Är det någon som har erfarenheter?
Vilket bolag?
Kostnad?
Det verkar som banken vill att man ska teckna en sådan.

Jag har gjort väldigt mycket själv och det kan bli problem när det gäller ansvar.... ....ni som byggt på samma sätt antar jag haft liknande tankar.
Det enda jag lejt är el, vvs i stora drag.

("Det behövs inga påhopp om att man ska anlita fackmän, bla, bla för att....")

/Thrax
 
Hej.
Jag har inte svaret på din fråga men kommer sitta i samma situation ungefär eftersom jag ska bygga själv, men för mej är det inte banken som kräver det utan det blir ju bygglovsnämden.
Men kanske ett halvt svar på din fråga.
Vår bank, SEB krävde att vi hade en försäkring på bygget, men det behövdes bara en hemförsäkring för att täcka bygget isej, dvs tex om det brinner ner osv.
Byggfelsförsäkring sa dom inget om, utan bara ovan nämda.
 
Det stämmer.
Du råkar alltså ut för de nya reglerna.
Vi fick vårat bygglov godkännt under 2003.
/Thrax
 
Från den 1/1-05 är det krav på att byggherren har en byggfelsförsäkring.
Kravet kommer från byggnadsnämnden.
Det är alltså betydligt svårare att bygga med lösvirke numera.
det blit även en liknande problematik om du köper ett hus på delad enreprenad.
 
Jag var i kontakt med försäkringsbolaget, i samband med att vi fått bygglov. Vi fick då försäkra upp huset, så att premien motsvarade ett färdigbyggt hus, och det skulle då täcka, det krav jag ställde. Jag gör allt själv förutom elen.
 
Min känsla är att försäkringsbolagen är väldigt okunniga.
De säger olika varje gång som man ringer.

Vi har en "vanlig" villaförsäkring som vi höjer nivån på vid några förutbestämda tidpunkter, (stomme rest, kakling klar...)

Men problemet uppstår efter när man ska tekna den försäkring som gäller i 10 år som täcker om du gjort något galet, tex om du skulle få möggel i någon vägg , plattan spricker eller dyligt, fel som ALLA kan göra, oavsett om man är yrkesman eller hempulare som vi.

/Thrax
 
Jo, thrax...

Det verkar som att du faktiskt har byggt på ditt hus, så när fick du bygglovet godkänt ??

Regeln om byggfelsförsäkring kom ju, som Ritarn nämnde 1/1-05. Bygglov äldre än så berörs inte av kravet på försäkring. Vi fick vårat lov i maj -03 och håller på i ännu ett par år innan någon slutbesiktning kan bli aktuell. Vår handläggare på kommunen lugnade dock oss med relevant information.
 
Är i likanande situation som dig.
Fick bygglov i slutet av 03, bygger fortfarande.
Men någon slutbesiktning görs väll formellt inte, eller?
Kontrollplanen ska väll vara ifylld däremot.

Det är vår bank(FSB) som kräver att vi har denna försäkring.

/Thrax
 
Följer tråden med intresse då jag är i en liknade situation. Själv fick jag bygglovet beviljat i september -04 men har inte haft byggsamråd ännu och alltså inte påbörjat arbetena än. Jag har dock fått för mig att det är datumet för byggsamrådet som avgör vilka regler det är som gäller? I bygglovsskedet tror jag inte att det finns några krav på särskilda försäkringar.
 
Jag fick bygglåv före nyår och hadde byggsamråd efter nyår. Jag behövde inte ta en byggfelsförsäkring.
 
Jag fick bygglov och där står det inget om försäkring så det kommer nog när det är dags för samrådet. Vad skulle hända om man startade ett bolag som byggde huset och som man sedan köpte? Skulle man slippa försäkringen då?

Challe
 
Tyvärr Challe. Då skulle du som byggherre vara tvungen att teckna byggfelsförsäkring och ditt byggbolag vara tvungna att teckna färdigställandeförsäkring, (förutom sin sedvanliga ansvarsförsäkring).
Längtar efter när man kan teckna en försäkring mot inkompetenta politiker som bara fördyrar byggandet med sina försäkringskrav.

mvh
David
 
Hej,

Vi skall byga vårt hus efter att ha fått bygglov i April-05.
Allt kommer att ske för "egen regi".
Sitter då med kravet på oss att teckna denna "byggfelsförsäkring" som vid egen byggnation bara täcker materialet enl. förs.bolagen.
Det känns inte särskilt bra att lägga ut pengar för något som inte i själva verket skyddar oss.
Likadant när man fyller i ansökan till dessa försäkringar, vi är inte helt klara över exakta kostnaden ännu, så det är mkt. svårt att fylla i de fälten på ansökan.
Bara strul anser vi! Vi fick för övrigt dispens på färdigställandeskyddet, så det slipper vi teckna.
Någon annan som har det likadant, och hur har ni gått till väga?

Hälsn. Frustrerade byggherrar :-/
 
Vi har just skickat in ansökan om byggfelsförsäkring, vet ej hur det gått ännu. Däremot vållar kravet om färdigställandeskydd stor frustration hemma hos oss. Vi kommer att köra helt på delad entreprenad och i lösvirke. Tanken är att vi ska göra "det invändiga" själva. Vi kommer att ha mycket noggrant spec:ade betalningsplaner för att säkerställa att allt blir fullföljt och håller inne 10% till slutbesiktning. För oss händer följande:

-Vi behöver teckna färdiställandeskydd för mark/grundentreprenaderna. Då vi bygger med källare och har lite annat pill blir entreprenadsumman ca 1Mkr.
-Premien på byggfelsförsäkringen blir ca 16-17kkr enl Gar-Bo.
-Maximala ersättningen är 10% av entreprenadsumman dvs 100kkr.
-Självrisk 1 basbelopp 39700 kr!

Vad f_n får vi egentligen för våra 17kkr? Maximalt 60 tusen om firman skulle gå i KK under de 4-6 veckor som arbetena ska pågå. I praktiken dock avsevärt mindre då jag ju inte kommer att betala något som inte är fullföljt (allt enligt betalningsplanen). ORIMLIGT!
 
Men är inte maximala ersättningen utöver självrisken?

Dessutom så var det väl byggfelsförskring så den gäller väl även ev. fel som upptäcks under ett antal år framöver.

Det är ju ialla fall en orimlig premie i förhållande till vad som ersätts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.