Hej,

Håller på och bygger lösvirkeshus, men saknar elverktyg.

Hittills har snickarna gjort nästan allt, men nu tänkte jag försöka göra en del själv:
Ex.
Sätta golvspån på övervåningen
Lägga golv
Sätta ihop kök och badrumsmöbler
Bygga altan
Bygga balkong

Kollat på lite lösa verktyg, men tror att man får mest för pengarna om man importerar ett par kit:
Har kollat på dessa två
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Kits Bosch&product=142462
och
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Cordless Kits Bosch&product=143922

Har någon förslag på vilka verktyg jag borde skaffa? Budget 7-12kkr (Behöver inte vara bosch)

Är medveten om att det kan vara bra med en geringssåg och kommer komplettera med detta om det behövs framöver
 
1. Att bygga detta utan en kap/ger med slidefunktion är jobbigt. Så en sån med bord bör du skaffa omgående.
2. Laddningsbar skruvdragare t.ex. 18v Bosch är bra (jag hade valt utan slagfunktion (ej GSB) för åtkomlighetens skull).
3. Sladdbunden sticksåg.
4. Sladdbunden cirkelsåg, med skena (om oskäligt dyr skena så tillverkar du en enkel variant själv).
5. Ett multiverktyg är bra att ha, jag har ett Bosch (grön) sladdlös och Meec sladdbunden och använder i princip alltid Meecen då Boschen är mycket klenare och har dålig batterikapacitet. Så börja med en sån är rekommendationen.
6. Snickarbälte.
7. skruvdragarhölster.
8. Kort 60cm vattenpass t.ex. Hultafors gult och långt 180cm (ej fatmax) men däremot MST180.

Jag har själv sneglat åt cirkelsåg och sticksåg 18V du länkar till men aldrig kommit till skott, om man är mitt i ett bygge har man ofta sladd framdragen. Däremot vid småpill typ just det den där skulle kapas är det säkert skönt.

Och gör dig en tjänst och köp:
1. 16xAA NiMH
2. Laddare.
3. En kraftig pannlampa t.ex. http://www.northstar.se/se/produkter/lyse/pannlampor/black-diamond-icon-2012.html
 
Import är nog rätt tänkt.
Vissa grejer kan du hitta till samma pris i Sverige så det lönar sig att kolla runt.

Instämmer med ovanstående om en kap/ger med slide - det behöver du.
Finns en uppsjö, en såg som ofta nämns som prisvärd är Bosch GCM8SJ, kommer snart en 8SJL också.

10,8v kommer man långt med, har använt mina till allt från trall (altan) skruvning, skivning i garageväggar och köksmontering.

Cirkel/sänksåg med skena är trevligt, har man en gång vant sig är det svårt att låta bli skenan.

En bra sticksåg är inte underskatta.

Förmodligen blev du inte så mycket klokare av detta men.. :)
Men förhoppningsvis börjar tanka snurra hos dig och mer frågor dyker upp.
 
jaa satsa på 18v är mitt förslag det har jag inte ångrat en sekund idag! bygger själv just nu å jag har inte behövt nått annat handverktyg än en borrmaskin med sladd ännu känns det som... :D Jag köpte dock Makita! Sen håller jag med förgående talare om gersåg och vattenpass och den biten! jag vet ju inte hur bosch är i styrka men makita har inte gjort mig besviken än iaf eller jo lampan som följde... den var så fruktansvärt värdelös! :D
 
Bra tips. Ett tillägg på AA batterierna, kör på andra generationens, Sanyo Eneloop (min favorit), varta ready2use, GP recyclo, Powerex imedion. Även om dom är lägre specade med mellan 2000-2400 mAh så håller dom bättre när dom har mycket lägre självurladdning. Laddare finns det bara en och det är Powerex MAHA MH-C9000 så du lätt kan kasta enskilda batterier som blir dåliga med tiden. Du du kommer vilja byta ut samtliga batterier efter att ha testat denna kombo. Grafiska designern på jobbet köpte PowerEX laddaren och batterierna då han fick byta batteri i blixten alldeles för ofta. Vi hittade flera batterier som var riktigt dåliga, något var inköpt så sent som maj 2012. Han satte in 4st Imedion batterier första arbetsdagen efter nyår i blixten och påtalade i veckan hur imponerad han var. Han hade avfyrat ca 150 blixtar och fortfarande var laddtiden en bråkdel av en sekund. Det är skillnad på batteri och batteri, jag gillar Eneloop då dom har väldigt låg inre resistans vilket gör att dom kan leverera hög ström vid behov. Nu är det inte så ofta det behövs men bra att ha, har även några recyclo och fick från jobbet i början av året 4st imedion då jag hade mina privata saker där för att påvisa skillnaden. Märker igen skillnad på dom. Har några ikea batterier som fortfarande håller nära märkkapaciteten men märker när dom används att dom får laddas oftare då dom självurladdar mer.
 
Var kan man köpa sagda laddare då? =)
De från Amazon skickar inte till Sverige...
 
Jag kör med IKEA-batterier, funkar bra till pannlampa men man måste ladda ganska ofta. Vet inte hur "fin"batterier står sig men jag tror inte det är jättestor skillnad. Dom är billiga och man behöver inte ha ångest för att man inte sköter dom på rätt sätt. Bara att ladda när man vill. Snabb laddare skulle man däremot ha. Ofta specar dom laddtider med typ ett batteri i.

Lite OT men apropå blixtar funkar IKEA kasst i min Canon 420Ex, vet inte om modernare blixtar funkar bättre med NiMh som har 1,2v istället för 1,5v om jag förstått det hela rätt, men som sagt seg laddtid från första blixten och sen blir det värre....
 
