GF: Jo, självklart! Menar bara att det inte ska vara det viktigaste att fundera på när man ska bygga sig ett hus.
Nu får vi säkert tillbaka det vi lagt ut om vi skulle behöva sälja, men det har inte varit min största oro med bygget. Och självklart skulle jag inte heller lägga ut miljontals med kronor i ett område där t.ex ingen vill bo.

Hur stort man bygger är upp till hur mycket man har råd att lägga ut på sitt boende. Skulle säkert också klara mig med 70 kvm, men lägger hellre pengarna på lite extra rum och trevligt hem.
Jaja... jag är en som hemmakatt som trivs med att vara hemma. Så därför är det hemmet jag prioriterar. ;D
 
Först och främst bygger man ju huset som man själv vill ha det(och har råd med)men man måste ju tänka på att man får tillbaka pengarna för om man blir tvungen att sälja är det precis som GF säjer skönt att få tillbaka pengarna man lagt ut.

Sedan är det ju skillnad på var du bygger.Ett hus kostar ju samma att bygga om vilket det är storstad eller småstad tomtpriset är ju skillnaden och att i en småstad får du kanske inte tillbaka dina pengar som du hade fått i storstaden.
 
hama170 skrev:
Sedan är det ju skillnad på var du bygger.Ett hus kostar ju samma att bygga om vilket det är storstad eller småstad tomtpriset är ju skillnaden och att i en småstad får du kanske inte tillbaka dina pengar som du hade fått i storstaden.
Inte riktigt sant. Att göra en grund är billigare ute på landet än t ex här i Stockholm, lika så installation av värmeanläggningar och hantverkare.
Huspaketet är det samma men entreprenaden är billigare.
 
Jag var hemma i min hemstad och hade med mej ritningar(givetvis) mina föräldrar hade en elekriker hemma som tittade på ritningarna ocg uppskattade ett pris på elen ,han låg ca 3000 under vad det kommer att kosta oss i gbg.Klart att det är olika.
 
Jag fattar din poäng & håller med :D
 
"""" Det verkar som alla pratar villatomter, själv har jag köpt i ett fritidshusområde. Där finns då begränsningar som att bygglov gäller huvudbyggnad 60 kvm och extra/gästhus 40 kvm. Men vi har samfälligt vatten och avlopp året runt.
1997 köpte jag 1500 kvm för cirka 300:-/kvm + 30 kvm hus á 3.000:-/kvm på Värmdö, 40 km från Sthlm city, 125 m t busshållplats (50 min resa t Slussen) och 500 m t badstrand.
Att hitta en billigare tomt nu när jag vill flytta från stan gick inte, därför bygger jag nytt hus på tomten bredvid det lilla. """"""""""""""""

Detta inlägg gjorde jag under "Hustillverkare...90 kr/kvm" (kan inte göra den där tjusiga kopierutan som förekommer i många inlägg, instruktion tas gärna emot på mailen, tack).
I denna sträng kan jag ju tillägga att jag är ensamstående, dvs skild och utan barn. Prefab-huset undertakmonterat cirka 700 tkr och färdigställt och med bad och köksinredning, vvs mm räknar jag med ytterligare 700 tkr. Alltså cirka 1,4 mkr för 70 kvm bottenplan, cirka 60 kvm loft med lite ståhöjd samt en källare om 70 kvm, som kan inredas så snart Värmdös politiker godkänner åretruntbebyggelse i detta område.

Och som någon påpekade, så finns det många som har utflugna barn och säljer stora villan, flyttar till ett mindre hus och kanske skaffar sig en liten båt för somrarna. Tror inte det blir något problem att bli av med huset när det är dags. Och när det är dags (vid 75-80 år tror 40-talissan) så s----r jag i om jag får 1,5 eller 2,0 mkr då!

Resan till månen bokar jag utan returbiljett!!!

Helena med..................... :) ;) :D ;D
Sverige Stugan
 
Nejdå... jag har inte missuppfattat nånting i alla fall. Ville bara berätta min syn på boende och pengar.
Alla är som sagt olika och det är jättebra om man hittar sitt drömboende, vare sig det är på en husbåt eller slott. ;)

Vi var också inne på att ha kvar lägenheten och skaffa sommarstuga men i vårt fall var det vettigast med hus.

 
Lägenhet och sommarstuga har man get en tanke nån gång. Låter trevligt men...

Det kan resultera att man blir tvungen att ägna hela sin semmester för att jobba och underhålla sommarstugan.

