallshus. De utgick från ett befintligt staket och det vart fel enligt byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men har fortfarande inte sett någon som förklarar varför de inte skulle kunna söka bygglov i efterhand, detaljplanen medger det inte? (Ser dock väldigt lantligt ut på bilden..)
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Bygglov i efterhand låter ju som den klart enklaset och troligen billigaste lösningen. OM det är möjligt.

Men även om man inte kan flytta det med en kranbil, så borde det vara relativt enkelt att flytta med mer manuella metoder.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Del av bild från artikeln ovan som visar att det står på plintar

[länk]
Man har väl tittat på att flytta stugan enligt artikeln men skulle kosta ca 300000.
 
Det är kanske mer en summa som har tagits som argument för att försöka slippa att åtgärda.

Nu verkar dte ju vara delade meningar om den står 30 cm fel, eller 4 meter fel.

Är det 30 cm så borde man kunna bulta fast stålbalkar på plintarna och dra huset på balkarna. Är det 4m borde man kunna göra likadant, men man får fixa några nya plintar. Och kanske kapa bort några av de gamla plintarna. Är det svårt att komma åt med maskiner, så borde det gå att få dit balkar på plintarna på några timmar, max en dag. Möjligen behöve man lyfta huset lite med domkrafter så "skenorna" kan monteras liite högre än plintarna, och så en vinsch att dra med.

Och så lite arbete för elektriker och VVS.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Två personer utomhus nära ett hus, mätning och text indikerar en fastighetsgräns relaterad till ett träd och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det är rent trams att det skulle kosta 300000 att flytta det huset. Jag skulle göra det som ett GDS projekt om det var mitt. Men även om man köper jobbet borde 10-30% av beloppet räcka.

Om man bara kan flytta det horisontellt är det väldigt enkelt. Om klippan gör att det måste uppåt för att kunna flyttas åt rätt håll blir det lite krångligare men även det går. Domkrafter, träreglar och lite betong är allt som behövs för flytten och så måste man göra några nya plintar och eventuellt höja de befintliga plintarna. Plus lite el och VVS för att anslutningarna flyttas.
 
  • Gilla
-MH- och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.