Om du nu ska återgå till ek och måla så är det ingen bra kombination. Det kan vara svårt att få eken att inte blöda igenom. Och sen är det ju som du säger, ska du ändå måla känns ek väldigt onödigt. Där du bor, finns det ingen firma som säljer möbelvirke? Då kan du ju prata med dem gällande träslag.
 
Ek blir inte några problem att göra då jag gör sånt för leve bröd:)

Hmm men tror du att de blir stabilt med den 130x80x75cm med massivbordsskiva, sedan bygga en liten ram runt om, å även sätta en " regel" på mitten.

De ända ja inte roligt har koll är även hur man ska fästa dom små reglarna som går mellan benen,
Plugg, kan ju funka men känns inte som de blir tillräckligt stabilt, vilken järn kan bli svårt att få plats med
 
berne88 skrev:
eller är de någon som har lite tips på vad man ska ha för matrial?
tänkte först ta ek till ben, men kom på att de springer i väg i pris, å jag ska måla de så de spelar inte någon större roll då.



vad heter sånt man har till bordsben, som sitter i vinkel?
Här skrev du att " Det springer iväg i pris". Men ek är inga problem alltså? ;)
 
3ple skrev:
Här skrev du att " Det springer iväg i pris". Men ek är inga problem alltså? ;)
De jag menar va att måla ek är inte några problem, då de är mitt jobb,

Sen att de springer i väg i pris är en annan 5a
 
Ok. Förstår forfarande inte varför du överväger ek om du ändå ska måla det? Vanlig furu tex borde väl funka!?
 
Hmm, kan man ytbehandling så är svartlackad ek riktigt läckert men oftast låter man ju eken då slå igenom dvs man skippar bla porfyllning så att det syns att det är ek med den djupa ådringen.
Skall det bara vara en lackerad helt slät död yta så är björk ett bättre val, mycket enklare att få helt slät yta på och då kan man göra skivan av björkplywood eller för den delen formplyfa, bägge i några lager och med kantlist runtom.

/Kent.
 
snickarboden skrev:
Hmm, kan man ytbehandling så är svartlackad ek riktigt läckert men oftast låter man ju eken då slå igenom dvs man skippar bla porfyllning så att det syns att det är ek med den djupa ådringen.
Skall det bara vara en lackerad helt slät död yta så är björk ett bättre val, mycket enklare att få helt slät yta på och då kan man göra skivan av björkplywood eller för den delen formplyfa, bägge i några lager och med kantlist runtom.

/Kent.
Smart tänkt att lägga lager på lager, tanken är att de ska bli svart, men med metallic färg, som gör att de skimarar lite, håller på å få lite olika priser på bordsskivan. Men de blir nog furu ben, å sedan något hyvlat som ram. Tror de blir lättas/ och billigast för den delen och.
 
Skippa furu om du skall lackera det täckande, ta hårdare träslag till det, Träresningen på furu är inget kul och sen lite väl mycket kåda i det. Ta björk, bok, lönn, al eller vilket lövträd som helst och ta det från ett snickeri, det blir troligen billigare än att åka och köpa det på en byggmarknad.och då har du det möbeltorrt vilket knappast en byggmarknad kan garantera.

Men som sagt, vill du ha det i ek så kör på det, det kan bli riktigt snyggt men jag hade låtit ådringen slå igenom då så det syns att det är ek med. Ask kan funka med där, samma struktur på dem ju.

Formplyfa har en grymt bra yta och styv som tusan men kanterna måste täckas med kantlist.

/Kent
 
berne88 skrev:
De jag menar va att måla ek är inte några problem, då de är mitt jobb,

Sen att de springer i väg i pris är en annan 5a
Då skulle jag gärna veta hur du gör så ekens gula inte går igenom. Vi fick tips om att kvistlacka hela bordet innan målningen men tycker ändå det går igenom.
 
fredrik.an skrev:
Då skulle jag gärna veta hur du gör så ekens gula inte går igenom. Vi fick tips om att kvistlacka hela bordet innan målningen men tycker ändå det går igenom.


vad använde du för kvistlak? vatten eller olja?
På jobber så använder inte vi något allt, vi målar alla trä luckor 3gånger fram sidna, 2 gånger baksida.
 
Målar ni på massiv ek?
Förstår varför ni är dyra;)
 
3ple skrev:
Målar ni på massiv ek?
Förstår varför ni är dyra;)
Jo då de finns allt om man vill
 
Ja är inte riktigt med fredrik.an hur menar du att ekens gula slår igenom. Täcker inte färgen eller är det något i eken som skulle blöda igenom som tex kåda i kvistar på fura?

Pär
 
Hurra hurra jag har blivit Forumgud :D


Vad nu det betyder

Pär
 
pär h skrev:
Hurra hurra jag har blivit Forumgud :D Vad nu det betyder
>= 1500 inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.