Finns "kit" på både blocket och tradera rätt ofta till bra pris, både dewalt och makita, själv kör ja bara batteridrivet på sticksåg och skruvdragare/borrmaskin. Tigersåg och cirkelsåg suger nå jävulskt med ström oavsett tillverkare, uppladdat 18 v batteri är snart slut om du börjar kapa osb eller spånskivor, så här kör ja nätdrivet,

En multimaskin är ett måste, har man väl köpt en så tar användningsområden aldrig slut och man tackar sig själv många ggr för investeringen,

Avståndsmätare är ett måste, kör en Bosch själv, kostar runt 2 papp och är ovärderlig !
 
Lampan på skruvdragaren tycker jag är helt okej, riktigt bra ibland. Dock inte alltså så bra till själva skruvandet då det skapar skuggor som kan vara irriterande men som nödlampa kan det vara riktigt bra. Monterade i dagarna in sista fodrena till mina nya dörrar av flexkarmmodell. Där måste man skruva ut skruvana i karmen till gångjärnen för att få tryckt in fodren, helt perfekt att lysa med skruvdragaren för att se att skruven var ute ur spåret så slapp jag ta ner gångjärnet helt. Höll i höstas på uppe på vinden och drog ventilation, blev rätt många timmar där uppe, mörkt, trångt och spånigt. Hände ett antal gånger att batteriet i lampan dog men fick ändå gjort färdigt tack vare lampan i skruvdragaren. Hade en sladdlampa men orkade inte dra med den överallt. Så skruvdragare med lampa ska man ha, men det kanske är svårt att hitta utan bland dom lite bättre modellerna.

Gällande batteri så i en lampa som drar ur dom på 2-3 timmar är det ingen skillnad på gen1 och gen2 NiMH, skillnaden är självurladdningen i grejer som förbrukar lite eller inte används jätteofta, sen tycker jag att dom håller bättre att dom håller märkkapacitet bättre men det är bara min personliga uppfattning. Som i en datormus kan det skillja avsevärt i drifttid då ett gen1 batteri laddar ur säg rätt mycket på några veckor. Samma i en blixt där man tar 10-15 bilder lite då och då, kanske inte ens dagligen. Har en Canon Speedlight 580EX med 4 AA, har man inte en C9000 laddare är det stor risk att man råkar ha ett batteri med 400mAh och 3 med det dom ska hålla (säg 2000mAh), efter bara några blixtar kommer det ta tid att ladda om då det dåliga batteriet inte klarar av att leverera sina 1,2V utan ligger på kanske 0,8V eller ännu lägre under belastning. Men nog mer OnT, tycker det är så skönt att slippa dom där äldre NiMH som självurladdar sig rätt hårt på bara någon vecka, då var det alltid nästan slut när dom skulle användas även om dom bara legat sen dom var fulladdade. Snabbladdare rekommenderas ej, ladda med 0,5C som mest dvs det tar ca 2 tim att ladda. Nu har ju batterier lite olika kapacitet och därför är det så bra med C9000 där man enkelt väljer vilken ström man ska ladda med beroende på hur bråttom man har. Batteri och laddare köper man i vanlig ordning till bästa pris utomlands http://eu.nkon.nl/
 
Tack för alla svar: Har köpt en avståndsmätare och ett laserpass. Tänkte komplettera med ett riktigt vattenpass också.
Låter som att jag även kommer att få införskaffa en kap/ger med slide. Klarar man sig på en grön bosch eller liknande? Skiljer ju rätt mycket i pris på de gröna och de blå.
Nu till tanken med de två kiten:
18v: Gillar inte sladdar, så en sladdlös cirkelsåg och sticksåg vore skönt. Med 3 batterier borde man ju få lite gjort i alla fall.
Fråga: Ska man även köpa en styrskena? Hur lång behöver man i så fall?
10,8v: Lite smidigare storlek på dragarna (en för frun?) Mulitverktyget, tigersågen kan nog vara bra för att kapa ventilationsrör?
Fråga angående multivektyg: Har just nu lånat en Fein och tycker den är bra förutom att den inte har snabbkoppling. Komer jag bli besviken på en blå bosch utan sladd?
Tänkte nog även köpa en GSR Mx2Drive för småjobb där det kan vara bra med en liten smidig dragare.
 
Du klarar dig nog lika bra med en 10,8V som med en GSR Mx2.
Du har ju en GSR 10,8-LI som är lite kompaktare, med bitsfäste.
Den använder jag till 95% av skruvning.

Jag tror inte battericirkelsågen i kitet ovan passar på sågskena utan adapter, och då blir det lätt vingligt.
Om du väljer att gå på adapteralternativet är det nog de äldre FSN1400 (eller 700mm) skenorna som gäller.
 
Redigerat:
Känner du behov för styrskena så hade ja slagit till på en sänksåg direkt, står högt på min önskelista också;)

Grön Bosch räcker om du bara är hemma pulare som använder den ett par 3 ggr per år, kör själv en dewalt 777 och är väldigt nöjd,
 
Då du redan nu verkar ha intresse för att fixa lite så köp bra verktyg på en gång
Lite över din budget men du får en ruggigt bra grundverktygspark:

Inköpslista:

Kap/Ger Bosch GCM8, max 3300
Ställning max 700
Sänksåg m skena max 4500
Skruvdragare max 1800
Sticksåg Bosch GST140 max 2000
Multi Bosch GOP max 1500
Tutti: max 13800

Plus lite handverktyg 2-3000

Tänk på att tex GOP o en GSR ofta säljs i billiga paket.
Kolla priserna i Tyskland, UK och Sverige.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klockren lista! :)
 
Ursäkta min okunskap: Vad är det för skillnad på en sänksåg och en cirkelsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.