Pumba skrev:
Jag är snart klar med mitt husbygge och jag har använt följande prylar.

Biltema Gersåg 1100kr
Skruvdragare Dewalt 18V 500kr
3x 18V dewalt batteri 1500kr
Dewalt 18V cirkelsåg 1300kr
Dewalt 18V gipsskruvdragare 1100kr
Biltema Sticksåg 350kr
Dewalt 18V vinkelslip 1100kr
Dewalt borrhammare/slagborr 1700kr

Då köpte jag huset stomrest och har gjort resten själv.
Jag kompletterade gersågen med en fintandad kapklinga..

När jag började bygga fick jag med tips om hur dyra amskiner som helst och jag kan inte påstå att jag saknat nått nämnvärt, en något bättre sticksåg hade väl kanske inte skadat.
En bra skruvdragare och många batterier känns viktigt med.
Köpte du begagnat eller nytt, tänker på Dewaltgrejerna.

Köper man begagnat kan man ju spara en hel del kronor, som kan gå till annat när det byggs. :)
 
mstrand skrev:
Första inköpet gjort:
K-rauta hade 15% idag: GKT55GCE + FSN1600 för 4250:-
Har du hunnit prova den? :)
 
Pumba skrev:
Jag är snart klar med mitt husbygge och jag har använt följande prylar.

Biltema Gersåg 1100kr
Skruvdragare Dewalt 18V 500kr
3x 18V dewalt batteri 1500kr
Dewalt 18V cirkelsåg 1300kr
Dewalt 18V gipsskruvdragare 1100kr
Biltema Sticksåg 350kr
Dewalt 18V vinkelslip 1100kr
Dewalt borrhammare/slagborr 1700kr

Då köpte jag huset stomrest och har gjort resten själv.
Jag kompletterade gersågen med en fintandad kapklinga..

När jag började bygga fick jag med tips om hur dyra amskiner som helst och jag kan inte påstå att jag saknat nått nämnvärt, en något bättre sticksåg hade väl kanske inte skadat.
En bra skruvdragare och många batterier känns viktigt med.
Klart att det går att använda billigare verktyg. Skillnaden är väl att de kanske går sönder/racklar oftare och har sämre prestanda (batterilivslängd och finish på resultatet).

Själv hatar jag rackel och intalar mig och frugan att jag är för dålig för att åstadkomma nått bra med dåliga verktyg och därför behöver köpa lite bättre prylar. ;)
 
Jag köper inte bara dyra grejer, men ibland känns det som det lönar sig.
Köpte tex en Meec 230mm vinkelslip på Jula för att kapa takpannorna. Funkade perfekt till det jobbet.

Känns som man för det mesta får vad man betalar för när det gäller verktyg. Ibland funkar det men slit och släng, ibland är det värt mellanskillnaden att få lite bättre grejer.
Har lagt golv förut och jag tycker det är ett elände att såga golv på längden, där känns som en sänksåg måste vara kanon. Och nu ska jag snart lägga > 150 m2 bambugolv.
 
Sänksågen sparar otroligt med tid. Körde själv med vanlig cirkelsåg och rätskiva då jag gjorde min stora renovering. När jag sen köpte en Festool ångrade jag mig att jag inte köpte tidigare.

Körde även med en enklare kap/ger, och det funkade hyfsat. Nu har jag skaffat en blå Bosch. Smidigare att jobba med, men ingen enorm skillnad..

Skruvdragare är det oftast bättre balans i de lite dyrare, vilket gör stor skillnad om man skruvar mycket.

Stickisen är en blå Bosch jag köpt för många år sen (85?), den är suverän. Ligger super i handen..
 
FredrikR skrev:
Köpte du begagnat eller nytt, tänker på Dewaltgrejerna.

Köper man begagnat kan man ju spara en hel del kronor, som kan gå till annat när det byggs. :)
Jag köpte allt nytt, Ebay, Tradera osv.

Tanken är att även kunna sälja av vissa av sakerna om jag känner att jag inte har någon glädje av dem.
tex den laddningsbara vinkelslipen var inte bra för några längre jobb, funkade ju dock utmärkt att kapa en takpanna, ett armeringsjärn osv.
 
bobas skrev:
Klart att det går att använda billigare verktyg. Skillnaden är väl att de kanske går sönder/racklar oftare och har sämre prestanda (batterilivslängd och finish på resultatet).

Själv hatar jag rackel och intalar mig och frugan att jag är för dålig för att åstadkomma nått bra med dåliga verktyg och därför behöver köpa lite bättre prylar. ;)
Visst är det viktigt med bra verktyg, men sen upplever iaf jag det på många jag känner att man köper massor med svindyra verktyg snarare för att kunna berätta detta än att det faktiskt spelade roll.

De verktyg man använder mycket ska ju helt klart vara bra.
De jag använt mest under bygget är gipsskruvdragaren och cirkelsågen.
Funkar ypperligt med 3st batterier varav ett alltid sitter i laddaren.

Har även lånat en spikpistol och hyrt en gipsautomat, med tanke på hur lite det kostade att hyra vissa maskiner så ser jag inte nyttan av att köpa alla prylar heller.
 
Nästa maskin köpt:
GCM 8 S med GTA3800 för 3800kr köpt av en lokal butik.
 
mstrand skrev:
Nästa maskin köpt:
GCM 8 S med GTA3800 för 3800kr köpt av en lokal butik.
Bra köp!
 
Oops: Skrev 3800, ska vara 4800kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.