Hej!
På fredag har jag planerat med min elektriker att han ska byta min gamla elcentral till en ny. Den gamla består av ett proppskåp och är utbyggd med nya, dvs ett sammelsurium av boxar.

Men nu när den ändå byggs om vore det ju bra om man samtidig installerar t ex någon form av förbruknings avläsare.

Finns det andra fiffiga gizmos man bör sätta in, så man slipper en ny box vid sidan om senare?

Tacksam för tips!
Mvh
Fredrik
 
Jag antar att du rett ut hur många jordfelsbrytare du vill ha? Ex. tycker jag att det är ypperligt att lägga utomhusuttag på en egen jfb, eller ev. på en personkyddsautomat (både jfb och säkring i ett). Utomhusuttagen är ju det som oftast löser jfb, ex. en kvarglömd skarvsladd ute när det regnar.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Separera kyl/frys på egen jfb.
 
Noseone skrev:
Separera kyl/frys på egen jfb.
Det är ingen bra idé. Lägg möjligen hela köket på en separat JFB så det uppmärksammas om JFBn löst ut.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
En JFB för belysning & uttag ute, eventuellt även garaget på den JFBn, annars en separat för garaget. Minst två JFB för huset, dela upp så att inte alla lampor/uttag på en våning släcks om ena JFBn löser ut, det kan vara svårt i befintlig anläggning. Det är inte roligt att treva sig fram till elcentralen när huset är becksvart.
 
Sätta individuella elmätare för stora förbrukare?
 
Jag hade nog även satt husets värmecentral (fjärrvärmecentral, värmepump, etc) på en egen JFB.

Inte så kul att vakna upp i ett iskallt hus bara för att det var lite snö kvar i motorvärmaruttaget på bilen.
 
eviljava skrev:
Jag hade nog även satt husets värmecentral (fjärrvärmecentral, värmepump, etc) på en egen JFB.

Inte så kul att vakna upp i ett iskallt hus bara för att det var lite snö kvar i motorvärmaruttaget på bilen.
Fast det löser ju en separat jfb för utomhusuttagen också.
 
  • Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Finns det, eller kommer det finnas något behov av fjärrstyrning?
 
-RB- skrev:
Fast det löser ju en separat jfb för utomhusuttagen också.
Ja, så kan man också göra. Men då kanske man vaknar upp i ett kallt hus, p.g.a. den där billiga manicken man kopplade in i eluttaget på kvällen? :)

Det jag vill komma fram till är att man helst inte vill att någon JFB skall bryta strömmen för uppvärmningskällan i huset, såvida inte denna är felaktig.

My 2 cents...
 
Med det resonemanget skulle man behöva en JFB för varje känslig grupp. Det blir dyrt. Bättre tycker jag är då att sätta en separat JFB på riskgrupperna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Med det resonemanget skulle man behöva en JFB för varje känslig grupp. Det blir dyrt. Bättre tycker jag är då att sätta en separat JFB på riskgrupperna.
Det beror väl på hur många "känsliga grupper" man har?

I mitt hus är det t.ex. enbart fjärrvärmecentralen och möjligtvis kyl/frys som jag absolut inte vill att elen bryts till "i onödan".

Två extra jordfelsbrytare/personskyddsautomater är inte speciellt dyrt.
Jag har nog flera "riskgrupper" (hur man nu identifierar en sådan?)
 
Redigerat:
Du gör som du vill. Jag hävdar på min kant att en JFB är billigare än två.

Men det finns även andra skäl till flera JFBer som naturliga läckströmmar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag hävdar på min kant att en JFB är billigare än två.
Ja, det hävdar ju jag också. Det är bl.a. därför jag har gjort som jag har gjort.
 
Du skriver ovan "två extra JFB", alltså tre totalt, en för värme, en för kyl/frys och en för resten. Är det rätt uppfattat?

Jag menar att det normalt bör räcka med två JFBer totalt i detta fall, en JFB för uttag utomhus och andra grupper som riskerar lösa JFB, plus lite strategisk belysning. Den andra JFBn sätts på resten.

Skillnaden kan tyckas hårfin, men det är en stor principiell skillnad att identifiera riskgrupperna i motsats till att skydda sig från dem. En separat JFB för kylen har alltså motivet att man vill skydda kylen från resten av anläggningen. Det är väl inte fel, men man säger ju samtidigt att man inte har kontroll över sin anläggning då man säger att större delen av den anses utgöra en risk! Man vinner, inte minst ekonomiskt, på att identifiera och särskilja de (förhoppningsvis fåtal) grupper som riskerar att lösa ut en JFB tex pga skarvsladdar i snön.
 
  • Gilla
sajjen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.