Precis som FredrikR skriver så brukar takstolar med förhöjt väggliv konstrueras så.
Det återstå samverkansbalkar dock som stabiliserar ihop takstolarna och mellanbjälkarna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vad är kriteriet för att inte ha en övre bärlina under hammarbandet på vardera långsidan? Väggarna får ju ta upp hela takets tyngd då gavelstolpar saknas. Kan man helt sonika skippa bärlinor om takstolarna hamnar över väggreglarna?
 
Tomture61
roYalSwe roYalSwe skrev:
Snart är det dags att bygga yttervägg på loftvåningen. Som det ser ut nu så är de yttersta takstolarna precis innan ytterväggen som bilden visar

[bild]

Inga konstigheter här utan det är bara att fortsätta och regla upp från väggen nedan och upp med samma dimension som på väggarna.
Men med tanke på att de reglar jag använder på väggarna är 150x50mm vilket känns överdimensionerat för en vägg som bara ska hålla upp en liten bit tak funderar jag på om det finns bättre lösningar som inte är lika kraftig men kan ge mer utrymme för isolering.

En tanke var att använda 45x95 reglar längst ut så det blir ett mellanrum på 55mm mellan takstol och vägg för isolering.
Om ni förstår vad jag menar, har ni några ideér eller ska jag bara traditionellt bygga väggarna i samma storlek som resterande väggar.
Vad är din tanke med att inte liva takstolarna jäms med ytterväggen , kortsidan av garaget ?
 
Tomture61
Buildgates Buildgates skrev:
Vad är kriteriet för att inte ha en övre bärlina under hammarbandet på vardera långsidan? Väggarna får ju ta upp hela takets tyngd då gavelstolpar saknas. Kan man helt sonika skippa bärlinor om takstolarna hamnar över väggreglarna?
Med självbärande takstolar är tanken att ytterväggarna bär upp taket , dock behövs inga bärande reglar på "kortsidorna"
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Med självbärande takstolar är tanken att ytterväggarna bär upp taket , dock behövs inga bärande reglar på "kortsidorna"
Aha, såg inte hanbjälkarna, trodde det var någon form av ryggåstak.
 
Buildgates Buildgates skrev:
Aha, såg inte hanbjälkarna, trodde det var någon form av ryggåstak.
Du ser rätt, takstolarna saknar hanbjälke. ;)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är din tanke med att inte liva takstolarna jäms med ytterväggen , kortsidan av garaget ?
Jag tänkte mig reglar jäms med ytterväggen men skapa ett litet mellanrum för takstol och insida yttervägg för isolering.
Dock så kommer ja inte göra detta då det blir bökigare och kör full bred på Reglarna. Dessutom om jag bestämmer mig för att kortla mellan takstolarna så får jag starkare stöd mot kortväggarna om jag kör full bred på reglarna.
 
Resultatet på min ställda fråga blev att regla på det enkla viset utan några mellanrum för extra isolering (Extra stort mellanrum i mitten för kommande dörr)
Ej färdigställd byggnad med nyreglade väggar och takutstick, större öppning för dörr i mitten, intill röd lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det att fundera på hur jag ska snygga till min lilla stensluttning på ett enkelt sätt innan jag gör nästa sida.
Stensluttning brevid gräsmatta med presenning och byggmaterial, beredd för dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hänt nått på sistone??

//AA
 
S saiter skrev:
Hänt nått på sistone??

//AA
Jorå det utvändiga är snart klart. I stort sätt bara trappan upp till övervåning samt stuprör kvar.

Jag avsluatde förra året med att bygga en stödmur för stensluttningen.
En nyligen byggd stödmur av trästockar med stenbakfyllning vid en byggarbetsplats med täckt byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite efter påsk började jag bygga igen.
Samma sida som stödmuren
En rödmålad husvägg med vit snickarglädje under taket och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena låmgsidan
Ett nybyggt enplanshus med röda träväggar, vita fönster och svart tak, samt gräs och stenlagd väg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra långsidan.
Byggfas av hus med röd plåtvägg och öppet arbetsområde med byggmaterial och ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte tagit några nya bilder på ena kortsidan när den är färdig, få göra det i veckan.
Inget är gjort på insidan och kommer inte påbörja där förrän allt är klart på utsidan.
 
  • Nybyggd stödmur i trä med grus och byggmaterial framför en byggnad under presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Mycket vackert! (y)

//AA
 
  • Älska
roYalSwe
  • Laddar…
Och där kom bild på framsidan.
Framsida av röd timmerbyggnad med öppen garageport, dörr på andra våningen och stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Dahnå och 3 till
  • Laddar…
Då var trappan på plats och garaget är färdigt utvändigt.
Rödmålat garage med nyinstallerad trappa till övre våning under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad trätrappa med räcke leder upp till en andravåning på ett rött och vitt hus, byggverktyg syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det bygg paus innan det invändiga ska planeras.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Insidan av garaget har legat på is då andra projekt har prioriterats.
Nu är det färdigt så jag få göra en liten update för den nyfikne.
Jag minns att jag tänkte ha direktverkande el för att se energi kostnaderna under ett år, men efter senaste årens elpriser så släppte jag den tanken och införskaffade en luftvärmepump både uppe och nere.
Den totala slutsumman blev 360.000kr

Bild på övervåningen med 3st led strips (värmepump saknas).
Tomt rum under snedtak med mörkt golv, LED-listbelysning och kartonger på golvet. En fönstervy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på övervåningen färdig och möblerad.
Vardagsrum i vinden, två personer, soligt fönster, mjuk belysning, svart soffa, leksak, tofflor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från andra hållet under byggnation.
Under renovering, vindsvåning med isolering, byggmaterial och verktyg, öppen bakdörr, träbjälkar, oinrett loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på garage delen.
Ett rörigt garage med cyklar, möbler, hyllor och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bearmaniac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.