Köpa en lift till den Boschfräsen e som att sminka en gris. Skulle aldrig köpa den fräsen för att ha i fräsbordet, lite för liten effekt och framförallt inte kompatibel med 1/2" hylsa. Läs @stigen s inlägg igen o lägg ner Bosch med tyskköpt lyft spåret.
 
stigen stigen skrev:
Den första liften var ju ganska simpel i konstruktionen och utförandet. Fortfarande behöver man fiffla under bordet för att något skall hända. Den hade inte jag satsat på.
Lift nummer två var ett gediget och stabilt bygge. Delarna till den liften kostar ju inte gratis. Och sen skall jobbet göras. Om sen den gröna Boschen pajar har man inte mycket nytta av konstruktionen som är modellanpassad.
Satsar du på en fräs som redan har funktionen inbyggd i sin konstruktion blir det betydligt enklare och troligtvis inte mycket dyrare. Samtidigt får du nog en starkare och bättre fräs att jobba med.
Korven har ju alltid två ändar, som man säger!
Dag
stigen stigen skrev:
HejI samma prisklass ligger den stora CMT/Triton TRA001 2400W fräsen som jag har fast monterad i mitt fräsbord. Men den blir svårare att plocka ut för handkörning då den måste skruvas loss och returfjädern återinstalleras. Trend har också alternativ när det gäller fräsar.
Vill du ha mer info är det bara att skicka ett PM.

Lycka till med bygget! / Dag Rhodin

CMT/Triton TRA001
den har sån ”skruv” antar jag som man skam justerhöjden ovanifrån?

Heter det någon speciellt, det tillbehöret? Tänker på vad man ska titta efter på fräsen. den fräsen vi köper kommer sitta montera i bordet hela tiden, har en festool 1010, om man skulle behöva köra på frihand
 
Redigerat:
Handtaget för höjdjustering ligger med i paketet när du får fräsen. Ingen extra kostnad. Det är bara att demontera returfjädern som sitter under ett plastlock. En skruv, men var försiktig! Annars kan du få den i fejan. Då gör det ont!
Som Ola C skrev så finns det 1/2” spännhylsa att köpa till om du vill ha tillgång riktigt kraftiga fräsverktyg. Stora fräsar blir bäst med en kraftig pinne i mitten!
Dag
 
Jag och många andra har fastnat för Trend T11 att ha i fräsbordet. Kommer med 1/2" hylsa om man köper från England, 8 mm hylsa går att köpa till. I Sverige kommer den med 12 mm har jag för mig. Trend bygger på Dewalt 625 vilket gör att många delar passar rakt av. T11 har dock längre sänkdjup och möjlighet att höja och sänka underifrån. Den är gjord för att köra i bord. Byggd som en stridsvagn, jag tycker inte om att köra den på frihand då den är tung och otymplig. Men i bordet är den en dröm. Mycket kraft.

Dock har den blivit dyr senaste åren. Jag har för mig att jag köpte den för drygt 3000:- för 5 år sedan. Det hittar jag den inte för nu.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B berne88 skrev:
CMT/Triton TRA001
den har sån ”skruv” antar jag som man skam justerhöjden ovanifrån?

Heter det någon speciellt, det tillbehöret? Tänker på vad man ska titta efter på fräsen. den fräsen vi köper kommer sitta montera i bordet hela tiden, har en festool 1010, om man skulle behöva köra på frihand
Här har du en bild på hur höjdjusteringen fungerar. Veven ingår i fräspaketet vid köp.
Dag

Höjdjusteringsvev och förborrad platta för CM7E och TRA001 fräsar, rostfritt stål, inkluderar handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2400W som Tritonfräsen har låter rätt mycket. Där ligger man och nosar på vad en 10A säkring pallar. Den har säkert mjukstart. Men det gäller att ha en bra planerad elcentral för verkstan :)

Annars har jag sett den rätt ofta på de amerikanska youtubekanalerna som just bordsmonterad. Och är lite halvsugen på en sån faktiskt. Eller om det blir AEGn
 
@stigen skulle du vilja kolla ett mått åt,
Hur långt blir anhållet om du drar ut det Max?
 
B berne88 skrev:
@stigen skulle du vilja kolla ett mått åt,
Hur långt blir anhållet om du drar ut det Max?
Menar du skruva ut med den lettrade ratten?
 
B berne88 skrev:
[länk]

tänker på dessa, anhållen om man drar isär dom hur långt den blir totalt mellan ändarna
Hej!
Nu har jag mätt. Ca. 75cm. Vill du ha längre så är det bara att göra nya längre Jag själv har gjort om mina anhåll. Gjorde dom i massivt trä och fräste ett T-spår på baksidan för fastsättning utan begränsning i sidled. I framsidans överkant fräste jag ut en fals och monterade en T-list.
Dag
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Börjar likna något:)
 
  • MDF-skiva på arbetsbänk med dörrfronter i bakgrunden i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MDF-skiva på metallbordsställning i verkstad med delar av lådor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Börjar likna något:)
Ser bra ut! Är den mindre skivan till för fräsenheten?
 
stigen stigen skrev:
Ser bra ut! Är den mindre skivan till för fräsenheten?
Stämmer bra de, tänkte först ha en stor skiva till allt, men vi besluta att göra 2st om tex någon börjar bli dålig, kan man byta ut den ena. Sen blev det lite lättare att hantera
 
Verkar som det sket sig med anhåller från Italien:/ betala med tydligen angav jag inte samma adress som mitt paypal konto. Så han skickade tillbaka pengarna. Skicka ett Mail där jag förklarade att det inte spelar någon roll vilken adress han skickar till. Även att det är ett företag som köper så moms behöver han inte lägga på. Men inte hört något mer efter det sen.
 
B berne88 skrev:
Verkar som det sket sig med anhåller från Italien:/ betala med tydligen angav jag inte samma adress som mitt paypal konto. Så han skickade tillbaka pengarna. Skicka ett Mail där jag förklarade att det inte spelar någon roll vilken adress han skickar till. Även att det är ett företag som köper så moms behöver han inte lägga på. Men inte hört något mer efter det sen.
Hej berne88!
Det var tråkigt att höra. Jag förstår inte varför han reagerade så. Kanske är han rädd för Italienska skatteverket?
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.