Nej... ha hus som enda boende och kunna resa och vila upp sig på sin semester lockar mycket mer ;D ;D
 
Loveley skrev:
Jag såg i början att folk missuppfattat min poäng.
Och vad kommentaren, "du kan stoppa upp det..." beträffar, right back at ya!
Thanks, dear! :)
Nu efter din klargörande post förstår jag bättre vad du menar. Jag blir bara skitirriterad på folk i bra position som använder allmänna floskler om marknadskrafter i syfte att nedvärdera andra med drömmar som kanske är på gränsen att uppfyllas eller förloras... Nåt sånt. Förlåt.. :)
Som gammal Årstabo (Skagersvägen) förstår jag att du också känner en längtan till landet. Men, som sagt, jag vill ha det jämt. Inte bara på helgerna. Sånt är ju beroendeframkallande. ;D
 
Loveley:
2-3 miljoner i innerstaden ja. Men även i Årsta får du betala 1-1,5 miljoner för en 3:a - 4:a. Lägg på en hyra på 4 000 till 5 000 och jämför sedan detta med ett villalån ( lägre ränta normalt ) på 3 miljoner med en driftkostnad på 2 000 SEK i månaden så skall du se att det inte skiljer så mycket ändå. Lägg därpå till bilkostnader på 20-30 SEK per mil gånger 28 mil per helg under 15 helger om året. För att inte tala om den tid det tar varje helg i "helgrusningen".

Kollar vi sedan på nybyggena i Årsta Park så är villa en ren plusekvation.

Det är klart att det kan vara trevligt att bo i lägenhet också, men man skall inte luras att tro att det är så himla billigt alla gånger. Om man inte råkar få tag på en hyresrätt såklart. Men efter dryga tolv år i bostadskön kan jag fortfarande inte få en 4:a i Årsta. Dessutom lär även hyresrätternas prisnivåer justeras inom en snar framtid, eftersom bruksvärdesprincipen helt satts ur spel i Stockholm.
 
Det beror på vad man prioriterar.
Det kanske går att hitta en lägenhet till rimliga priser.
Det går också att bygga till rimliga priser.

Det är fördelar och nackdelar i allt.
För den som väljer villa det är mest livskvalitet tror jag man prioriterar framför bara kostnader.

Det är som att jämföra äpple med päron. Det är två olika livstilar man försöker jämföra.
Den som gillar att bo i lägenhet kanske gillar mest att kunna vara nära restauranger och vimlet i stan.
Den som gillar att bo i villa, tror jag tänker mera på sommarperioden, grillning, trädgård, odling, barnen och deras frighet att kunna leka ute.
 
Bygga nytt... Om det ska vara någon mening med att göra det så ska det vara något unikt. Att smälla upp ett pakethus verkar i alla fall för mig lite tossigt. Det finns redan massor av dylika till salu till en billig penning.
 
eternit skrev:
Bygga nytt... Om det ska vara någon mening med att göra det så ska det vara något unikt. Att smälla upp ett pakethus verkar i alla fall för mig lite tossigt. Det finns redan massor av dylika till salu till en billig penning.
Var då? I stockholmsområdet där vi bygger (två mil bort i en högskattekommun dessutom) kostar gamla hus lika mycket som att bygga nya...

Min erfarenhet är att de där förhatliga "pakethusen" har en bättre planlösning än de flesta äldre hus vi varit inne i. Fast gillar man att renovera och underhålla ett äldre, sämre isolerat hus, och accepterar den existerande planlösningen så är det väl bara att köpa. Om femton år hörs vi igen på forumet "dräneraom.se". ;D
 
Stockholm är ju Stockholm, så skyll dig själv BoD ;). Nejvars, ert hus ser ut att bli kanonfint. En fördel med att bygga däromkring är väl att det kanske går att få igen pengarna vid försäljning. Kanske med viss förtjänst dessutom.

Där jag bor varierar huspriserna kraftigt. Husen med sjötomt eller bra sjöutsikt har "stockhomspriser" medans de som ligger några hundra meter från havet kanske går för en fjärdedel. Vårt hus tillhör den senare kategorin och kostade oss ynka 250000, vilket är lite även för att vara här, trots att huset totalt sett är 340 m2. Visst är det fulare än fulast (därav priset), men skillnaden mot att bygga nytt blir för oss värd ungefär 10000 kr i plånboken varje månad.
 
Jag skyller mig själv... och är inte så lite så avis... 340 kvm... :p

Dessutom vill jag bestrida påståendet att ert hus skulle vara fult. Till de saker i livet jag tycker är snygga hör (förutom radiatorer då förstås) eternit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.