Jag säger försök att sälja det så snabbt ni bara kan utan att göra en förlust. Prata med entreprenören/husföretaget då dom ofta kan ha intressenter som gärna tar över.

Det är alltid en risk att det i slutändan blir värt "för lite" så ingen idé att vänta
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag säger försök att sälja det så snabbt ni bara kan utan att göra en förlust. Prata med entreprenören/husföretaget då dom ofta kan ha intressenter som gärna tar över.

Det är alltid en risk att det i slutändan blir värt "för lite" så ingen idé att vänta
Ska prata med mäklaren. Men hon har redan gjort en värdering på det färdiga huset som ligger ca 600 000 kr över våra totala kostnader. Jag är inte orolig över en förlust.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
harry73
C Carl_X skrev:
huset kommer ligga i en kommun strax söder om Malmö. Dock inte i själva tätorten.
Då borde det vara Vellinge eller Danmark:)
Marknaden är bra just nu, men hur den är om ett år är en annan fråga.
Kan ni sälja nu utan förlust skulle jag göra det. Annars är det bästa att färdigställa trädgård, uteplats, infart, mm. och därefter sälja.
Det kan ju hända att ni kommer att gilla huset och flyttar dit i alla fall
 
harry73 harry73 skrev:
Då borde det vara Vellinge eller Danmark:)
Marknaden är bra just nu, men hur den är om ett år är en annan fråga.
Kan ni sälja nu utan förlust skulle jag göra det. Annars är det bästa att färdigställa trädgård, uteplats, infart, mm. och därefter sälja.
Det kan ju hända att ni kommer att gilla huset och flyttar dit i alla fall
Notera mitt svar i inlägget ovanför ditt. Vi har redan fått en värdering. Kvarstår ditt råd att ändå sälja nu, varför i så fall?
 
harry73
Om du inte säljer nu, spekulerar du med flera miljoner du troligtvis inte har (=lånade pengar)
Det brukar vara en dålig idé, även om chansen på mer vinst kan vara rätt så stora.

Just nu påverkas marknaden mycket av förändringarna pga corona, t ex mer distansarbete, men saker kan förändras snabbt och det är en betydande risk
 
  • Gilla
Carl_X
  • Laddar…
Det är ju en risk att behålla det tills det är färdigt. Vad som helst kan hända med marknaden under det här året. Av den anledningen kan det vara bäst att sälja nu, om det går utan förlust.

Men samtidigt, om man nu ser att det skulle gå att sälja för 600 000 mer om det vore färdigt, så finns ju lite marginal för ev. prisfall under byggtiden.
 
  • Gilla
Carl_X
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
när alla roliga inredningsval redan var gjorda
Hade betalat extra för att slippa. Det borde gå att hitta någon annan som jag?
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Den bästa affären är ofta att bygga ett hus och sälja den om det är på en ort med normal marknad.

Det finns 10 ggr så många som vill ha ett nytt hus jämfört med dom som vågar bygga.
Om det nu fungerar så bra så borde det finnas många fler nybyggda hus ute till salu. Och säljas fort.

Men snarare ser jag att de hus som ligger ute lääääänge här i roslagen utan att säljas är just där man byggt nytt och säljer utan att flytta in.
Detta i en marknad med stor brist på objekt och där priserna gått upp med 35%
 
Appendix Appendix skrev:
Om det nu fungerar så bra så borde det finnas många fler nybyggda hus ute till salu. Och säljas fort.
Ja, det gör det ju här där jag bor i alla fall. De flesta till salu är nog nybyggda av ett företag som säljer.

Tomterna köps ju ofta i klump av husföretag, jag tror de hellre säljer byggsatser.
 
M -MH- skrev:
Ja, det gör det ju här där jag bor i alla fall. De flesta till salu är nog nybyggda av ett företag som säljer.

Tomterna köps ju ofta i klump av husföretag, jag tror de hellre säljer byggsatser.
Sen är det skillnad att köpa från ett husföretag än av en privatperson. Alla garantier ska ju tas med säljaren....
 
Appendix Appendix skrev:
Om det nu fungerar så bra så borde det finnas många fler nybyggda hus ute till salu. Och säljas fort.

Men snarare ser jag att de hus som ligger ute lääääänge här i roslagen utan att säljas är just där man byggt nytt och säljer utan att flytta in.
Detta i en marknad med stor brist på objekt och där priserna gått upp med 35%
Har varit KA för flera sådana och även gjort det själv. Aldrig blivit mindre än 7-siffrigt belopp i vinst på något projekt jag har kännedom om eller varit inblandad i.
 
Appendix Appendix skrev:
Sen är det skillnad att köpa från ett husföretag än av en privatperson. Alla garantier ska ju tas med säljaren....
Säljer du det som privatperson är det som vilket gammalt hus som helst, inga garantier...
 
C Carl_X skrev:
Vi funderar eventuellt på att sälja. Men innan vi kontaktar en mäklare vill jag gärna höra om det finns någon här som har erfarenhet av detta. Vad bör man tänka på?
Jag hade rekommenderat er en tvåstegsraket:
1: Kontakta mäklare. Lägg ut annons nu, med ett pris för allt där köparen övertar entreprenaden ifrån er. (här bör säkerställas att entreprenören är OK med att skriva över det på dem också).I den bästa av världar hittar ni en köpare som gör denna affären nu, den som flyttar dit får en tomt och ett hus precis som de vill ha det och ni slipper risken och gör kanske även en förtjänst.
2: Hittar ni ingen, färdigställ och gör det klart helt. Anlägg gräsmatta. Gör en enkel altan och håll det just enkelt i de delar - troligen kommer ny ägare sen ändå sätta sin prägel. Att göra det riktigt bra är en hög risk, är det i ett attraktivt område är den ganska låg, men ligger den på lite mer avsides läge kan den risken vara tuff. Men anlägg också gräsmatta, gör en invändig enkel styling och håll allt till rena enkla ytor så går det sen lätt att sälja.
 
  • Gilla
Carl_X och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.