Står det här att läsa i någon lagtext, vad som är en acceptabel försening? Vad jag vet så brukar avtal om vite vid försening gälla per vecka.
 
Som projektledare, dock i en annan bransch, skulle en sådan försening leda till att jag kräver in en skriftlig förklaring samt en åtgärdsplan för hur entreprenören skall lyckas ta igen den förlorade tiden.
Fast byggbranschen kanske inte har förstått värdet av kundvård.
 
Konsumenttjänstlagen och Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader.

Fast det står inte uttryckligen någonstans hur lång tid som är en acceptabel försening, vad jag vet, eftersom vad som är lång eller kort tid är subjektivt och måste sättas i relation till hela entreprenadtiden osv. Men två veckors fördröjning på en husbyggnation på x antal månader är i mitt tycke acceptabelt (fast irriterande). Om det är avtalat om vite gäller det per vecka såklart, men det är ju bara en "morot" för entreprenören att bli klar i tid.
 
Tråkig situation! Vad säger byggledaren då? Att det kommer lösas eller att han skiter i det?

Om de inte verkar bry sig så kan det ju vara ekonomiska bekymmer att rörmokaren inte får betalt och därför inte vill göra nåt.

Ring rörmokaren och fråga hur han ser på det. Vi fick en lista till alla UE med namn och nummer när vi byggde med totalentreprenad, vissa delar pratade vi direkt med UE om, t.ex elfrågor och målning.
 
Klart att man blir less på när man har ett kontrakt som säger ett visst datum.
I mitt kontrakt så hade jag att alla de tjänster som husleverantören stod för skulle vara klara 1/4 annars skulle vite om 5500kr per påbörjad vecka utgå.

Klart att det inte är bra med fukt osv, grannens hus här hemma är ungefär samma grej med, fast han bygger själv, fuktigt som bara den och blött sågspån över hela innegolvet, luktar mögel redan innan han börjat gipsa.
Han är dock för snål för att köra med värme och luftavfuktare så han får skrapa rutorna på insidan varje dag typ,,

Garantier och försäkringar i all ära, det brukar ju bara vara ett skit, bättre att det blir riktigt från början än att man ska behöva processa i evighet för att rätta till en massa skit sen, är det väl betalt så är det ju oftast helt kört att få någon hjälp sen.
 
Ja att Anebyhus inte betalar sina hantverkare i tid och dom då vägrar utföra mer arbete har jag också nyligen råkat ut för. Jag förstår hantverkarna till 100% men det är mycket dåligt av Anebyhus att sätta oss kunder i den situationen.

Jag skulle kontakta den hantverkare som har arbete kvar och fråga exakt vad det är som händer.

Jag väntar på att Aneby ska åtgärda några mindre besiktningsanmärkningar.
4 april fick dom protokollet och dom hade till 30 april på sig att fixa. Har varken sett eller hört nått av nån sen den 4e trots att dom har kvar 2 nycklar till mitt hus. Jag saknar även en garderob till klädvården och täckplåten till golvvärmefördelaren dom lovat att leverera. Måtten till plåten gav jag till dom 25 februari men den har dom alltså ännu inte lyckats trolla fram....

Håller dock inne på 20.000:- men jag är osäker på om dom bryr sig? En annan här i stan som byggt med Aneby har ett helt år efter inflytt fortfarande en punkt kvar för Aneby att fixa och dom håller också 20.000:- inne men inget intresse av Aneby att fixa det verkar ju finnas...

Nu stal jag tråden lite... Sorry :)
 
peternicklas
Dålig stil när de inte kan hålla utlovade tider. Blir lite av en kedjereaktion, du kanske har en lägenhet som du ska lämna, den som ska in i din lägenhet kommer kanske från en annan lägenhet o.s.v. de ska minst betala extra uppkomna kostnader för t.ex. dubbelt boende.
 
Är det nån som hört ifall Anebyhus har betalningssvårigheter just nu rent allmänt?
 
peternicklas
De kör med röda siffror, -7% 2011. Kan ju vara en förklaring, hantverkarna kanske har svårt att få betalt.
 
Det låter som en del av er är säljare eller projektledare i byggbranschen, det spelar väll ingen roll om det dröjer lite.
Enligt kontraktet skall Aneby betala 4000:- i skadestånd per påbörjad vecka.
Har haft samma problem med att hantverkarna hotat att lämna bygget på grund utebliven betalning.
Har talat med rörmokaren har lovat att komma men gör inte så.
 
Fyra tusen per påbörjad vecka
 
fel
 
Finns inget i entreprenadbranschen som heter acceptabel försening. Färdigställande datum enligt kontrakt gäller och då får det endast finnas smärre fel kvar från slutbesiktningen. Vitet gäller då förstås från slutdatumet.
Du har rätt att innehålla så mycket pengar som DU anser att det krävs. Se ABS09.
 
D
hampus50 skrev:
fel
Fel?
 
Allt som saknas, ej är utfört, brister etc benämns fel i entreprenadbranschen. En VP som ej kopplats el ej installerats är alltså ett fel, dessutom av större karaktär eftrsom det är en grundfunktion,. Ett hus utan VP skulle ej godkännas i slutbesiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.